JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen

NSB-ansatte vil jobbe for å vinne anbudet om Oslo-Bodø

Ved Trondheim sentralstasjon ruster ledelsen seg for knallhard jernbanekonkurranse nå som NSB Nord settes ut på anbud.
HVA SKJER?: Pensjon blir den viktigste saken for de ansatte ved jernbanen, sier Aina Lilledalen, tillitsvalgt i Trondheim konduktørforening. Her er hun med konduktørene Øystein Lillegaard (i midten) og Stig Wuttudal, ved Trondheim sentralstasjon.

HVA SKJER?: Pensjon blir den viktigste saken for de ansatte ved jernbanen, sier Aina Lilledalen, tillitsvalgt i Trondheim konduktørforening. Her er hun med konduktørene Øystein Lillegaard (i midten) og Stig Wuttudal, ved Trondheim sentralstasjon.

Anne Siri Renå

anne.siri.rena@lomedia.no

I NSB Nord forbereder de seg på tøffe tak i forbindelse med jernbanereformen. Markedsansvarlig Terje Fossum på Dovre- og Raumabanen og kolleger har derfor reist med den konkurranseutsatte svenske jernbanen både for å hente inspirasjon og for å se på hvilke endringer de kan gjøre.

– Vi vil vinne anbudspakke Nord–Norges ryggrad som går fra Oslo til Bodø – og nå skal vi jobbe som om vi vinner. NSB er «kul», sier en inspirert Fossum.

250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen

Må yte mer service

Nordmennene reiste med selskapene Svenska Järnvägar (SJ) og MTR, sistnevnte et kinesisk ekspresselskap. To selskaper som også kan være interesserte i den norske jernbanen. De fant ut at begge selskapene er bedre på direkte kundeservice enn NSB.

MTR «slår oss ned i støvlene» på personlig service, mener Fossum. De har helt sluttet å klippe manuelt i billetter og gir bare en hyggelig velkomst. Billetten finnes nå som standardprogram på de ansattes telefoner. Kontrollfunksjonen er fjernet og konduktørene har blitt vertskap, noe Fossum mener NSB bør la seg inspirere av.

Sjefen og kunden

– Kunden må oppleve reisen som like bra hver gang, sier Terje Fossum.

At vognene er eldre og renholdet dårligere host SJ i Sverige, er derimot ikke elementer Fossum ønsker å bringe videre i Norge.

NJF-magasinet treffer Fossum i gul refleksvest ute blant kundene på Trondheim sentralstasjon. Så er da dette også Fossums hovedoppgave: å holde kundetilfredsheten og omdømmet høyt.

Stillingen har han hatt i tre år, og han er fortsatt NJF-medlem. Hans oppgave er å lage «styr, ståk og ablegøyer», kort og godt bidra til å gjøre reisen attraktiv.

SKAL VINNE: Ledelsen i NSB Nord ruster seg til kamp foran konkurransen som starter i februar neste år. Her er Terje Fossum og Hilde Lyng, salgs- og markedsansvarlig på henholdsvis Dovre- og Raumabanen og Trønder- og Rørosbanen.

SKAL VINNE: Ledelsen i NSB Nord ruster seg til kamp foran konkurransen som starter i februar neste år. Her er Terje Fossum og Hilde Lyng, salgs- og markedsansvarlig på henholdsvis Dovre- og Raumabanen og Trønder- og Rørosbanen.

Anne Siri Renå

Forbereder kutt

Det er nettopp ute blant de reisende Fossum mener at lederne mest mulig må være. Sjefene må si hei til kundene. På reisen i Sverige ble Fossum klar over at NSB har for store utgifter.

– Vi må forberede oss på en tøff omstilling. NSB har for stor administrasjon og for mange ledere. Noen kutt må nok til for å få ned kostnadene, mener Fossum.

Konduktører og lokførere vil det uansett være stort behov for, sier han. Men alle ansatte må regne med å bli stilt overfor nye krav..

For dyrt

Teknologisk sett ligger svenskene altså et hestehode foran. Terje Fossum snakker om NSBs til dels store systemkostnader og gammeldagse dataløsninger, og dette må gjøres noe med.

Løsningene må bli smartere når penger skal spares. En annen ting kan være mer selvbetjening i kafeene, som på svenske tog.

En ting er uansett sikkert, NSB vil ikke forbli hva det er i dag, det barberes betydelig ned til å bli et rent togdriftsselskap.

Er moderne

Selv om Fossum trekker fram hva NSB kan bli bedre på, serverer han også tall som viser at selskapet gjør det bedre enn noen gang.

Bildet av NSB som sidrumpa og tunggrodd er det til dels politikere og media som har skapt, mener han. Mange med sterke meninger har knapt løst togbillett, hevder Fossum.

– NSB er en moderne bedrift. Vi er forberedt både på seire og tap. Men når regjeringa først setter jernbanen ut på anbud ligger det i kortene at andre selskaper kan vinne noen av strekningene, sier Fossum.

NSB Nord og NSB Sør er to pakker som begge settes ut på anbud i henholdsvis mai og februar 2017. Oppstart er planlagt i desember 2018 for begge.

Viktig jobb å gjøre

Inne på personalets pauserom går praten rundt framtidige tariffavtaler og pensjoner. Her er det høyt under taket og på veggen henger bilder av tidligere jernbanestorheter. Disse ville ha snudd seg i grava om de visste hva som foregikk på den norske jernbanen nå, mener Aina Lilledalen, tillitsvalgt i Trondheim Konduktørforening. Dårligere avtaler, nevner hun som en mulig følge av reformen.

– Tillitsvalgte har en stor jobb å gjøre nå. Det viktigste for oss blir å ivareta avtalene for medlemmene våre, sier Lilledalen, og understreker at pensjon blir det aller viktigste.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

PAUSEROMMET: Øystein Lillegaard er svært kritisk til privatiseringen, men heier i utgangspunktet på NSB. Tillitsvalgt Aina Lilledalen tror kampen for de ansattes rettigheter blir hard.

PAUSEROMMET: Øystein Lillegaard er svært kritisk til privatiseringen, men heier i utgangspunktet på NSB. Tillitsvalgt Aina Lilledalen tror kampen for de ansattes rettigheter blir hard.

Anne Siri Renå

Politisk villet

– I utgangspunktet heier jeg på NSB. Men selskapet vil endre seg så mye at det ikke blir store forskjellen mellom det og andre, sier konduktør Øystein Lillegaard, som i hovedsak jobber på Nordlandsbanen.

Han tror NSB vil tilpasse seg et lavere nivå, noe som i negativ retning påvirker både de ansattes rettigheter og de reisendes lommebok og krav til service. Kundene vil også merke mer til avvik når det er flere selskaper som konkurrerer, hevder Lillegaard.

– Dette er politisk ønsket. Vi vil ikke ha noen påvirkning på egen arbeidsplass, tror han.

Markedsansvarlig Terje Fossum forlater pauserommet, før han kommer tilbake igjen etter flere telefonsamtaler. Tiden er knapp for å få detaljene på plass før konkurransen begynner i februar neste år.

– Oppsplittingen av NSB kommer vi ikke godt ut av. Framtidige avgjørelser vil skje lengre vekk fra kundene. Men konkurransesituasjonen får oss i det minste til å tenke nye tanker, medgir Fossum.

NSB Nord

Knutepunkt for seks strekninger:

• Dovrebanen
• Raumabanen
• Trønderbanen (lokaltog)
• Meråkerbanen
• Rørosbanen
• Nordlandsbanen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NSB Nord

Knutepunkt for seks strekninger:

• Dovrebanen
• Raumabanen
• Trønderbanen (lokaltog)
• Meråkerbanen
• Rørosbanen
• Nordlandsbanen