Danningens forvandlinger
Et avgjørende utgangspunkt for en samtale om danningens forvandling og ikke minst for en forståelse av danningens politiske grunnlag, er å vurdere mennesket som et utviklingsdyktig vesen.
Et «vesen» som føler behov for visse betingelser for sin utvikling. Det vil derfor være avgjørende å bringe disse betingelser fram i dagen for å forstå hvilke sosiale krefter som påvirker menneskets utvikling – dets dannelse.
Derfor blir virksomheter som øver innflytelse på menneskets individuelle utvikling – dets dannelse eller dets kontinuerlige» skapelse», helt avgjørende også for kollektivets utvikling.
Denne dannelse går langt utover og forbi det vi til daglig kaller dannelse – «et dannet menneske».
Det er dette jeg har kalt «det politiske danningsbegrep». Og det vil ganske naturlig være gjenstand for «forvandlinger» og ha et bestemt forhold til det ideologiske «grunnsyn» i samfunnet.
Derfor må et politisk orientert danningsbegrep gi mennesket muligheter til å forstå samfunnets mekanismer, noe jeg legger avgjørende vekt på i utviklingen av innholdet i mitt danningsbegrep.
Det blir da nødvendig å spørre hvor den offisielle danningsproduksjon foregår. Selvfølgelig vil alle se på skolen, men jeg er ikke og var ikke, overbevist om skolens sentrale betydning i denne sammenheng. Like viktig, ja, kanskje viktigere er det arbeidsliv vedkommende samfunn har. Dersom vi virkelig ønsker å videreutvikle vårt politiske demokrati til et reelt og gjennomgripende demokrati – også i hverdagslivet – og dermed også redde mennesket ut av den fremmedgjorte situasjon det føler i dag – må vårt arbeidsliv stilles under lupen ut ifra en pedagogisk filosofi: arbeidslivets pedagogisering.
(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 5/2012)