Høring i Stortingets næringskomite
Kritiske kutt for Brønnøysundregistrene: – Regjeringen saboterer sin egen digitaliseringsstrategi, mener NTL-tillitsvalgte
NTL sørget tirsdag for å løfte opp den kritiske budsjettsituasjonen for Brønnøysundregistrene opp i en komitehøring i Stortinget.
HØRING: – Brønnøysundregistrene trenger økte rammer for å ivareta sitt sentrale samfunnsoppdrag, sa leder for NTL Brønnøysund - Kjetil Mathisen (midten) som deltok i høringen sammen med 2. nestleder Ellen Dalen i NTL (til høyre) under høringen i Stortingets næringskomite onsdag.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
– Regjeringens politikk hindrer vekst og saboterer sin egen digitaliseringsstrategi, sa NTL-tillitsvalgt Kjetil Mathisen under høringen.
Mandag denne uken besøkte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen Brønnøysundregistrene. Tema var den dramatiske budsjettsituasjonen ved den statlige registervirksomheten.
Statsråden fikk under besøket et klart innblikk i alvoret. Til NTL-magasinet sa direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene at situasjonen er kritisk.
– Uten økte bevilgninger, må vi forholde oss til rammen regjeringen har lagt. Lønnskostnadene utgjør 80 prosent av budsjettet. Så det meste må dessverre spares inn der. Det er beregnet å kreve kutt av mellom 50 og 60 stillinger, og de første kuttene må skje i høst. Situasjonen er kritisk, for vi har behov for flere ansatte, ikke færre, sier Brekk.
Tirsdag ble saken fulgt opp i Stortinget, der en komitehøring knyttet til Nærings- og Fiskeridepartementets del av statsbudsjettet ble gjennomført.
Kritisk viktig samfunnsstruktur
I høringen deltok 2. nestleder Ellen Dalen i NTL og den stedlige lokallagslederen Kjetil Mathisen.
Dalen slår fast at statlige kutt har rammet Helgelandsregionen knallhardt, og poengterer at dette er en sak det er viktig for NTL å markere standpunkt i.
– Brønnøysundregistrene er utrolig viktige for næringslivet og for frivilligheten i hele landet. Uten en vital og handlekraftig registerførerenhet, stopper mye opp. Særlig i dagens stadig mer digitaliserte samfunn. Særlig for næringslivet er dette en livsviktig samfunnsstruktur.
p
– Derfor har NTL sentralt løftet saken opp på dagsorden. Distriktspolitiske hensyn må også veie tungt. For Helgelandsregionen er allerede tungt rammet av flytting av sykehus, nedlegging av to tingretter, lensmannskontor og utdanningstilbud, og nå frykter vi for arbeidsplasser på Brønnøysundregistrene, påpekte Dalen mens de to ventet på å få slippe til med sine tilmålte tre minutters taletid i høringen.
Kort tid etter tok de to plass ved komitèens bord i Stortingets lokaler i Akersgata. Dalen forklarte hvorfor NTL viet sin tid til nettopp denne saken.
– Vi vil kommentere budsjettsituasjonen for Brønnøysundregistrene. De får stadig nye oppgaver gjennom sin sentrale rolle i regjeringens forenklings- og digitaliseringsarbeid. Dette er velkomment, men siden tiltakene er underfinansierte og i beste fall bare tar høyde for utviklingsfasen, blir de nye drifts- og forvaltningsoppgavene belastet det ordinære budsjettet som er underlagt samme ABE-kutt som resten av staten, sa Dalen.
Ellen Dalen avsluttet sin del med en konkret oppfordring til samtlige partier rundt bordet;
– NTL anmoder Næringskomiteen om å erstatte forslagene til kutt med økt finansiering for å dekke de nye drifts- og forvaltningsoppgavene, sa Dalen – før hun lot leder Kjetil Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene orientere nærmere om alvoret i situasjonen.
Håper på ekstrabevilgning
Ellen Dalen sier til Fri Fagbevegelse at hun håper det i komiteen kan være vilje til å foreta en nødvendig styrking av Brønnøysundregisterets rammer.
– Det ble fra flere opposisjonspartier stilt spørsmål som tyder på at man skjønner alvoret, og ser de store negative konsekvensene dette kan få for næringslivet og frivillige organisasjoner i hele landet. Det er nettopp derfor NTL løfter denne saken opp i forbindelse med komitehøringen i Stortinget, sier Dalen.
p
– Som Kjetil sa under høringen vil kutt av stillinger øke saksbehandlingstiden med flere måneder. Det bremser og hindrer vekst og etablering innen næringslivet. Hver ekstra saksbehandlingsdag er beregnet å medføre cirka 14 millioner kroner i tapte samfunnsøkonomiske gevinster, påpeker Dalen.
Nettopp de vidtrekkende konsekvensene grep også stedlig NTL-leder Kjetil Mathisen fatt i under komitèhøringen.
– Dere har fått mange gode innspill fra en rekke virksomheter, bransjeorganisasjoner og instanser som berøres av budsjettet i denne høringen. Faktum er likevel at denne saken er enda viktigere. For uten tilstrekkelige rammer til videreutvikling, ivaretakelse av nye krav til informasjonssikkerhet samt løpende drift og vedlikehold av Brønnøysundregistrene, så stanser alt det andre i samfunnet opp! Bankene kan ikke tinglyse og finansiere, og nye virksomheter eller satsinger kan ikke registreres, sa Mathisen.
– Saboterer sin egen strategi
Mathisen satte budsjettsituasjonen i perspektiv i en kort oppsummering, og ga uttrykk for bekymring over regjeringens motstridende digitaliserings- og næringspolitikk, der forslagene står i motstrid til ambisjonene.
– På registerdrift og veiledningstjenesten har vi siden 2014 redusert med rundt 50 ansatte. Samtidig har saksmengden økt med 6 til 7 prosent. Det er altså ingen tvil om at vi allerede har effektivisert betydelig. Smertegrensen er nådd for lenge siden. Saksbehandlingstiden og ventetiden på veiledningstjenesten går opp, vi står foran store utfordringer knyttet til drift og forvaltning av systemene våre, og skjerpede krav til informasjonssikkerhet. Dette er ting som er tydeliggjort overfor Næringsdepartementet i lang tid, og dette er forhold som slår inn NÅ.
p
– Nå jobbes det med nytt saksbehandlingssystem for registrene. Men – selv om en del av saksbehandlingen effektiviseres, vil ikke effekten av dette være i nærheten av å kunne erstatte de 50-60 årsverkene som nå settes i fare. Faktum er at saksmengden øker, og saksbehandlingstiden er derfor for lang allerede. Faktum er at det trengs nye stillinger for å møte ambisjonsnivået og behovene økt digitalisering vil utløse, sa Mathisen.
– Regjeringen er godt informert om denne situasjonen. Når det likevel ikke tas hensyn til dette i statsbudsjettet – der man tvert i mot kutter i rammene – så betyr det bare èn ting; Regjeringen saboterer sin egen digitliseringsstrategi, og innfører bevisst dårligere rammevilkår for norsk næringsliv, slo Mathisen fast.
Avgir innstilling før jul
Oppfølgingsspørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV), Geir Adelsten Iversen (Sp) og Åsunn Lyngedal (Ap) ga Mathisen ytterligere anledning til å utdype situasjonen nærmere.
Her ble også Margunn Ebbesens (H) forsøk på å forsvare regjeringens politikk overfor Brønnøysundregistrene kategorisk tilbakevist.
P
– Det koster penger å utvikle, forvalte og drifte registrene. Flere av bevilgningene Ebbesen nevner inneholdt ikke midler til drift. Det har måttet skje innen stadig trangere rammer, som det nå gjøres nye osthøvelkutt på. Det går ikke lengre, og går registrene ned for telling, vil andre viktige tjenester i samfunnet lammes, påpeker Mathisen.
Næringskomitèen vil etter høringen diskutere innspillene som har fremkommet, før man innen 2. desember skal avgi sin innstilling til Stortinget. Komitèens forslag sendes deretter Stortinget til behandling.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.