JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Se kartet med planene for InterCity-nettet

Her kan det bli nye togstasjoner

Flere titall byer og steder kan få nye jernbanestasjoner i årene som kommer.
Næringslivet i Holmestrand tror på ekspansjon i og med den nye stasjonen.

Næringslivet i Holmestrand tror på ekspansjon i og med den nye stasjonen.

NTB scanpix/ANB

– Jernbanedirektoratet vil nå starte arbeidet med en overordnet strategi for Hovedbanen (fra Oslo til Eidsvoll) der det må legges rammer for utvikling og eventuell etablering av nye lokaltogstasjoner. Dette gjelder blant annet Breivoll, Alna og Nyland stasjoner, opplyser Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Naturlig konsekvens

Horrisland kan også opplyse at Jernbanedirektoratet allerede er i gang med flere andre utredninger «som skal legge grunnlaget for utviklingen av jernbanen».

– I dette arbeidet står naturligvis befolkningsutvikling og framtidig markedssituasjon sentralt, og framtidig stasjonsstruktur er en naturlig konsekvens av dette, påpeker Horrisland.

Også Intercity-utbyggingen vil kunne endre stasjonsstrukturen. Nye Holmestrand stasjon, som ligger inne i fjellet i motsetning til den gamle stasjonen inne i sentrum av byen, ble åpnet så sent som i slutten av desember.

Ytterligere 24 stasjoner på InterCity-nettet er under utbygging eller planlegging, får Dagsavisen opplyst i Bane NOR, som har ansvaret for InterCity-planleggingen.

Industrimiljøer vil bruke 2,6 milliarder på jernbane

– Skyldes dobbeltsporene

– Stort sett er det snakk om byer og steder som allerede har en stasjon, der dobbeltsporutbyggingen fører til at de får en ny stasjon, opplyser kommunikasajonssjef Thor Erik Skarpen i Bane NOR.

Hans oversikt omfatter blant annet Skien, Porsgrunn, Larvik og Drammen på Vestfoldbanen.

* På Dovrebanen er Lillehammer og Hamar blant de aktuelle stasjonene.
* På Østfoldbanen omfatter listen blant annet Ski stasjon, som kommer til å oppleve et helt annet passasjertrykk når Follobanen står klar.
* På den framtidige Ringeriksbanen omfatter planene Sundvollen, som mangler stasjon i dag.
* I tillegg kommer en helt ny stasjon på Arna i forbindelse med pågående dobbeltsporutbygging på strekningen Bergen-Arna.

– Hvorvidt alle InterCity-stasjonene blir bygget på nytt eller fornyet, vil til slutt være opp til politikerne gjennom statsbudsjettet, påpeker Skarpen.

Jernbaneforbundene frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog

Siden 1988

Enkelte av de mulige nye stasjonene er mer etterlengtet enn andre. Allerede i 1988 startet grunneiere i den sentrale delen av Groruddalen arbeidet for å realisere Breivoll stasjon, slik at det kunne bli enklere å reise kollektivt til og fra området. I 1997 fattet Oslo bystyre vedtak om en togstasjon i området, i kommunedelplanen for Groruddalens sentrale deler.

På dette interaktive kartet kan du følge planene

Her er kartet som viser hvor nye stasjoner er under utbygging eller planlegging, på InterCity-nettet

Her er kartet som viser hvor nye stasjoner er under utbygging eller planlegging, på InterCity-nettet

Bane Nor/ANB

Både lokalpolitikere og lokalt næringsliv i InterCity-kommunene har stor tro på at nye dobbeltspor med tilhørende stasjonsbygninger skal få stor positiv effekt. Holmestrand, hvor mye allerede har kommet på plass, er ikke noe unntak.

– Forholdene legges nå til rette for en sterk ekspansjon med mange nye innbyggere og en styrking av næringslivet, sier Øyvind Kvaal, styreleder i Holmestrand Næringsforening.

Områder som omfatter 1.500 ferdig regulerte boenheter står allerede klare for interesserte entreprenører og kommende innflyttere. I tillegg skal to nye marinaer og et planlagt helårs skianlegg gjøre byen mer attraktiv. Også reisetider mellom Holmestrand og Oslo på om lag 45 minutter når dobbeltsporene står klare på hele strekningen, vil sette Vestfold-byen på kartet i større grad enn hva som nå er tilfellet.

Kvaal nevner også den kommende sammenslåingen av Holmestrand, Hof og Sande kommune til en stor kommune.

– En perfekt opplegg, sammenfatter han. (ANB)

Les også:

Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

INTERCITY-PLANENE

Dette er stasjonene som er under utbygging eller planlegging i den pågående InterCity-satsingen, opplyser Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) til Dagsavisen:

• VESTFOLDBANEN: Skien, Porsgrunn, Larvik, Drammen (påbygg til eksisterende stasjon), Holmestrand (sto ferdig i slutten av desember, tilhørende 90 meter høy heis ble åpnet i midten av januar), Horten, Tønsberg, Stokke, Sandefjord og Torp.
• ØSTFOLDBANEN: Moss, Ski, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.
• DOVREBANEN: Lillehammer, Moelv, Brumunddal, Hamar, Stange, Tangen og Eidsvoll (påbygg til eksisterende stasjon).
• RINGERIKSBANEN: (som regjeringen håper kan stå ferdig i 2024 etter planlagt byggestart i 2019): Sundvollen (som ikke har stasjon fra før) og Hønefoss. (ANB)

Følg utviklingen på banenor.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

INTERCITY-PLANENE

Dette er stasjonene som er under utbygging eller planlegging i den pågående InterCity-satsingen, opplyser Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) til Dagsavisen:

• VESTFOLDBANEN: Skien, Porsgrunn, Larvik, Drammen (påbygg til eksisterende stasjon), Holmestrand (sto ferdig i slutten av desember, tilhørende 90 meter høy heis ble åpnet i midten av januar), Horten, Tønsberg, Stokke, Sandefjord og Torp.
• ØSTFOLDBANEN: Moss, Ski, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.
• DOVREBANEN: Lillehammer, Moelv, Brumunddal, Hamar, Stange, Tangen og Eidsvoll (påbygg til eksisterende stasjon).
• RINGERIKSBANEN: (som regjeringen håper kan stå ferdig i 2024 etter planlagt byggestart i 2019): Sundvollen (som ikke har stasjon fra før) og Hønefoss. (ANB)

Følg utviklingen på banenor.no