JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes (til venstre) og Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Vegvesenet, er spente på hvordan regjeringens planer for veisektoren vil påvirke de ansatte i Statens vegvesen.

Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes (til venstre) og Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Vegvesenet, er spente på hvordan regjeringens planer for veisektoren vil påvirke de ansatte i Statens vegvesen.

Martin Folmoe

- Å være frøken vil-ikke, virker ikke

Solberg-regjeringen vil etablere et nytt veiselskap som skal gjennomføre veiutbyggingen mer effektivt. Tillitsvalgte har ikke tro på at et nytt selskap er løsningen, men inviterer til dialog med regjeringen.



22.11.2013
12:00
22.11.2013 16:24

Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes benyttet anledningen på LO Stats kartellkonferanse til å invitere Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner til dialog.

I debatten etter Sanners innledning tok Masternes opp flere problemstillinger. Vil ikke å opprette flere selskap bety mer byråkrati? Hva vil egentlig regjeringen med offentlig sektor? Regjeringen er opptatt av å ta vekk tidstyver – men kan ikke omorganisering bli en tidstyv?

Invitasjon til dialog

- Jeg forventet jo ikke at han skulle kunne svare på alt der og da. Min innledning var en invitasjon til dialog. Det er viktig at vi også er tilgjengelige for dialog. Å være frøken vil-ikke virker ikke!

Statsråden tok i mot invitasjonen til dialog. For samtidig som han oppsummerte at regjeringen mener et nytt utbyggingsselskap skal føre til en mer helhetlig veibygging, så oppfordret Sanner:

- Hvis dere har gode innspill til hvordan vi kan få mer vei for pengene, så er jeg opptatt å få inn disse.

Trenger ikke et nytt veiselskap

Masternes mener det ikke er behov for et nytt veiselskap

- At et utbyggingsselskap skulle føre til en mer helhetlig veibygging, det mener jeg er tull. Det er rammebetingelsene som avgjør, ikke organiseringen.

Både Masternes og hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen for Arbeidsmandsforbundet, Olaf Tisjø, er tilstede på Kartellkonferansen. Begge mener selve anbudssystemet bør gås igjennom. Og at å selge Mesta heller ikke er en god ide.

- Det brukes mye penger i dag på administrasjon og kontroll, isteden for å bygge vei. Når det er mange oppdrag for entreprenørene presses prisene opp, sier Masternes.

- Og når det er for lite oppdrag senker entreprenørene prisene, og vi får fare for konkurser, supplerer Tisjø.

Begge er enige om at fordelen med å ha et eget produksjonsselskap med Mesta er at man får regulert markedet på pris og kvalitet. Og at Statens vegvesen får utviklet veikompetansen.

- Alt var ikke bedre før, men jeg skulle ønsker at det hadde vært mulig å reversere noe, konkluderer Masternes.

Usikre ansatte

Nå er det usikre tider for de ansatte i Statens vegvesen.

- Vi er spent på hva regjeringens planer vil si for hele Vegvesenet. Vil det påvirke planleggingen av vei? Gjennomføringen av planene? Vil det påvirke antall personer som skal være i Statens vegvesen? Hva skjer med de som allerede er ansatt i Statens vegvesen? Spør Tisjø.

- De ansatte fortjener å få vite hva som skal skje. Jeg er redd for at hvis folk blir usikre, kan vi miste veikompetanse og studentene kan vri studiene vekk fra veisektoren, supplerer Masternes.

Forbereder på omstilling

Hovedtillitsvalgt i FLT synes dagens modell, der Vegvesenet planlegger og prosjekterer, er god. Men nå er de i gang med å tenke omstillinger.

- Jeg har oppfordret våre tillitsvalgte til å holde kurs om omstilling. Vi må være forberedt, og ha kunnskap om prosessene som kan komme, sier Masternes.

Og FLT og Arbeidsmandsforbundet sitter ikke på hver sin tue i Vegvesenet. Olaf Tisjø er med på FLT sin kvote i hovedavtalemøtene.

- Vi har et godt samarbeid med NAF, og på disse møtene diskuterer vi alle disse spørsmålene, avslutter Masternes.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.11.2013
12:00
22.11.2013 16:24



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

Tormod Ytrehus

AAP-forlengelse løper ut: – Mange vil havne på sosialhjelp eller ingenting, sier Nav-forsker

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil.  Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil. Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Vidar Ruud/NTB

Faktisk.no: Regjeringen gjør det dyrere å være syk

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

Nye Veier AS

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake


Flere saker