JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Go-Ahead overtar Sørlandsbanen etter NSB:

Samferdselsminister Jon Georg Dale nekter for å ha blandet seg inn i konkurransen om å drive Sørlandsbanen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) hadde ingen innrømmelser å komme med overfor Stortinget. Likevel ber opposisjonen om etterspill.
Samferdselsdepartementet har ikke hatt noen rolle eller noen føringer i dette, sier Jon Georg Dale om anbudsrunden av Sørlandsbanen.

Samferdselsdepartementet har ikke hatt noen rolle eller noen føringer i dette, sier Jon Georg Dale om anbudsrunden av Sørlandsbanen.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Rødt-leder Bjørnar Moxnes ville oversende anbudsrunden for Trafikkpakke 1 til Riksrevisjonen, og Sverre Myrli (Ap) ville ha saken til transportkomiteen på Stortinget. Men samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) benekter at han har noe å skjule eller har gjort noe galt.

– Jeg kan ikke se at departementet har gitt noe styringssignal som kan tolkes som et særskilt politisk ønsket resultat av anbudsrunden, uttaler samferdselsminister Jon Georg Dale.

Måtte møte Stortinget

Statsråden var tirsdag innkalt til Stortinget for å redegjøre for prosessen rundt tildelingen av anbudet for Sørlandsbanen, som gikk til britiske Go-Ahead.

Han utdyper sin rolle overfor FriFagbevegelse:

– Alle diskusjonene i etterkant som handler om enkeltvurderinger som Jernbanedirektoratet har gjort, har jeg verken hatt, eller har jeg, innsikt i. Det er heller ikke et forhold mellom meg og Stortinget. Det er Stortinget som har vedtatt at Jernbanedirektoratet skal gjøre det, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til FriFagbevegelse.

– Det vi har gjort føringer på skjedde før Jernbanedirektoratet ble opprettet 1. januar 2017. Det gjaldt tildelingskriteriene for Trafikkpakke 1 og målet med konkurranse. Dette har departementet gjort. Men alle konkurranseforhold, alle tilbud som er vurdert og tildelingen har ikke jeg vært involvert i, bedyrer han.

Ble kalt inn

Samferdselsministeren ble møtt med et forslag fra Rødt-leder Bjørnar Moxnes om at Stortinget skal be Riksrevisjonen undersøke anbudsrunden for Trafikkpakke 1 (Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen).

Dale mener Stortinget står helt fritt til å ha innsyn i deler av dette.

– Jeg er opptatt av at regjeringen skal opptre som en profesjonell aktør. Det er Jernbanedirektorat som har ansvaret, som har gjennomført anbudskonkurransen og gjort vurderingene. Det har ikke jeg gjort. Det hjelper ikke at Riksrevisjonen gjør noen granskning av min rolle i dette. For jeg har ikke hatt noen rolle i dette, sier Dale til Frifagbevegelse.

Frp tror på konkurranse

Jon Georg Dale brukte 50 minutter på å redegjøre overfor Stortinget. Der gjentok han at han ikke har deltatt i noen vurderinger i forhold til anbudsrunden.

16. oktober ble han informert om anbudsvinneren, i et orienteringsmøte. Påfølgende dag ble det kunngjort på en pressekonferanse.

SJ klaget på vedtaket, men klagen ble ikke tatt til følge. Avslaget ble ikke tatt opp med neste instans, KOFA.

– Denne regjeringen har en målsetning om å skaffe landet et attraktivt togtilbud. Jernbanen er blitt ryggraden i kollektivtilbudet. Bruk av konkurranse kan gi et bedre tilbud. Konkurranse på Gjøvikbanen har allerede gitt en god utvikling og et godt kundetilbud. Det er viktig og ønskelig å ha konkurranse innenfor jernbanen, mener Jon Georg Dale.

– Er til salgs

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, var opptatt av at jernbane-Norge er til salgs.

– Alt skal konkurranseutsettes, uten unntak. Vi respekterer at dette er flertallets syn. Men det må gjøres på en riktig måte. Har denne anbudsutsettingen gått riktig for seg? Verken jeg eller Arbeiderpartiet kan svare ja eller nei på det her og nå. Heller ikke etter å ha hørt denne redegjørelsen. Men mange har stilt kritiske spørsmål rundt prosessen. I realiteten er det laveste pris som avgjør. Er det slik? Dumper du prisen nok så vinner du uansett anbudet? Og var det ikke dette vi advarte mot, spurte Sverre Myrli.

– Uansett er det samferdselsministeren som har det politiske ansvaret, uavhengig av hva han personlig har gjort. Derfor vil vi gå videre med saken. Alle fakta skal på bordet. Derfor foreslår vi at saken sendes videre til Transportkomiteen, sa Sverre Myrli.

– For oss er det ikke lett å si om noe er rett eller galt. Derfor er jeg glad for at posisjonen er enig i at saken kan sendes til transportkomiteen, sa Bengt Fasteraune (Sp).

Det ble flertall for å sende saken til behandling i Stortingets transportkomité. Det er foreløpig uklart hvordan behandlingen skal foregå i komiteen.

SV støtter Rødt

SV mener det er et drastisk skritt å sende saken til Riksrevisjonen, men Arne Nævra varslet at SV ville stemme for Rødts forslag.

– Så alvorlig er denne saken, sa Nævra.

– Hvorfor kan ikke regjeringen gå med på en uavhengig gjennomgang av hele prosessen slik at alle fakta kan komme på bordet, spurte han.

Han lurte også på hvorfor pris kan ha hatt så stor betydning når kvalitet skulle vektes 60 prosent.

– Mer og mer uryddig

– Jo mer jeg hører, jo mer uryddig er prosessen, mener Bjørnar Moxnes (Rødt).

Også han var opptatt av hvordan pris kan ha hatt så stor betydning for anbudsvinneren.

– Det er reist tvil om det foreligger to regnestykker i anbudsrunden. Et regnestykke kjenner vi. Men et internt regnestykke som gjorde at Go-Ahead vant, får vi ikke se, sa Bjørnar Moxnes.

– Ingen kan fortelle verken meg eller passasjerene hvordan denne anbudsrunden har foregått og hvordan vinneren er valgt ut. Verken direktoratet eller statsråden vil svare på enkle spørsmål om hvordan de vant. Man begynner å lure på hvordan de vant når de scorer dårligere enn konkurrentene på 12 av 15 kriterier, mente Moxnes.

Jon Georg Dale avviste at det finnes to regnestykker og forsøkte å avsluttet med å svare på hvorfor Go-Ahead vant anbudet:

– De leverte det tilbudet som Jernbanedirektoratet vurderte hadde det beste tilbudet.

Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse