JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FOR FÅ: NSB har ofte problemer med å skaffe nok busser ved uventede hendelser.

FOR FÅ: NSB har ofte problemer med å skaffe nok busser ved uventede hendelser.

Anders Hauge-Eltvik

Dårlige busser i buss for tog

NSB legger for mye vekt på økonomi når de leier inn busser for å sette inn ved togstans, mener NJF-medlemmer. Kjøretøyene kan ha dårlig standard, og passasjerer har opplevd at sjåfører kjører feil.



17.02.2016
08:43
17.02.2016 14:47

oystein.braathen@lomedia.no

Både konduktører og Nettbuss-sjåfører reagerer på mange av selskapene som leies inn. Bussene tilfredsstiller ikke EUs nyeste standard for utslipp, Euro 5, førerne kan komme i private klær og joggesko, og være dårlig kjent.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra reisende om sjåfører som må veiledes for å finne fram. Kravene sier at de skal kunne norsk og kjenne distriktet, forteller Finn Arne Solberg, leder i Bilpersonalets forening Øst.

Foreningen har medlemmer i fem fylker.

– Her er det 21 konkurrerende selskaper i alt, fra enmannsbedrifter og oppover, sier Solberg.

De totale kostnadene for NSB ved avvik var 168 millioner kroner i 2013 og 191 millioner kroner i 2014, ifølge en rapport fra Riksrevisjonen. Tallene omfatter også taxi og andre utgifter.

MILJØKRAV: Sjåfør Trond Hjellet (til venstre) og leder i Bilpersonalets landsråd Jan Audun Strand mener busser som erstatter tog ofte er gamle og dårlige.

MILJØKRAV: Sjåfør Trond Hjellet (til venstre) og leder i Bilpersonalets landsråd Jan Audun Strand mener busser som erstatter tog ofte er gamle og dårlige.

Anders Hauge-Eltvik

Diskutert tidligere

I togtrafikken framheves betydningen for miljøet og komfort for kundene.

– Dette glipper når passasjerene må over på alternativ transport. Da kjøpes tjenester kun basert på økonomi, uten krav til kvalitet, mener Bilpersonalets landsråd, som har lagt ned tid og krefter i denne problematikken over lang tid. De har foreslått klarere krav for å få lov til å delta i anbudsrundene.

– Vi har tatt opp saken i NSBs styre flere ganger, uten at det har skjedd noe. Også i Nettbuss har dette vært et tema, forteller leder i landsrådet, Jan Audun Strand.

– Det må gå an å legge inn krav til kvalitet som gjør at mer kjøring går til eget selskap. NSB bør vekte miljø like mye som pris. Publikum skulle visst hvor useriøse mange av våre konkurrenter er. Ofte er det enkeltmanns¿foretak med busser bak låven. Vi har de beste lønns- og arbeidsvilkårene, og Nettbuss er sertifisert på flere områder, inkludert miljø, sier Strand.

Les også: Her er landene som lykkes med jernbane

Står klare

Landsrådets medlemmer har fått tilbakemeldinger om at passasjerer må forklare veien så sjåførene kjører riktig. Også konduktører irriterer seg kraftig over hva som dukker opp når det er stans i togtrafikken.

– Mange kjører jo i joggesko, olabukse og genser. Og tenk hvor fort noe kan skje i trafikken, sier sjåfør Trond Hjellet.

Turnusen hans fordeler seg mellom time-ekspressen Kongsvinger-Oslo og lokal rutetrafikk. Han ser konkurrenter stå klare til å kjøre når jernbanen svikter.

– Ofte blir det også fullt hos oss med passasjerer som satser på å få billettutgiftene refundert fra NSB, forteller Hjellet.

Les også: Sveits: Jernbane uten anbud

Kritikk

Riksrevisjonen sier i sin rapport fra 2015 at det tar for lang tid før første buss er på stedet, de kjører ofte halvtomme. Belegget er på 39 prosent ved planlagte avvik og 47 prosent for de ikke-planlagte.

– NSB kan effektivisere gjennom bedre styring og dimensjonering av det alternative transporttilbudet, heter de i rapporten om statlige selskaper for 2014 som kom i november i fjor.

BL får også meldinger om sjåfører med elendige lønns- og arbeidsvilkår, uten at det er lett å få bekreftet. Arbeidstilsynet har hittil ikke tatt noen saker i bransjen.

Les også: Trangt og dyrt på Frps drømmetog

Manko

Hard og ulik konkurranse har gjort at norske selskaper ikke alltid klarer å stille med nok busser. De er blitt utkonkurrert av utenlandske turbiler som unngår en rekke avgifter, og underbetaler sjåførene. Nettbuss-konsernet har gått fra 260 til under 70 turbusser på få år. Utenlandske sjåfører som kjører her i landet hele turistsesongen har ført til sterk reduksjon av materiell hos norske selskaper. Regelverket for såkalt kabotasje er for dårlig. Resultatet blir at norske bussselskaper bygger ned kapasiteten sin og ikke blir i stand til å håndtere ekstraordinære behov for busskjøring, som ved en togstans eller når en ny askesky dukker opp, mener bransjen.

Les også: – Togprivatisering er en katastrofe

Stiller krav

NSB har rammeavtale med en rekke leverandører. Disse har muligheten for å ta inn underleverandører. Leverandørene er underlagt en rekke krav i kontrakten deriblant krav om minimum Euroklasse 3, opplyser Håkon Myhre, pressetalsperson i NSB Persontog.

– NSB har bevisst valgt Euroklasse 3 for å kunne ha tilgang til nok kapasitet ved store avvik. Avtalene er landsdekkende og tilgang på busser er ikke like bra alle steder. På planlagte avvik har pris en stor betydning, dette fordi vi må være kostnadsbevisste i jobben vi gjør. På operative avvik vektes responstid i mye større grad for å få busser raskt på plass til stedet, sier Myhre.

– Fokuset på å få avdekket de av våre leverandører som ikke leverer i henhold til dagens kontrakt er stort. Det gjennomføres nå jevnlige sjekker.

– NSB er klar over strengere miljøkrav og jobber hele tiden mot å få best mulig busser. Våre buss-selskap får opplæring i traséer og alle sjåførene skal kunne kjøre feilfritt der. Oppleves noe annet, ber vi om beskjed slik at vi får ryddet opp i dette med en gang, sier Håkon Myhre.

• Les også: Dette må du vite om arbeidstidsutvalget

• Følg oss på Facebook og Twitter

Få nyhetsbrevet vårt

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.02.2016
08:43
17.02.2016 14:47



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

Helge Rønning Birkelund

Dette viser bakgrunnstallene om framgangen til Ap i valginnspurten


Flere saker