OPTIMISTER: – Kaoset skal vi få orden på.
Werner Juvik
Anna hoppet av psykologistudiet for å kjøre søppelbil
Nå har Anne Bajko tatt fatt på enda en «umulig» oppgave.
ola.tommeras@fagbladet.no
– Vi har fortsatt problemer. Vi har mange spørsmål og få svar, sier Anna Bajko, ny plasstillitsvalgt. Nå står hun og 178 mannlige kolleger midt i opprydningen etter søppelkaoset i Oslo.
Latteren sitter løst under vaktskiftet for renovatørene på Alnabru i Oslo. De har vært gjennom en helvetesvinter. Nå ser de framover.
– Hi Anna, how are you. Gin dobre Anna. Står til Anna. Alle vil hilse på Anna Bajko – nyvalgt plasstillitsvalgt for de nå 178 renovatørene som kjører søppel i Oslo. Sammen med kollegene har hun vært igjennom en mildt sagt vanskelig vinter. Nå har hun tatt på seg oppgaven som deres talskvinne og representant.
Og det er ikke en hvilken som helst tillitsvalgtsoppgave. Staben hun representerer har vært presset til det ytterste, langt ut over lovens rammer. De har vært gjennom seks måneder med frustrasjon, utskjelling, maratondager, skandaler og til slutt konkurs for den private operatøren. Nå er Oslo kommune arbeidsgiver, forventningene er skyhøye, men problemene er fortsatt mange, så også spørsmålene fra renovatørene.
Men akkurat nå er det vaktskifte på Alnabru. Kolleger møtes, det fleipes, latteren sitter løst, stemningen i brakka på parkeringsplassen er god.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
SKAL BLI BEDRE: - Vi er optimister til framtiden, sier hun.
Werner Juvik
Parkerte studiene
– Alle er glade for at kommunen overtok, men vi har fortsatt problemer, vi har mange spørsmål og få svar, sier Anna Bajko.
Renovatør Anna Bajko er psykologistudent med tungbilsertifikat og sans for store maskiner. I fjor sommer hoppa hun av studiene for å kjøre lastebil et år. Først kjørte hun dumper i Polen, og da høsten kom byttet hun ut studiene på universitetet i Wroclaw med lastebil og avfallsdunker i Oslo.
Grytidlig 3. oktober i fjor møtte hun og den gangen, 145 renovatører på parkeringsplassen på Alnabru. Ingen hadde sett for seg vinteren som skulle følge. Likevel, Anna Bajko angrer ikke et sekund.
– Psykologistudier handler om å studere livet, og søppelkjøring er en del av livet. Jeg har studert mye av livet denne vinteren, sier hun leende.
– Dessuten, etter denne vinteren følger jeg at jeg kan mestre absolutt alt, sier hun, og med mestringsfølelsen på plass, sa hun ja til å være plasstillitsvalgt for renovatørene som nå teller 178 personer.
Langt fra i orden
Anna Bajko prater mye med kollegene. Hver eneste dag. Hun kommer tidligere når hun skal kjøre kvelden og blir litt lenger når hun har kjørt formiddagen. Mange vil snakke med henne den ekstra timen hun er på stedet.
– Vi har mye å prate om, mange spørsmål og mange uløste oppgaver, men vi er optimister. Vi er blitt en sammensveiset gruppe der vi støtter hverandre. Nå tar vi ett trinn av gangen til ting er i orden, sier hun.
Renovatørene spør om norskkurs, om kontraktene, om arbeidstøy og utstyr og ikke minst om det som opptar dem mest av alt: Rutene de kjører. Når skal de justeres?
Alt ble forandret
Da Veireno overtok avfallsinnsamlinga 3. oktober i fjor ble all kjøring i byen lagt om og avfallet ble hentet ved såkalte optimaliserte ruter. De fungerer dårlig. Og skal vi tro renovatørene, så skyldes det verken innkjøringsproblemer eller manglende lokalkjennskap.
– Vi har slitt med de nye rutene siden starten, og vi gjør det fortsatt, sier Bajko. Slik forklarer hun problemene:
– Noen lag har altfor mange beholdere på ruta, mens andre har overkapasitet. Enkelte ruter lar seg ikke gjennomføre uten å overlaste bilen. Renovatøren må enten kjøre på avfallsstasjonen og tømme bilen før ruta er ferdig, eller så må de laste mer enn lovlig i bilen. Enten blir de forsinket, eller så bryter de loven.
• Seks polakker krevde lønn mellom oppdrag. Vant på alle punkter i retten
TALSKVINNEN: Sjåfør og renovatør Anna Bajko er ny plasstillitsvalgt for renovatørene i Oslo.
Werner Juvik
Hadde noe som fungerte
– Rutene opptar alle. De må justeres, sier Bajko, som i likhet til kollegene er undrende til omleggingen i fjor.
– Oslo hadde ruter og avfallsinnsamling som fungerte. Hvorfor da kaste alt om kull? spør hun.
– Når man har noe som fungerer og prøver noe nytt som ikke fungerer, så kan det kanskje være en idé å gå tilbake til det som fungerte. Uansett må rutene gjennomgås og justeres, og renovatørene er veldig opptatt av hva som skjer med det, forteller hun.
Vil lære norsk
Andre utfordringer Bajko peker på er:
• Norskkurs. – Det er noe gutta gjerne vil ha og spør om daglig, og det er også viktig for HMS. Språkutfordringene er store.
• Personlig verneutstyr. – Fortsatt mangler enkelte vernesko, og alle som har utstyr må forstå at det skal brukes.
• Kurs. – Noen mangler fortsatt obligatoriske kurs for å kjøre avfallsinnsamling.
• Kommunikasjon. – Helt siden starten har det vært dårlig eller manglende kommunikasjon gjennom systemet. Det er det fortsatt.
Samme munnstykke i én måned
Anna Bajko hilser og ler, småprater og diskuterer med kolleger mens hun finner fram nøkkelskuffen og går til renovasjonsbilen. På nettbrettet ligger informasjon om skiftet. Hun skal hente restavfall i Bygdøy allé.
Hun nøler et sekund når hun må blåse i munnstykket til alkolåsen på lastebilen, skjærer en liten grimase og sier:
– Dette er en av mange småting som ikke er i orden. Vi har gått tom for munnstykker. Dette munnstykket har alle som kjører denne bilen blåst i hver dag i en måned nå.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
ANGRER IKKE: En helvetesvinter til tross, Anna Bajko angrer ikke et sekund på at hun valgte lastebil i Oslo framfor studiene i Polen.
Werner Juvik
– Ble presset hardt
Vi konstaterer og kommenterer at Anna Bajko har vernesko og tøy i orden. Gjennom dekningen vår denne vinteren har vi sett mye joggesko, lite bruk av hjelmer på mottakene og nå og da joggedresser framfor signaltøy blant renovatørene.
– Disse støvlene kjøpte jeg sjøl, forteller hun. Hun sørget også for opplæring selv, ble med på renovasjonsbil frivillig på søndagen før hun startet for å få bedre kjennskap til avfallsinnsamling.
– I Polen kjørte jeg nemlig dumper, så denne typen kjøring var nytt for meg, forklarer hun.
Både landet, byen og avfallsinnsamling var nytt for også mange andre sjåfører, men opplæringen var minimal. Det viste seg både på den kaotiske oppstartsdagen og senere rapporter fra Arbeidstilsynet.
– Det var galskap, medgir Bajko. En galskap som slet hardt på de ansatte. Den til vanlig smilende renovatøren, blir alvorlig når innkjøringsperioden denne vinteren tas opp.
– Noen fikk fem minutter innføring i de nye bilene, andre fikk ikke noe. Vi ble presset hardt for å få gjort jobben med et dårlig utgangspunkt, forteller hun, og bekrefter at enkelte kom direkte fra Gardermoen til Alnabru, fikk utlevert bil og nøkler og utpekt hvor byen ligger. Kjør i vei.
– Vi opplevde at ingen lyttet til oss. De brydde seg ikke.
– Men nå ser vi framover, sier Bajko, og understreker at til tross for utfordringene og uløste problemer:
– Vi er optimister.
• Morten advarte lenge før Veireno-fadesen – men ingen hørte på ham
Oslo hadde ruter og avfallsinnsamling som fungerte. Hvorfor da kaste alt om kull?
Anna Bajko, plasstillitsvalgt for renovatørene i Oslo
– Tungt å snu denne skuta
To måneder etter den kommunale overtakelsen av tjeneste og ansatte innen renovasjon, er fortsatt langt fra alt på plass.
Hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i Oslo REN, renovasjonsetaten i Oslo, har vært mye forbanna og frustrert i vinter. Da Veireno var konkurs og overtakelsen en realitet 20. februar, møtte hun etatens 170 nye kolleger på parkeringsplassen på Alnabru. Hun reagerte sterkt på omfattende mangel på personlig verneutstyr og at 170 mann delte en dusj og ett toalett.
– Det var verre enn fryktet, sa Anne Sandborg til Fagbladet.
Tung skute og snu
Da Fagbladet snakker med Sandborg to måneder senere, i slutten av april, er fortsatt mange oppgaver uløst.
– Det er tungt å snu en så stor organisasjon. Masse gjenstår, men mye er på gang, sier Sandborg.
Følgende har skjedd siden overtakelsen:
• Det er inngått ny avtale med klesleverandør. Nye signalklær kommer.
• Personlig verneutstyr er delt ut tild de aller fleste.
• Det kartlegges hvem som trenger språkopplæring.
• Verneombud er på plass (ble utnevnt før konkursen) og skal få kurs.
• Det er bestilt nye brakker, men leveringstiden er lang.
• Etat og tillitsvalgte har gjennomgått alle de forskjellige kontraktene.
Full oversikt
– Veldig viktig er at vi har alle registrert i det nye systemet for arbeidstid, som gir full oversikt og melder ifra straks det utføres arbeid i strid med arbeidstidsbestemmelsene, opplyser Sandborg.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin