JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dårlige busser i buss for tog

NSB legger for mye vekt på økonomi når de leier inn busser for å sette inn ved togstans, mener NJF-medlemmer. Kjøretøyene kan ha dårlig standard, og passasjerer har opplevd at sjåfører kjører feil.
FOR FÅ: NSB har ofte problemer med å skaffe nok busser ved uventede hendelser.

FOR FÅ: NSB har ofte problemer med å skaffe nok busser ved uventede hendelser.

Anders Hauge-Eltvik

oystein.braathen@lomedia.no

Både konduktører og Nettbuss-sjåfører reagerer på mange av selskapene som leies inn. Bussene tilfredsstiller ikke EUs nyeste standard for utslipp, Euro 5, førerne kan komme i private klær og joggesko, og være dårlig kjent.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra reisende om sjåfører som må veiledes for å finne fram. Kravene sier at de skal kunne norsk og kjenne distriktet, forteller Finn Arne Solberg, leder i Bilpersonalets forening Øst.

Foreningen har medlemmer i fem fylker.

– Her er det 21 konkurrerende selskaper i alt, fra enmannsbedrifter og oppover, sier Solberg.

De totale kostnadene for NSB ved avvik var 168 millioner kroner i 2013 og 191 millioner kroner i 2014, ifølge en rapport fra Riksrevisjonen. Tallene omfatter også taxi og andre utgifter.

MILJØKRAV: Sjåfør Trond Hjellet (til venstre) og leder i Bilpersonalets landsråd Jan Audun Strand mener busser som erstatter tog ofte er gamle og dårlige.

MILJØKRAV: Sjåfør Trond Hjellet (til venstre) og leder i Bilpersonalets landsråd Jan Audun Strand mener busser som erstatter tog ofte er gamle og dårlige.

Anders Hauge-Eltvik

Diskutert tidligere

I togtrafikken framheves betydningen for miljøet og komfort for kundene.

– Dette glipper når passasjerene må over på alternativ transport. Da kjøpes tjenester kun basert på økonomi, uten krav til kvalitet, mener Bilpersonalets landsråd, som har lagt ned tid og krefter i denne problematikken over lang tid. De har foreslått klarere krav for å få lov til å delta i anbudsrundene.

– Vi har tatt opp saken i NSBs styre flere ganger, uten at det har skjedd noe. Også i Nettbuss har dette vært et tema, forteller leder i landsrådet, Jan Audun Strand.

– Det må gå an å legge inn krav til kvalitet som gjør at mer kjøring går til eget selskap. NSB bør vekte miljø like mye som pris. Publikum skulle visst hvor useriøse mange av våre konkurrenter er. Ofte er det enkeltmanns¿foretak med busser bak låven. Vi har de beste lønns- og arbeidsvilkårene, og Nettbuss er sertifisert på flere områder, inkludert miljø, sier Strand.

Les også: Her er landene som lykkes med jernbane

Står klare

Landsrådets medlemmer har fått tilbakemeldinger om at passasjerer må forklare veien så sjåførene kjører riktig. Også konduktører irriterer seg kraftig over hva som dukker opp når det er stans i togtrafikken.

– Mange kjører jo i joggesko, olabukse og genser. Og tenk hvor fort noe kan skje i trafikken, sier sjåfør Trond Hjellet.

Turnusen hans fordeler seg mellom time-ekspressen Kongsvinger-Oslo og lokal rutetrafikk. Han ser konkurrenter stå klare til å kjøre når jernbanen svikter.

– Ofte blir det også fullt hos oss med passasjerer som satser på å få billettutgiftene refundert fra NSB, forteller Hjellet.

Les også: Sveits: Jernbane uten anbud

Kritikk

Riksrevisjonen sier i sin rapport fra 2015 at det tar for lang tid før første buss er på stedet, de kjører ofte halvtomme. Belegget er på 39 prosent ved planlagte avvik og 47 prosent for de ikke-planlagte.

– NSB kan effektivisere gjennom bedre styring og dimensjonering av det alternative transporttilbudet, heter de i rapporten om statlige selskaper for 2014 som kom i november i fjor.

BL får også meldinger om sjåfører med elendige lønns- og arbeidsvilkår, uten at det er lett å få bekreftet. Arbeidstilsynet har hittil ikke tatt noen saker i bransjen.

Les også: Trangt og dyrt på Frps drømmetog

Manko

Hard og ulik konkurranse har gjort at norske selskaper ikke alltid klarer å stille med nok busser. De er blitt utkonkurrert av utenlandske turbiler som unngår en rekke avgifter, og underbetaler sjåførene. Nettbuss-konsernet har gått fra 260 til under 70 turbusser på få år. Utenlandske sjåfører som kjører her i landet hele turistsesongen har ført til sterk reduksjon av materiell hos norske selskaper. Regelverket for såkalt kabotasje er for dårlig. Resultatet blir at norske bussselskaper bygger ned kapasiteten sin og ikke blir i stand til å håndtere ekstraordinære behov for busskjøring, som ved en togstans eller når en ny askesky dukker opp, mener bransjen.

Les også: – Togprivatisering er en katastrofe

Stiller krav

NSB har rammeavtale med en rekke leverandører. Disse har muligheten for å ta inn underleverandører. Leverandørene er underlagt en rekke krav i kontrakten deriblant krav om minimum Euroklasse 3, opplyser Håkon Myhre, pressetalsperson i NSB Persontog.

– NSB har bevisst valgt Euroklasse 3 for å kunne ha tilgang til nok kapasitet ved store avvik. Avtalene er landsdekkende og tilgang på busser er ikke like bra alle steder. På planlagte avvik har pris en stor betydning, dette fordi vi må være kostnadsbevisste i jobben vi gjør. På operative avvik vektes responstid i mye større grad for å få busser raskt på plass til stedet, sier Myhre.

– Fokuset på å få avdekket de av våre leverandører som ikke leverer i henhold til dagens kontrakt er stort. Det gjennomføres nå jevnlige sjekker.

– NSB er klar over strengere miljøkrav og jobber hele tiden mot å få best mulig busser. Våre buss-selskap får opplæring i traséer og alle sjåførene skal kunne kjøre feilfritt der. Oppleves noe annet, ber vi om beskjed slik at vi får ryddet opp i dette med en gang, sier Håkon Myhre.

• Les også: Dette må du vite om arbeidstidsutvalget

• Følg oss på Facebook og Twitter

Få nyhetsbrevet vårt

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse