– Bøter ikke nok
Jernbaneverket aksepterer straffansvar etter ulykken på Sjursøya i mars der tre personer omkom. Men de pårørende mener ikke at bøter er godt nok.
Statsadvokaten i Oslo ilegger Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner og CargoNet en bot på 7 millioner kroner på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.
– Vi aksepterer at det foreligger et straffansvar, men trenger den nødvendige tid for å sette oss inn i premissene for foretaksboten, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
– Nå vil vi gå inn i premissene for boten og vurdere hvorvidt vi vil godta den eller ikke, sier direktør for informasjon og strategi i CargoNet, Bjarne Ivar Wist, til NTB.
– Bøter hjelper ikke
Ulykken på Sjursøya skjedde i 13-tiden 24. mars i år. 16 godsvogner uten kontroll rullet fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning. Tre menn mistet livet.
Leif Erik Nordmo mistet faren Leif Kåre Nordmo i ulykken. Han er glad noen blir stilt til ansvar, men mener at togsjefene burde ha gått av fra sine stillinger.
– Å gi statseide selskaper bøter er som å flytte penger fra én konto til en annen. Topplederne bør vurdere sine stillinger. Dersom du og jeg ikke er flinke i jobbene våre, så burde vi vel ha funnet oss noe annet å gjøre, sier Nordmo til TV 2.
Han har i etterkant av ulykken reflektert over hvor mye verre det kunne gått.
– Hvis ting hadde skjedd annerledes og toget hadde sporet av 50 meter før, så hadde det dundret gjennom oljehavna på Sjursøya. Da hadde mesteparten av Oslo by antakeligvis tatt fyr. Da spørs det om vi i det hele tatt hadde snakket om bøter.
Fire sikkerhetsbrudd
Avgjørelsen fra statsadvokaten i Oslo bygger på at det er avdekket fire alvorlige sikkerhetsbrudd i tilknytning til virksomheten på Alnabru stasjon og på toglinjen ned Lodalen mot Oslo S og Sjursøya.
– Etterforskningen har avdekket manglende sikkerhetstenkning i foretakene på områder hvor konsekvensene av feil kan bli svært alvorlige. I dette tragiske tilfellet har det ført til tap av tre menneskeliv og fire skadde, sier politiadvokat Carl Graff Hartmann i Oslo politidistrikt.
Ifølge Jernbaneverket har etterforskningen kommet til samme funn som i den foreløpige rapporten til Statens havarikommisjon for transport.
– Etter ulykken har Jernbaneverket hatt en systematisk gjennomgang av risikoen knyttet til godsterminaler og hensettingsområder. Det er etablert midlertidige barrierer på Alnabru og permanente barrierer installeres. Samtidig arbeider vi intensivt med styrking av sikkerhetskulturen i Jernbaneverket, sier Elisabeth Enger.
Etterforskningen har blant annet påvist manglende rutiner som kunne hindret misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene. Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Dessuten er det påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.
Ansatt brøt loven
Statsadvokaten mener at en person som er ansatt i Jernbaneverket har overtrådt straffelovens paragraf 151, for uaktsomt å ha forårsaket en jernbaneulykke. Det betyr at påtalemyndigheten mener vedkommende har brutt aktsomhetsplikten på en straffbar måte. Den ansatte har fulgt interne rutiner, men dette er ikke nok ifølge påtalemakten. Imidlertid er skylden så liten at påtalemyndigheten mener det er tilstrekkelig å ilegge vedkommende påtaleunnlatelse, som betyr at han ikke får noen straff.
Jernbaneverket og CargoNet har frist til 8. oktober med å vurdere om de vedtar foreleggene. Hvis de ikke vedtar, havner saken i retten. (ANB-NTB)
Tre menn mistet livet da 16 godsvogner uten kontroll braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo ved 13-tiden onsdag 24. mars. Ytterligere tre personer ble skadd i ulykken.
Vognene på 450 tonn startet den ukontrollerte ferden på godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen som holdt det 458 meter lange vognsettet, ble utløst. Uten at noen kunne stanse vognene, rullet de forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem.
Like før Sjursøya sporet ni av vognene av mens de første sju vognene i toget fortsatte til terminalen på Sjursøya med en hastighet på 130 kilometer i timen.
På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av vognene raste over en båt som lå ved kai, og havnet i sjøen.
Sjursøya er et fullt utbygget laste- og losseanlegg og er Østlandets viktigste oljeterminal.
Statens Havarikommisjon for Transport la mandag 3. mai fram en foreløpig rapport hvor de konkluderer med at mangel på sikkerhet- og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for det voldsomme utfallet da ulykken skjedde.
Tirsdag ila statsadvokaten i Oslo Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner, og CargoNet en bot på 7 millioner kroner, på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.
Vognene på 450 tonn startet den ukontrollerte ferden på godsterminalen på Alnabru. Sporbremsen som holdt det 458 meter lange vognsettet, ble utløst. Uten at noen kunne stanse vognene, rullet de forbi en sporveksel som kunne penset dem inn på et blindspor og stoppet dem.
Like før Sjursøya sporet ni av vognene av mens de første sju vognene i toget fortsatte til terminalen på Sjursøya med en hastighet på 130 kilometer i timen.
På Sjursøya braste vognene gjennom et terminalbygg og sporet av. Flere av vognene raste over en båt som lå ved kai, og havnet i sjøen.
Sjursøya er et fullt utbygget laste- og losseanlegg og er Østlandets viktigste oljeterminal.
Statens Havarikommisjon for Transport la mandag 3. mai fram en foreløpig rapport hvor de konkluderer med at mangel på sikkerhet- og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for det voldsomme utfallet da ulykken skjedde.
Tirsdag ila statsadvokaten i Oslo Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner, og CargoNet en bot på 7 millioner kroner, på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie