Jernbaneansatte har gjennomført en rekke demonstrasjoner samtidig med streiken som pågår til slutten av juni. Her fra en demonstrasjon i Lyon i mars.
Jeanne Menjoulet / CC BY
1. mai i Frankrike
Franske jernbaneansatte raser mot regjeringens reformer før konkurranseutsetting av jernbaneverket
Jernbaneansatte protesterte mot president Macrons reformer under 1. mai-markeringen. Men kampen deres går langt fra på skinner.
Den opphetede jernbanestriden ble tema i gatene under 1. mai-markeringen i Frankrike, der togtrafikken i en periode på over to måneder nå rammes av streik blant jernbaneansatte.
Men de jernbaneansatte kjemper i en bratt bakke i det som beskrives som den største testen for president Emmanuel Macron så langt: Parlamentets ene kammer har allerede godkjent planen om reform av jernbaneverket, og målingene viser ingen overbevisende støtte til de streikende blant folket.
– Sjansen for at president Macron lykkes med denne planen er svært stor, og det vil være en veldig viktig symbolsk seier for presidenten, sier professor Raino Sverre Malnes ved Universitetet i Oslo.
Strammer inn
Det er planen om endringer av jernbaneverket SNCF som er årsak til striden. I henhold til endringer i EU skal det statlige jernbaneverkets monopol gradvis utfases, og det åpnes for konkurranse i sektoren i 2019. I forkant av dette ønsker regjeringen å gjøre det gjeldstyngede SNCF mer konkurransedyktig. Et av sparetiltakene er innstramminger overfor de ansatte: Regjeringen vil rokke ved rettigheter blant de jernbaneansatte, og dette vekker raseri.
– De jernbaneansatte kjemper for å unngå at statens engasjement i jernbaneverket skal trappes ned, altså at det går mot en delprivatisering, og de kjemper mot at denne sektoren skal konkurranseutsettes. I tillegg ønsker de å beholde sine særrettigheter, sier Malnes, som følger fransk politikk og samfunnsliv tett.
• Streiken i Frankrike kan bli langvarig - og reisende er spesielt utsatt
Fratas goder
I dag har ansatte «jobb for livet» og automatiske lønnsøkninger hvert år. Dette skal ikke være rettigheter for nyansatte heretter, mener regjeringen. Tidlig pensjonsalder står også for fall.
– De ansatte er i dag i praksis umulig å si opp, og de har pensjonsvilkår som er gunstigere enn mange andres. Lokførere og andre som jobber på togene har en pensjonsalder på 52, mens de som jobber «på bakken» kan pensjonere seg ved 58 år, sier Malnes.
De jernbaneansatte peker på at godene de har kompenserer noe for ugunstige arbeidstider og relativt lav lønn. Det gir Malnes dem rett i.
– De har noen sjenerøse rettigheter, men lønnen deres er ikke spesielt høy: Gjennomsnittslønnen til de jernbaneansatte er omtrent på gjennomsnittet til andre lønnsmottakere i Frankrike. De som protesterer mot Macron er provosert over at han setter inn støtet mot en gruppe arbeidstakere som i enkelte henseende er privilegerte, men ellers ikke spesielt privilegerte. De mener Macrons planer styrker inntrykket av at Macron er «de rikes president», sier Malnes.
De jernbaneansatte mener det er investeringene i høyhastighetstogene TGV som er årsaken til at jernbaneverket har høy gjeld, og at dette ikke bør ramme de ansatte.
De rike fornøyd
Samtidig kan president Macron vise til at han har mange i befolkningen med seg. Flere målinger har vist at folket er omtrent delt på midten i spørsmålet, men en Ifop-måling nylig viste at 61 prosent av de spurte mener regjeringen bør gå videre med reformene.
Det er ikke bare jernbanesektoren Macron vil reformere. Han vil liberalisere økonomien, og mange mener grepene han har satt i gang er nødvendige.
– Vi har ikke hatt søkelys på enkelte offentlige tjenester på mange år eller tiår, sa arbeidsminister Muriel Penicaud til Europe 1 radio forrige uke.
– Emmanuel Macron ble valgt fordi folk vil at ting skal forbedres på det økonomiske og sosiale området, og når det gjelder arbeidsledighet, sa ministeren.
Selv om Macron framsto som en sentrum-høyre-kandidat da han ble valgt som president i mai i fjor, driver han langt på vei høyrepolitikk, påpeker Raino Malnes.
– Han har egentlig alltid vært godt plassert på høyresiden. Og vi ser nå at de velstående er fornøyd med ham, mens de lavtlønte ikke er det, sier han.
Han påpeker at mange av velgerne på venstresiden som stemte på Macron i andre valgomgang i fjor, gjorde det fordi alternativet var Marine Le Pen fra Nasjonal Front på ytre høyre.
I parlamentet har Macrons partigruppe rent flertall.
– De franske sosialistene ligger nede, og det eneste alternativet er gruppen bak Jean-Luc Mélenchon, som ligger for langt ute på ytre venstre for mange franske velgere, sier Malnes, som samtidig påpeker at mange av fagforeningene i Frankrike, deriblant de som demonstrerer mot Macrons reformer, ligger langt til venstre i politikken.
• Tyrkiske demonstranter møtte massivt politioppbud 1. mai
Trenger seier
De jernbaneansatte lover å kjempe så lenge de kan, og streiken skal pågå på utvalgte dager helt til slutten av juni. Men det ene kammeret i parlamentet godkjente reformplanene med overveldende flertall nå i april, med 454 mot 80 stemmer. Den ventes å gå like glatt gjennom senatet i mai.
– I fjor fikk Macron gjennom arbeidslivsreformen, neste år skal pensjonsreformen på plass, og Macron vil trenge denne symbolske seieren for å få gjennom videre reformer, sier Malnes.
I 1995 førte omfattende protester og streiker til at den daværende regjeringen til slutt ga etter og droppet omstridte reformplaner.
– Det er flere eksempler i Frankrike på at slike reformer er blitt stanset på grunn av sosialt opprør, og dersom problemene blir for store og samfunnet lammes, kan det skje igjen. Men det krever at fagforeningene står samlet, og at konflikten utvides med flere streikende, også fra privat sektor, og det vil neppe skje. Macron har dessuten bygget opp et inntrykk av å være sterk og kompromissløs. En ettergivelse fra Macron vil sitte uhyre langt inne. Det beste de streikende kan håpe på er noen mindre innrømmelser, tror Malnes.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard