JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ETTERLYSER KONKRETE TILTAK: Eirik Hagen, Kåre Wikdahl og Mariann Ravnanger Nilsen, tillitsvalgte i CargoNet mener politikerne må gjøre det mer lønnsomt for kundene å sende gods med tog. Det holder ikke å bare ønske det

ETTERLYSER KONKRETE TILTAK: Eirik Hagen, Kåre Wikdahl og Mariann Ravnanger Nilsen, tillitsvalgte i CargoNet mener politikerne må gjøre det mer lønnsomt for kundene å sende gods med tog. Det holder ikke å bare ønske det

Morten Hansen

– Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte

I 20 år har politikerne ­snakket om å få mer av godset fra trailer til tog. Det motsatte har skjedd. Nå mener de tillitsvalgte i Cargonet at politikerne må legge til rette for at det blir lønnsomt for kundene å velge jernbanen.



04.06.2018
13:12
04.06.2018 13:38

morten.hansen@lomedia.no

Siden 1990-årene har det vært et mål at godstransport over lange avstander i størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø og bane. Tidligere i år kom Riksrevisjonen med en rapport som slo fast at det motsatte har skjedd. Der karakteriseres det som kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransporten.

1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt

Hos Cargonet og RailCombi på Alnabru er de ikke overrasket. Der har de sett denne utviklingen på nært hold.

– Vi hadde ett ubetydelig oppsving på godstrafikken på jernbanen i fjor. Ellers har det vært dårlig siden toppåret i 2008. Da var det veldig optimisme. Det var snakk om en dobling og en tredobling fram til 2024. Men den kom ikke, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo Landsrådet i NJF og hovedtillitsvalgt i Cargonet.

– Da finanskrisen ga seg, og vi fikk et oppsving i Norge, merket vi ikke noe til det, sier Wikdahl.

Pris og fleksibilitet

Det har heller gått motsatt vei. Cargonet har hatt dårlig lønnsomhet, og økningen i gods på bane har uteblitt.

Wikdahl mener det er flere grunner til dette. Dårlig infrastruktur, klima og tøff konkurranse er noe av årsaken.

– Infrastrukturen, skinneganger, signalanlegg og kjøreledninger er slitt. I tillegg har vi fått konkurranse om godstransporten på jernbanen. Det er flere som tilbyr seg å frakte gods, men godsmengden har ikke økt. Vi kjemper om det samme volumet, sier Wikdahl.

I tillegg merkes det at det er tøff konkurranse, med veldig lave priser, på veitransporten.

– Når vi vet at veitransporten har en fordel med at de kan være mer fleksible, blir det vanskelig å konkurrere, konstaterer Wikdahl.

Solvik-Olsen setter ned arbeidsgruppe for å få mer gods fra vei til jernbane

Vei vs. bane

Han mener politikerne ikke viser med handling, det de sier de vil oppnå.

Wikdahl trekker fram satsingen på vei som en ting som svekker konkurransekraften til de som frakter gods, Cargonet og Greencargo, på jernbanen.

– Et eksempel er forbedring av vei kontra bane. Når man våkner til nyheter om at Dovrebanen skal bli en halvtime raskere, føler man seg optimistisk. Så kommer nyheten om at utbyggingen av veien på samme strekning vil gjøre reisetiden 50 minutter kortere. Da blir man jo litt oppgitt.

Dårligere rammebetingelser

Det er en oppfatning som i stor grad blir delt av Riksrevisjonen.

I Riksrevisjonens rapport fra februar står det:

«Myndighetene har ikke klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport, sammenlignet med veitransport. Veitransporten er blitt raskere, billigere og mer fleksibel sammenlignet med sjø- og jernbanetransporten. Det er gjennomført få tiltak for å styrke konkurranseevnen til godstransport på jernbanen.»

– Rammebetingelsene er blitt dårligere. For eksempel, når man tillater lengre vogntog opp Østerdalen, så er det konkurransevridning til fordel for godstrafikk på vei. Det tilrettelegges for veitransporten. Ikke motsatt. Da gjør politikerne det motsatte av det de sier de ønsker, sier Mariann Ravnanger Nilsen.

Riksrevisjonen: Dårlig styring har ført til mer godstransport på veiene

God samfunnsøkonomi

Hun er leder i Administrasjonspersonalets forening i Cargonet, og mener politikerne snart må spørre seg om det bare er lønnsomhet som er viktig, eller om det også handler om samfunnsøkonomi.

– Miljø, økt slitasje på veier og ulykker er også en del av dette bildet, påpeker Nilsen.

Hun understreker at det er enighet om at den økte godstrafikken også gir økte utgifter for samfunnet.

– Ett eneste godstog med 24 vogner til Bergen, tilsvarer 48 vogntog. Det burde være ønskelig å få de vogntogene vekk fra veien. For eksempel farlig gods. Ønsker vi virkelig at de kjører blant vanlige biler på veiene, spør Nilsen.

Ser på strakstiltak

I mai satte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ned en arbeidsgruppe som skal se på mulighetene for strakstiltak som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen.

– Å frakte mer gods på jernbanenettet vil bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten på veiene. I Nasjonal transportplan 2018-2029 har vi en egen godspakke med målrettede tiltak, men det vil ta noen år før investeringene er gjennomført og gir effekt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Tar lang tid

– Å bruke så lang tid på strakstiltak gir ikke statsråden tillit her hos oss. Vi krever mer handling nå, sier Wikdahl.

På Alnabru mener de det ikke bør være vanskelig å finne umiddelbare løsninger, selv om de virkelig gode løsningene tar tid å gjennomføre.

– Det som virkelig monner lar seg ikke gjøre på noen måneder eller få år. Det er ikke bare å gjøre en ting, og så er man ferdig. Det er komplekst, det er vi veldig klare over. Litt av problemet er jo at de virkelige tiltakene er så langsiktige at det ikke er spennende å legge fram. Mye av det som blir satt i gang, får jo ikke politikerne muligheten til å se resultatet av. Men noen ting kan, og bør, gjøres med en gang, konstater Eirik Hagen, tillitsvalgt i Cargonet øst.

Fjern kjøreavgiften

Han og de andre tillitsvalgte mener det som er raskest å gjennomføre, er fjerning av kjøreavgiften og utbedringer på terminaler og krysningsspor.

– Vi kunne også tenkt oss å kjørt lengre tog. Men da må vi enten kjøre med to lokomotiv, eller ha nye. Det igjen betyr lengre krysningsspor og enda mer planlegging av kjørerutene. Men det er tiltak som er fullt mulig å gjennomføre, fastslår Wikdahl.

– Det er planlegging det står på. Og man må tenke langsiktig – også med strakstiltakene. Ingenting av dette er umulig. Men man må være villig til å fullføre, selv om det ikke gir full avkastning fra dag en. Det er fullt mulig å laste i Oslo den ene kvelden, og ha varene ute i butikken i Bergen eller Trondheim morgenen etter. Men da må man være villig til å gjøre de tiltakene som trengs, sier Nilsen.

Når vi vet at veitransporten har en fordel med at de kan være mer fleksible, blir det vanskelig å konkurrere, konstaterer Wikdahl.

Kåre Wikdahl, hovedtillitsvalgt i Cargonet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.06.2018
13:12
04.06.2018 13:38



Mest lest

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Dette tenker sjefen når du jobber fra hjemmekontor

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

Erlend Angelo

Bankansatte får ny lønn: Her er resultatet

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Ny rapport: Sjokkert over hvor dårlig forberedt Norge var da Covid-19 kom til landet

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

skjermdump fra nettsida vaskehjelp.no

Statlig støttet app setter sinnene i kok: Renholderne må konkurrere på pris og trynefaktor

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker