JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ETTERLYSER KONKRETE TILTAK: Eirik Hagen, Kåre Wikdahl og Mariann Ravnanger Nilsen, tillitsvalgte i CargoNet mener politikerne må gjøre det mer lønnsomt for kundene å sende gods med tog. Det holder ikke å bare ønske det

ETTERLYSER KONKRETE TILTAK: Eirik Hagen, Kåre Wikdahl og Mariann Ravnanger Nilsen, tillitsvalgte i CargoNet mener politikerne må gjøre det mer lønnsomt for kundene å sende gods med tog. Det holder ikke å bare ønske det

Morten Hansen

– Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte

I 20 år har politikerne ­snakket om å få mer av godset fra trailer til tog. Det motsatte har skjedd. Nå mener de tillitsvalgte i Cargonet at politikerne må legge til rette for at det blir lønnsomt for kundene å velge jernbanen.



04.06.2018
13:12
04.06.2018 13:38

morten.hansen@lomedia.no

Siden 1990-årene har det vært et mål at godstransport over lange avstander i størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø og bane. Tidligere i år kom Riksrevisjonen med en rapport som slo fast at det motsatte har skjedd. Der karakteriseres det som kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransporten.

1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt

Hos Cargonet og RailCombi på Alnabru er de ikke overrasket. Der har de sett denne utviklingen på nært hold.

– Vi hadde ett ubetydelig oppsving på godstrafikken på jernbanen i fjor. Ellers har det vært dårlig siden toppåret i 2008. Da var det veldig optimisme. Det var snakk om en dobling og en tredobling fram til 2024. Men den kom ikke, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo Landsrådet i NJF og hovedtillitsvalgt i Cargonet.

– Da finanskrisen ga seg, og vi fikk et oppsving i Norge, merket vi ikke noe til det, sier Wikdahl.

Pris og fleksibilitet

Det har heller gått motsatt vei. Cargonet har hatt dårlig lønnsomhet, og økningen i gods på bane har uteblitt.

Wikdahl mener det er flere grunner til dette. Dårlig infrastruktur, klima og tøff konkurranse er noe av årsaken.

– Infrastrukturen, skinneganger, signalanlegg og kjøreledninger er slitt. I tillegg har vi fått konkurranse om godstransporten på jernbanen. Det er flere som tilbyr seg å frakte gods, men godsmengden har ikke økt. Vi kjemper om det samme volumet, sier Wikdahl.

I tillegg merkes det at det er tøff konkurranse, med veldig lave priser, på veitransporten.

– Når vi vet at veitransporten har en fordel med at de kan være mer fleksible, blir det vanskelig å konkurrere, konstaterer Wikdahl.

Solvik-Olsen setter ned arbeidsgruppe for å få mer gods fra vei til jernbane

Vei vs. bane

Han mener politikerne ikke viser med handling, det de sier de vil oppnå.

Wikdahl trekker fram satsingen på vei som en ting som svekker konkurransekraften til de som frakter gods, Cargonet og Greencargo, på jernbanen.

– Et eksempel er forbedring av vei kontra bane. Når man våkner til nyheter om at Dovrebanen skal bli en halvtime raskere, føler man seg optimistisk. Så kommer nyheten om at utbyggingen av veien på samme strekning vil gjøre reisetiden 50 minutter kortere. Da blir man jo litt oppgitt.

Dårligere rammebetingelser

Det er en oppfatning som i stor grad blir delt av Riksrevisjonen.

I Riksrevisjonens rapport fra februar står det:

«Myndighetene har ikke klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport, sammenlignet med veitransport. Veitransporten er blitt raskere, billigere og mer fleksibel sammenlignet med sjø- og jernbanetransporten. Det er gjennomført få tiltak for å styrke konkurranseevnen til godstransport på jernbanen.»

– Rammebetingelsene er blitt dårligere. For eksempel, når man tillater lengre vogntog opp Østerdalen, så er det konkurransevridning til fordel for godstrafikk på vei. Det tilrettelegges for veitransporten. Ikke motsatt. Da gjør politikerne det motsatte av det de sier de ønsker, sier Mariann Ravnanger Nilsen.

Riksrevisjonen: Dårlig styring har ført til mer godstransport på veiene

God samfunnsøkonomi

Hun er leder i Administrasjonspersonalets forening i Cargonet, og mener politikerne snart må spørre seg om det bare er lønnsomhet som er viktig, eller om det også handler om samfunnsøkonomi.

– Miljø, økt slitasje på veier og ulykker er også en del av dette bildet, påpeker Nilsen.

Hun understreker at det er enighet om at den økte godstrafikken også gir økte utgifter for samfunnet.

– Ett eneste godstog med 24 vogner til Bergen, tilsvarer 48 vogntog. Det burde være ønskelig å få de vogntogene vekk fra veien. For eksempel farlig gods. Ønsker vi virkelig at de kjører blant vanlige biler på veiene, spør Nilsen.

Ser på strakstiltak

I mai satte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ned en arbeidsgruppe som skal se på mulighetene for strakstiltak som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen.

– Å frakte mer gods på jernbanenettet vil bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten på veiene. I Nasjonal transportplan 2018-2029 har vi en egen godspakke med målrettede tiltak, men det vil ta noen år før investeringene er gjennomført og gir effekt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Tar lang tid

– Å bruke så lang tid på strakstiltak gir ikke statsråden tillit her hos oss. Vi krever mer handling nå, sier Wikdahl.

På Alnabru mener de det ikke bør være vanskelig å finne umiddelbare løsninger, selv om de virkelig gode løsningene tar tid å gjennomføre.

– Det som virkelig monner lar seg ikke gjøre på noen måneder eller få år. Det er ikke bare å gjøre en ting, og så er man ferdig. Det er komplekst, det er vi veldig klare over. Litt av problemet er jo at de virkelige tiltakene er så langsiktige at det ikke er spennende å legge fram. Mye av det som blir satt i gang, får jo ikke politikerne muligheten til å se resultatet av. Men noen ting kan, og bør, gjøres med en gang, konstater Eirik Hagen, tillitsvalgt i Cargonet øst.

Fjern kjøreavgiften

Han og de andre tillitsvalgte mener det som er raskest å gjennomføre, er fjerning av kjøreavgiften og utbedringer på terminaler og krysningsspor.

– Vi kunne også tenkt oss å kjørt lengre tog. Men da må vi enten kjøre med to lokomotiv, eller ha nye. Det igjen betyr lengre krysningsspor og enda mer planlegging av kjørerutene. Men det er tiltak som er fullt mulig å gjennomføre, fastslår Wikdahl.

– Det er planlegging det står på. Og man må tenke langsiktig – også med strakstiltakene. Ingenting av dette er umulig. Men man må være villig til å fullføre, selv om det ikke gir full avkastning fra dag en. Det er fullt mulig å laste i Oslo den ene kvelden, og ha varene ute i butikken i Bergen eller Trondheim morgenen etter. Men da må man være villig til å gjøre de tiltakene som trengs, sier Nilsen.

Når vi vet at veitransporten har en fordel med at de kan være mer fleksible, blir det vanskelig å konkurrere, konstaterer Wikdahl.

Kåre Wikdahl, hovedtillitsvalgt i Cargonet

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.06.2018
13:12
04.06.2018 13:38



Mest lest

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått  tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

Eirik Dahl Viggen

Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

Sissel M. Rasmussen

Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

Statsministerens kontor

Åtte år med regjeringen Solberg: Disse kuttene har rammet arbeidere, syke, uføre og aleneforeldre

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

Helge Rønning Birkelund

Ny måling: Nå rykker Jonas Gahr Støre fra

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Nanna Aanes Wolden

Moxnes åpner for ulike samarbeidsformer med en rødgrønn regjering

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier ikke unnskyld for menneskerettighetsbrudd. Det vil utfordrerne hans gjøre

LO-leder Peggy Hessen Følsvik

LO-leder Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

LO-leder Peggy gleder seg: – Valgseier for Arbeiderpartiet er resultat av en laginnsats

Debatt

Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa på 4 prosent, skriver 200 tillitsvalgte. Her representert ved organisator Boye Ullmann.

Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa på 4 prosent, skriver 200 tillitsvalgte. Her representert ved organisator Boye Ullmann.

Jan-Erik Østlie

«Vi ønsker at Rødt skal sprenge sperregrensa», skriver 200 tillitsvalgte

Kommende statsminister Jonas Gahr Støre sier at han vil starte samtaler med alle partier som vil ha et skifte, også MDG og Rødt.

Kommende statsminister Jonas Gahr Støre sier at han vil starte samtaler med alle partier som vil ha et skifte, også MDG og Rødt.

Jan-Erik Østlie

Støre varsler at han også vil lytte til MDG og Rødt


Flere saker