Veireno henter avfallet i Oslo:
Søpla flyter og renovatørene sliter i Oslo
Etter en uke med lavprisrenovatør i Oslo er renovatører slitne og avfallsbeholdere overfylte. Dette er likevel innenfor tålegrensa, mener både Oslo kommune og renovasjonsselskapet.
MANDAG MORGEN: Renovatørene i Veireno kjempet hardt med maratondager hele uka og helga. Likevel var avfallet ikke hentet mange steder mandag morgen.
PRIVAT
ola.tommeras@fagbladet.no
Søpla flyter over i deler av Oslo, bare ei uke etter at billig-selskapet Veireno startet opp i hovedstaden. Da tok selskapet over all avfallsinnsamling i Oslo, med nye og såkalt optimaliserte ruter der hvert arbeidslag skal tømme flere beholdere enn før.
Foreløpig har det gitt lange dager, ekstrainnsats i helga og overfylte avfallsbeholdere, men Renovasjonsetaten mener det ikke er verre enn ventet i oppstartsperioden.
Slet med nytt utstyr
Til tross for 35 til 40 ekstra mannskaper, reservebiler tilgjengelig og ekstra bemanning i kommunen, ble det en uke med mange hendelser.
Fagbladet var selv tilstede på avfallsmottaket på Haraldrud første dag. De aller fleste slet med løfte- og tømmemekanismer på nye biler. En av de første tømmingene endte med en arbeidsulykke, der renovatøren fikk tommelen kløyvd i kompresjonsluka.
Flere i livsfare
Fagbladet var også vitne til hvordan enkelte satt seg selv i en livsfarlig situasjon da de hoppet opp på kanten over samlebåndet til sorteringa for å få dratt ut de siste posene manuelt. Renovatører selv klaget over manglende opplæring på nytt utstyr og nye biler. Veireno mener alle har fått tilstrekkelig instruksjon og opplæring.
• Arbeidstilsynet etterforsker ulykken
Maste om sikkerhet
– Vi tok til slutt og instruerte dem selv. Mange slet med hvordan å tømme og stenge luka, forteller Kenneth Thon ved avfallsmottaket. Han og Glenn Ingebretsen hadde vakt ved avfallsmottaket på Haraldrud forrige uke, med unntak av helga, da ble det levert avfall etter selvbetjeningsprinsipp på Haraldrud.
– Mange ga uttrykk for en veldig hard og hektisk periode, forteller Ingebretsen og Thon.
I løpet av uka skjedde flere episoder. Mange hadde problemer med å få stempelet helt ut på de nye bilene, som gjorde at enkelte hoppet opp på kanten bak bilen for å tømme manuelt - stående under den tunge kompresjonsluka balanserende på kanten med samlebåndet for avfall bak beina.
– En livsfarlig situasjon, som vi hadde flere av. Vi stanset dem fortløpende og vi har mast om sikkerhet og hjelmbruk, forteller Thon. Mandag kunne han melde at levering gikk lettere.
Et stor del av renovatørene er erfarne og rekruttert fra eksisterende selskap i Oslo, men utstyret var helt nytt.
• Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år
Avvik som ventet
Første dag var det levert 135 tonn mindre enn normalt på Haraldrud. Da det nærmet seg helga meldte Aftenposten om avfallsbeholdere som fløt over med søppel flere steder i byen. Selv om ansatte i Veireno ble sendt ut både lørdag og søndag for å komme mest mulig ajour, fikk Fagbladet mandag morgen melding om flere steder der det ikke var hentet avfall.
Antall avvik har likevel ikke vært flere enn hva Renovasjonsetaten i Oslo var forberedt på.
– De første fire til seks ukene har vi regnet med store forsinkelser og avvik. Dette dreier seg om en gigantisk logistikkoperasjon, påpeker kommunikasjonsdirektør Tone Dalen i Renovasjonsetaten i Oslo.
Hun viser til at det skal tømmes 130.000 beholdere, 8.000 nøkler skal administreres og de ansatte skal sette seg inn i helt nye ruter og ny teknologi.
TIRSDAG MORGEN: Selv om renovatørene har stått på lange dager sammenhengende, så flyter beholdere over. Dette bildet fikk Fagbladet fra et borettslag tirsdag morgen.
privat
Alt som normalt
Veireno-direktør Jonny Enger mener alt går som normalt, og fastholder at alle har fått grundig opplæring.
– Det er ikke uvanlig at det oppstår frustrasjon ved bruk/implementering av nytt utstyr. Veireno har i forkant av oppstarten hatt stort fokus på opplæring i nytt utstyr, skriver Jonny Enger i tilsvar til Fagbladet.
Ved spørsmål om forsinkelser og ansatte med mange lange dager ved Oslo-anbudet, svarer Enger:
– Flere ansatte ønsker selv å arbeide noe lengre dager for å lære sine ruter. Ingen av våre ansatte blir pålagt overtid utover lovens rammer, forsikrer Enger. Han opplyser også at arbeidstid til hver enkelt ansatt blir registrert i deres elektroniske styringssystem som gir oversikt over arbeidstiden.
• Følg oss på Facebook