Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen:
Ap-politiker: – Aldri meningen at NSB skulle få anbudet
Opposisjonen ble beskyldt for å drive med politisk spetakkel, men svarer med nye beskyldninger.
Samferdselspolitiker Sverre Myrli tror det aldri var meningen at NSB skulle få anbudet på Sørlandsbanen.
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
Temperaturen steg jo lenger man kom i redegjørelsen om anbudet på Sørlandsbanen i Stortinget tirsdag kveld.
– Stortinget har som oppgave å utøve en kontrollfunksjon overfor regjeringen. Vi skal være trygge på at regjeringen og underliggende organer utfører det Stortinget bestemmer de skal gjøre, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, om hvorfor Dale ikke blir kvitt oppvasken rundt anbudet til Go-Ahead.
• Følg oss på Facebook
– Aldri meningen
Bakgrunnen for at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) måtte legge førjulskvelden til Stortinget tirsdag kveld, var nettopp bråket rundt tildelingen av anbudet for drift av Sørlandsbanen til det britiske selskapet Go-Ahead.
Opposisjonen er mildt sagt kritisk til hvordan det britiske togselskapet kunne vinne anbudet.
Sverre Myrli tror det aldri var aktuelt at NSB skulle få anbudet på Trafikkpakke 1, som inneholder Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
– Jeg er temmelig sikker på at det aldri var meningen at NSB skulle få dette anbudet. Det har med jernbanereformen å gjøre. Siden 2015 har det vært en overordnet målsetning for regjeringen å vingeklippe NSB. Jernbanedirektoratet er underlagt samferdselsdepartementet. De politiske signalene fra eier og sjef, det vil si statsråden, har vært at NSB skal strupes. Men hva som er gjort formelt, hvem som har gjort hva, og hvem som har sagt hva ... Det kjenner jeg ikke til, sier Sverre Myrli.
Han har ingen grunn til å tro at dagens samferdselsminister har hatt noe med anbudsrunden å gjøre, men påpeker samtidig at politiske signaler som er gitt av regjeringen innebærer at det har vært ønskelig med andre aktører enn NSB på det som er den andre konkurranseutsatte jernbanestrekningen. Fra før er Gjøvikbanen konkurranseutsatt.
– Det er flere som fortsatt stiller spørsmål ved om kriteriene som er satt for anbudet er reelle, eller om det har vært et skuebrød. Det ser mer ut som det uansett er det laveste anbudet som har vunnet, selv om kvalitet ble vektet 60 prosent i kriteriene mens pris ble vektet 40 prosent, hevder Myrli.
Til transportkomiteen
Etter tirsdagens redegjørelse i Stortinget skal transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget få redegjørelsen til Dale på sitt bord.
Det er tre mulige utfall når en statsråd gir en redegjørelse til landets nasjonalforsamling.
Det kan enten bli en debatt i Stortinget noen dager i etterkant, redegjørelsen kan bli vedlagt protokollen, eller redegjørelsen kan bli oversendt til komitebehandling. Det siste skjedde etter tirsdagens redegjørelse.
Når komiteen samles over jul, blir det dermed valgt en saksordfører, før komiteen behandler saken og kommer med en innstilling til behandling i Stortinget.
Sverre Myrli understreker at han ikke er ute etter noen omkamp om jernbanereformen.
– Det er flertall for den i Stortinget. Men skal man først anbudsutsette, må vi være sikre på at det skjer på en riktig måte. Statens midler skal brukes riktig. Lover og regler skal følges. Og det skal være åpenhet rundt dette, mener Sverre Myrli.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
Politisk spetakkel
Samferdselsminister Jon Georg Dale har på det sterkeste, og gjentatte ganger, avvist at anbudsrunden ikke har vært reell. Det gjorde han også da han avrundet tirsdagens debatt etter sin 50 minutter lange grundige redegjørelse.
– For meg er denne kritikken nærmest komplett uforståelig. Kvaliteten på dagens tilbud levert av NSB har vært minimumskriteriet for i det hele tatt å være med på anbudsrunden. I tillegg til å levere minst like godt som dagens tilbud, skal selskapet øke antall avganger og få flere passasjerer til å kjøre tog. Dette er et konkret resultat av at kvalitet er vektet opp slik kriteriene også krever, poengterte han.
– Jeg skjønner at det er krevende å oppheve monopol i 2018. Men det er opposisjonen på Stortinget som gjør dette til en debatt, ikke aktørene som har hatt milliarder i spill, mener Jon Georg Dale.
– Stortinget har valgt å skille ansvarsfordelingen mellom Stortinget og Jernbanedirektoratet. Et direktorat uten politisk innspill gir det beste grunnlaget for tillit hos aktørene i markedet. Det betyr at politikerne holder seg på en armlengdes avstand, mener Dale.
– Kunne det vært interessant for meg å vite mer? Ja. Men vi er alle avhengig av at aktørene i markedet har tillit til denne prosessen, poengterer han.
Han minnet samferdselspolitikerne om at det ikke er aktørene som har vært kritiske til denne prosessen. Selv om de har satt milliarder i spill og brukt tid og ressurser på å vinne anbudet.
– Det er opposisjonen som har gjort det. Er det reelt sett konkurransen man er opptatt av, eller er det politisk spetakkel? Jeg kan være med på spetakkel. Men departementet har opptrådt ryddig. Det har vi gjort grundig rede for. Det har jeg informert om, og det har Stortinget fått kunnskap om. Mer innsyn sitter verken jeg eller departementet på, sier Jon Georg Dale.
• Rødt vil be Riksrevisjonen se på jernbaneanbud
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.