– Borgerlig kaos
Statsråd Marit Arnstad mener velgerne må få vite hvordan Høyre og Frp skal løse samferdselsfloken seg imellom.
helge.birkelund@anb.no
Onsdag la Høyre fram sin alternative transportplan. Samferdselsminister Marit Arnstad tolker dokumentet slik at de legger regjeringens plan til grunn, men øker rammene med tre prosent, legger ut 17 prosjekter til såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS), og justerer satsingen på byområdene.
Arnstad mener Høyres alternative transportplan viser et kjempesprik mellom politikken til Høyre og Fremskrittspartiet på samferdselssektoren.
– Les også: Vil satse på private
– De to partiene er fundamentalt uenige om alt innenfor samferdselssektoren. De er uenige om handlingsregelen skal følges, uenige om bruk av OPS og om vi skal ha bompengefinansiering av veiprosjekter. Jeg synes de skylder velgerne å fortelle hvordan de skal finansiere alle samferdselsprosjekter hvis de skal regjere sammen, sier Sp-statsråden til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
En eventuell regjering med Venstre og Kristelig Folkeparti vil ikke gjøre flokene færre.
– Vi har nettopp vedtatt at tungtransporten skal ha en obligatorisk bombrikke. Det har alle stemt for. Men Kristelig Folkeparti har gått lenger enn de andre og ivrer for obligatorisk bombrikke også for alle personbiler. Det er helt uaktuelt for Frp å gå inn for det, legger hun til.
Tre punkter
Høyre vil altså legge17 samferdselsprosjekter ut til såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). Fremskrittspartiets talsmann på området, Bård Hoksrud, mener det er bortkastede penger og en elendig måte å finansiere samferdselsprosjekter på.
Høyre vil beholde den økonomiske handlingsregelen, mens Fremskrittspartiet vil ha sin egen handlingsregel med oljepenger inn i statsselskaper for vei og bane og fjerne alle bomringer.
– Det første Høyre må gjøre hvis de skal bli enige med sin mulige regjeringskollega, er å bruke 25 milliarder kroner på å nedbetale alle bompengelån som Frp vil fjerne, sier Marit Arnstad.
Motstand mot OPS
Torsdag holdt Marit Arnstad foredrag for arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Der gjentok hun sin motstand mot å bruke OPS for å finansiere samferdselsprosjekter.
– Jeg er ikke dogmatisk mot det. Jeg ser at det har flere organisatoriske fordeler. Men for det første er det dyrere enn å bruke dagens budsjettpenger på grunn av rentekostnaden, som er større enn på bompengelån. Men i tillegg vil ikke jeg være med på å redusere handlefriheten til framtidige samferdselsministrer, sier Arnstad.
Hun innser at det ikke er mulig å fullmodernisere samferdselsnettet i løpet av ti år, men mener at regjeringens transportplan er en god begynnelse. (ANB)
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt
– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.
Guro Gulstuen Nordhagen
Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge
– Tallene lyver ikke, Heisplan har betydelig lavere lønnsutgifter enn de andre bedriftene vi har sammenlignet dem med, selv om Heisplan forsøker å si at det ikke er sannheten. Så kan man jo lure på hvorfor det er slik? sier Markus Hansen i HMF.
Leif Martin Kirknes (illustrasjonsfoto)
Heismontører har fått nok av konkurrent: – Tåler ikke dagens lys
Å anmelde lønnstyveri til politiet, er ikke til stor hjelp for våre brukere, mener prosjektrådgiver Natasza Katarzyna Bogacz i Caritas.
Jan-Erik Østlie
Stadig flere får ikke lønna de har krav på: – Kapasiteten er sprengt
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
– Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk, forteller Farukh.
Ole Palmstrøm
Fra fengsel til politi: – Da jeg la det ut på Facebook, kom det for mange som et sjokk
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Rehana i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
Du har rett på tillegg for jobbing på 17. mai.
Colourbox.com
17. mai er også en jobbdag. Dette har du krav på
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet betjent får saken behandlet
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen
Klubbleder på KIMEK, Rainer Ingebrigtsen er bekymret for framtida.
Håvard Sæbø
Russer-nei betyr usikker framtid for verftsarbeidere
Kommentar
Arbeiderpartiet kommer aldri til å gå bort fra arbeidslinja, men de kan fylle den med nytt innhold, skriver Helle Cecilie Palmer.
Jan-Erik Østlie
Mange vil ha arbeidslinja, men ingen kan si hva den er
Ole Martin Wold / NTB
69 prosent eies av utlendinger
LO advarer mot å begrense antall ansatte i helsesektoren. – Det er behovet som må styre, sier 1. nestleder Sissel Skoglund.
Frøydis Falch Urbye