– Borgerlig kaos
Statsråd Marit Arnstad mener velgerne må få vite hvordan Høyre og Frp skal løse samferdselsfloken seg imellom.
Saken oppsummert
helge.birkelund@anb.no
Onsdag la Høyre fram sin alternative transportplan. Samferdselsminister Marit Arnstad tolker dokumentet slik at de legger regjeringens plan til grunn, men øker rammene med tre prosent, legger ut 17 prosjekter til såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS), og justerer satsingen på byområdene.
Arnstad mener Høyres alternative transportplan viser et kjempesprik mellom politikken til Høyre og Fremskrittspartiet på samferdselssektoren.
– Les også: Vil satse på private
– De to partiene er fundamentalt uenige om alt innenfor samferdselssektoren. De er uenige om handlingsregelen skal følges, uenige om bruk av OPS og om vi skal ha bompengefinansiering av veiprosjekter. Jeg synes de skylder velgerne å fortelle hvordan de skal finansiere alle samferdselsprosjekter hvis de skal regjere sammen, sier Sp-statsråden til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
En eventuell regjering med Venstre og Kristelig Folkeparti vil ikke gjøre flokene færre.
– Vi har nettopp vedtatt at tungtransporten skal ha en obligatorisk bombrikke. Det har alle stemt for. Men Kristelig Folkeparti har gått lenger enn de andre og ivrer for obligatorisk bombrikke også for alle personbiler. Det er helt uaktuelt for Frp å gå inn for det, legger hun til.
Tre punkter
Høyre vil altså legge17 samferdselsprosjekter ut til såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). Fremskrittspartiets talsmann på området, Bård Hoksrud, mener det er bortkastede penger og en elendig måte å finansiere samferdselsprosjekter på.
Høyre vil beholde den økonomiske handlingsregelen, mens Fremskrittspartiet vil ha sin egen handlingsregel med oljepenger inn i statsselskaper for vei og bane og fjerne alle bomringer.
– Det første Høyre må gjøre hvis de skal bli enige med sin mulige regjeringskollega, er å bruke 25 milliarder kroner på å nedbetale alle bompengelån som Frp vil fjerne, sier Marit Arnstad.
Motstand mot OPS
Torsdag holdt Marit Arnstad foredrag for arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Der gjentok hun sin motstand mot å bruke OPS for å finansiere samferdselsprosjekter.
– Jeg er ikke dogmatisk mot det. Jeg ser at det har flere organisatoriske fordeler. Men for det første er det dyrere enn å bruke dagens budsjettpenger på grunn av rentekostnaden, som er større enn på bompengelån. Men i tillegg vil ikke jeg være med på å redusere handlefriheten til framtidige samferdselsministrer, sier Arnstad.
Hun innser at det ikke er mulig å fullmodernisere samferdselsnettet i løpet av ti år, men mener at regjeringens transportplan er en god begynnelse. (ANB)


Nå: 0 stillingsannonser