270 arbeidsplasser flytter ut av Oslo når Statens vegvesen omorganiserer. De tillitsvalgte frykter kompetanseflukt
Hver femte ansatt i Statens vegvesen blir berørt når etaten omorganiseres fra 2020. Ledelsen foreslår å legge ned 22 av dagens 74 trafikkstasjoner. NTLs tillitsvalgte frykter stor kompetanseflukt.
AVVENTENDE: NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes, håper at omorganiseringen kan gjennomføres uten at mange ansatte må flytte på seg. Men hun ser ikke bort fra at mange etter hvert kan ønske seg bort, og at etaten dermed mister viktig kompetanse.
Ole Palmstrøm
merete.jansen@lomedia.no
Statens vegvesen er i dag organisert etter regioner, slik at de ulike oppgavene etaten står ansvarlig for, utføres i alle deler av landet, blant annet på de 72 trafikkstasjonene. Vegdirektoratet foreslår nå å lage seks nye divisjoner, der hver av dem tar seg av ett sett av oppgaver. Antall trafikkstasjoner som ligger på nivået under divisjonene, skal reduseres fra 74 til 52.
p
Hvis dette forslaget støttes av regjeringen, kommer altså 22 stasjoner til å måtte stenge. Samtidig ligger det i forslaget at 270 arbeidsplasser flyttes ut av Oslo for å ivareta oppgaver som skal overføres fra direktoratet til de seks divisjonene.
Frykter stor kompetanseflukt
Dette skjer parallelt med at rundt 1850 arbeidsplasser overføres fra Statens vegvesen til fylkeskommunene i forbindelse med regionreformen. Alle endringene sammen med stor usikkerhet om det endelige resultatet, har ifølge de tillitsvalgte skapt stor uro blant de ansatte.
– Det er når det er uro i en organisasjon, at det er størst fare for å miste folk, sier leder Inger Sigridnes i NTL Statens vegvesen.
– Ledelsen har gitt oss forsikringer om det så langt ikke har vært flere som slutter enn det som er vanlig, men det er først utover sommeren og høsten, når man ser de konkrete resultetene av omorganiseringen, at vi virkelig vil se effekten.
Ingen større privatisering
NTL har tidligere fryktet at en del sentrale oppgaver skulle bli foreslått privatisert, blant annet de teoretiske og praktiske prøvene for å få førerkort. Sigridnes er fornøyd med at dette likevel ikke ligger bakt inn i forslaget som oversendes til samferdselsministeren. Der er det bare foreslått å privatisere to mindre tjenester som dreier seg om informasjon til brukere.
– Dette er forslag vi i NTL støtter fullt ut.
p
Sigridnes er langt mer bekymret for kapasiteten på hallkontroller med grav. Et EU-direktiv sier at 10 prosent av alle kjøretøy som kontrolleres, skal gjennom sjekk av bremsene. I Agder er det for eksempel snakk om å legge ned to trafikkstasjoner som har slik kapasitet i dag.
Ny struktur
Ledelsen i de nye divisjonene skal, om forslaget går gjennom, sitte i disse byene:
Tromsø: Drift av veg, vedlikehold og mindre utbygginger
Trondheim: Transport og samfunn
Bergen: Lede utbygginger og store prosjekter
Arendal: Tilsyn av trafikanter og kjøretøy
Drammen: IT-avdelingen.
Moss: Fellesfunksjoner, bl.a. HR, kommunikasjon og regnskap
Her skal det jobbe 25-50 personer på hvert sted. Disse skal styre arbeid og prosjekter rundt om i landet. I tillegg får et par av divisjonene et nivå under seg som skal være til stede over hele landet. Dette nivået styres fra de samme byene der det i dag ligger regionkontor.
NTL Statens vegvesen er spent på om den endelige lokaliseringen blir slik etaten selv har foreslått:
– Regjeringen har som prinsipp at arbeidsplasser skal ut av hovedstaden. Jeg er usikker på om de aksepterer at så mange divisjoner styres fra de største byene, sier Sigridnes.
Håper på lite flytting
Selv om antall ansatte blir sterkt redusert og mange kommer til å få nye oppgaver, håper de tillitsvalgte at få blir tvunget til å flytte på seg.
– Ledelsen har selv gitt uttrykk for at dette er noe de ønsker å unngå. I tillegg har Statens vegvesen en sterk kultur for å bruke digitale løsninger for møter som gjør at vi kan kommunisere via nettet. Det er helt vanlig at folk sitter et annet geografisk sted enn der hvor et prosjekt gjennomføres, for eksempel.
p
Sigridnes er spent på hvor raskt samferdselsmininster Jon Georg Dahle kommer tilbake med en avgjørelse.
– Han har sagt har skal prøve å få det til før ferien. Det er vi faktisk helt avhengig av for å kunne være operativ fra januar 2020.
En annen ting Sigridnes mener er helt avgjørende i månedene fremover, er et godt samspill med fagforeningene.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.