JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Luftfarten vinner over jernbanen

Jernbanen har ikke klart å ta del i det enorme transportbehovet i Europa. - Dette må snu, sier samferdselsråd i den norske EU-delegasjonen, Olav Grimsbo.

- Luftfarten er den store europeiske transportvinneren. Selv om togtrafikken gjennomsnittlig har en langt lavere vekst, har tallene snudd og pekt oppover de siste fem-seks årene.

- Dette er positivt, og noe vi forsøker å utnytte. Likevel står vi overfor store utfordringer, understreker Grimsbo. Han jobber for Utenriksdepartementet med transport- og telekommunikasjonspolitikk i EU.

Onsdag holdt han foredrag for deltakerne på LO Stats landskonferanse på Sørmarka.

Innad i EU er det ifølge Grimsbo bred enighet om at jernbanen, både på gods- og personaltrafikk, må ta en mye større del av transporten i framtida, dersom målsettingen om reduserte klimautslipp skal nås.

Jernbaneutbygging i Europa skal omfatte både høyhastighetslinjer og konvensjonelle linjer.

- De konvensjonelle linjene er selve ryggraden i den europeiske jernbanestrukturen. Her er det store investeringsbehov. Under 50 prosent av nettet er elektrifisert, og skal banen bidra i klimakampen må den elektrifiseres i større grad, og elektrisiteten må være bærekraftig, understreker Grimsbo.

Jernbanepakke IV

Ifølge Grimsbo er Jernbanepakke IV det prosjektet som skaper desidert mest engasjement rundt transportpolitiske tema i EU for tiden. Pakken er nå til behandling hos Europaparlamentet og ministerrådet for transportministre.

- Disse instansene jobber ulikt, og prosessen med å bli ferdig er både tidkrevende og komplisert. Pakken består av fem store lovforslag, og før den er helt ferdig skal de ha forhandlet på detaljnivå, forklarer Grimsbo, som mener det her er store muligheter også for norske lobbyister å komme med innspill.

* (regjeringen.no:) Jernbanepakke IV - Nytt samtrafikkdirektiv

Grimsbo anslår at pakken er klar tidligst om to-tre år.

Når Jernbanepakke IV blir vedtatt i EU, tas den også inn i EØS. På den måten blir den også relevant for Norge idet all personaltrafikk skal konkurranseutsettes.

Uenigheter

Vanskelige, men vanlige spørsmål i EU-diskusjoner er ifølge Grimsbo, spennet mellom å sikre nasjonalt handlingsrom på den ene siden og europeiske fellesløsninger på den andre.

Den store striden står nå om hvorvidt det skal åpnes for konkurranse i innenlands persontransport. Videre pågår det hele tiden en liberaliseringsdiskusjon.

- Innad i EU er det store uenigheter i forslagene om markedsliberalisering- og styring. Det vil bli mindre marked enn det kommisjonen har foreslått, mener Grimsbo.

Lite penger

Grimsbo mener at bevilgninger fra EU sørger for at utbygging i Europa ikke stopper helt opp, til tross for dårlige økonomiske tider. Et land som Spania, har ikke ressurser til å bygge ut egen jernbane.

EU har over en sjuårsperiode satt av 240 milliarder kroner til utbygging.

- Til våren er det Hellas som overtar formannskapet i EU. Det skal bli spennende å se hvordan de takler uenighetene rundt liberalisering, fortsetter Grimsbo.

Annonse

Flere saker

Annonse