Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) påpeker at formålet med jernbanereformen er å «gje dei reisande eit togtilbud som er minst like bra som i dag».
Cornelius Poppe / NTB scanpix
Tusenvis av reisende må kjøpe to togbilletter istedenfor én fra søndag av
Skal du lenger enn langt med tog i Norge, kan det fra søndag av bli dyrere.
Åtte prosent av alle reisende med Sørlandsbanen kombinerer reisen med en reise på andre jernbanestrekninger, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
p
Disse togpassasjerene har så langt kunnet klare seg med én miniprisbillett til 249 kroner på hele reisen, men på grunn av jernbanereformen må de nå kjøpe en slik billett både av Go-Ahead, som overtar Sørlandsbanen søndag, og Vy, som fortsatt skal kjøre tog i resten av Sør-Norge.
«Beskjeden del»
Det at nær hver tiende reise som gjennomføres på Sørlandsbanen blir foretatt av noen som reiser videre med tog, framkommer av et svar fra Dale til Sps Siv Mossleth. Nylig stilte hun spørsmål om samferdselsministeren ville «iverksette kompenserende tiltak for å videreføre muligheten for å kjøpe miniprisbilletter».
I sitt svar påpeker Dale at det er opp til togselskapene selv, «ut fra marknadsmessige vurderingar» å avgjøre hvor mange lavprisbilletter de legger ut for salg.
Det at miniprisbillettene i verste fall kan bli dobbelt så dyre hvis reisen omfatter både Go-Ahead og Vy, synes ikke å bekymre statsråden stort.
Det er «viktig å påpeika at det er ein beskjeden del av kundane på Sørlandsbanen dette gjeld: Berre 3 prosent av dagens kundar reiser i kombinasjon med anna fjerntogstrekning, og for kundar som kjøper minipris på denne reisa, kan billettprisen bli dyrare. For kundar med ordinære billettar og sosiale rabattar blir det ingen endringar», skriver Dale.
«Vidare er det cirka 5 prosent av kundane på Sørlandsbanen som reiser til/frå intercity-strekningane, og kunder med miniprisbillett vil for denne kombinasjonen òg kunne oppleva ein prisauke. Men prisauken for denne gruppa blir lågare sidan minipris har mindre effekt på kortare strekningar, fortsetter Dale.
78.800 reisende
Ifølge Statistisk sentralbyrå var det 985.000 påstigninger på Sørlandsbanen i fjor. 8 prosent av dette utgjør 78.800 reiser. Hvor mange av disse som reiste på miniprisbilletter, sier ikke SSBs tall noe om.
«Hver måned legger vi ut tusenvis av miniprisbilletter», reklamerer Vy, som altså frakter passasjerer på Sørlandsbanen fram til søndag.
«Pris kan vera avgjerande for om folk vel tog framfor fly eller bil», erkjenner Dale.
«Samstundes er det viktig at togselskapa er innovative når det gjeld å utvikla tilleggsprodukt som kundane ønskjer og etterspør, og som dei er villige å betala ekstra for», fortsetter han i sitt svar til Siv Mossleth i Sp.
– Ikke tilgjengelig
Heller ikke Venstres Jon Gunnes er spesielt bekymret over billettsituasjonen som oppstår fra søndag av.
– Mange har nok forsøkt å booke minipris hos NSB eller nå Vy, og opplevd at prisen på 249 kroner ikke har vært tilgjengelig, og endt opp med å betale betydelig mer for reisen, sier han.
Gunnes tror derfor at det generelt sett ikke vil bli dyrere å reise med toget.
p
– Go-Ahead har vunnet anbudet på å kjøre tog på Sørlandsbanen fordi de legger inn i sine kalkyler at de skal øke passasjergrunnlaget betraktelig. De har en avtale med staten om makspris, samt krav om rabatterte billetter for studenter og honnør, på akkurat samme måte som Vy har det. Hva de velger å kalle billettene, og hvor mange billetter til rabatterte priser de legger ut for salg, er opp til selskapet, påpeker Gunnes.
– Når Go-Aheads forretningsplan handler om å få flere til å reise med tog, er det usannsynlig at de vil prise seg høyere, mener han.
– Tvert imot ligger det i avtalen Go-Ahead har med Jernbanedirektoratet, et sterkt incitament for å prise reiser lavere.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin