JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Statlig sosial dumping

Østeuropeiske sjåfører som jobber for Posten Norge bor i bilen i ukesvis. – Statlig sosial dumping på sitt verste, sier Tor Øyvind Fevang, Postkoms kretsleder i Vestfold og Telemark.

may.berg@lomedia.no

I et oppslag i VG i dag beskrives arbeidsforholdene ved Posten Bring-terminalen ved Borgeskogen i Stokke i Vestfold; innleide østeuropeiske sjåfører som bor i bilene i ukesvis mens kjører pakker for Bring. De kjører for det Bring-eide selskapet Blomquist.

I Postens transportterminal som ligger vegg i vegg med Bring-terminalen er Postens egne sjåfører tilskuere til hvilke forhold deres østeuropeiske kolleger jobber under. Posten-sjåførene er fast ansatte med ryddige lønns- og arbeidsforhold.

Kretsleder i Vestfold og Telemark, Tor Øyvind Fevang, kaller det statlig sosial dumping.

– Dette er ikke et statseid selskap som Posten verdig, sier Fevang.

– Ikke ulovlig. Sjefen på Bring-terminalen, Tore Brauti, og direktør for presse- og medierelasjoner i Posten Norge, Kjell Rakkenes, avviser at de gjør noe ulovlig og mener at de utenlandske sjåførene har gode arbeidsforhold.

– Vi konkurrerer i et marked og gjør akkurat det samme som våre konkurrenter gjør og henter en del sjåfører i utlandet, sier terminalsjefen til VG.

Rakkenes viser til at man holder seg innenfor regelverket for internasjonal transport.

På terminalen har de utenlandske sjåførene tilgang til et pauserom med TV og kjøleskap, samt et dusjrom og tre soverom. Ifølge terminalsjefen sover de i bilen etter eget ønske.

"1000 euro-sjåfører".

Mens Postkom organiserer sjåførene som er ansatt i Posten Norge, er Bring-terminalen Norsk Transportarbeiderforbund sitt domene.

Ole-Einar Adamsrød, leder i Vestfold/Telemark Transportarbeiderforening, påpeker at det blir stadig mer vanlig i transportbransjen i Norge å leie inn billig arbeidskraft fra Østeuropa.

– Vi kaller dem 1000 euro-sjåfører. Det vil si at de tjener 1000 euro i måneden ( ca 9000 kroner) uansett hvor mange timer de jobber, sier Ole-Einar Adamsrød, leder i Vestfold/Telemark Transportarbeiderforening.

Sosial dumping.

– Posten kan ikke bare toe sine hender og vise til forholdene i transportbransjen. Posten bør ta ansvar og sørge for at Bring stiller krav til datterselskapet sitt, sier kretsleder i Vestfold, Tor Øyvind Fevang.

Adamsrød er enig.

– Posten Norge bør gå inn og finne ut av hvordan selskapet bruker arbeidskraft og hvordan sjåførene avlønnes, sier han.

Fevang og Adamsrød er enige om at denne saken bør bringes inn for Arbeidstilsynet.

Annonse
Annonse