Avtalen om LO-koordinatorer hos Statens vegvesen er i boks
Fire LO-koordinatorer skal jobbe på veianleggene til Statens vegvesen. Samarbeidsavtalen mellom LO og Vegvesenet er på plass.
Anleggssekretær Truls Olav Strand Nilsen i LO og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte avtalen på Youngstorget tirsdag 30. januar.
Per Kollstad/Statens vegvesen
Camilla Yndestad (tekst)
– Vi skal forhindre sosial dumping, og ha et godt og brukbart arbeidsmiljø gjennom hele linjen, sier Truls Olav Strand Nilsen.
Han er anleggssekretær i LO, og smiler litt ekstra bredt i disse dager: Forrige uke skrev nemlig LO og Statens vegvesen under på en samarbeidsavtale for å forebygge anleggskriminalitet i anleggsbransjen.
Avtalen går ut på at Vegvesenet skal ha fire LO-koordinatorer ute på veiprosjektene sine. Disse skal ha LO som arbeidsgiver og reise rundt på veianleggsplassene, granske selskapene og snakke med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.
Per i dag er det 14 LO-koordinatorer på oppdrag rundt om i landet. Blant annet har byggherrene Nye Veier, Avinor, Oslo kommune og Statsbygg to LO-koordinatorer hver.
Dermed blir Statens vegvesen den byggherren med flest LO-koordinatorer ute på anleggsplassene.
– Dette er noe vi har jobbet med i ganske lang tid. Det har vært mye fram og tilbake, men vi har fått god hjelp av fagforeningene i Vegvesenet, spesielt NTL. Nå er vi klare til å høste fruktene, sier Nilsen.
Begynner med to
Nilsen er også medlem i Norsk Arbeidsmandsforbund, forbundet som organiserer ansatte i anleggsbransjen i privat sektor.
Han forteller at planen er å plassere koordinatorene på fire ulike vegprosjekter der Vegvesenet er byggherre. SE FAKTABOKS
Og de fire er ikke uvitende om hva de går til.
– Vi prøver å få til en løsning der de LO-koordinatorene som vi har i arbeid nå, og som har vært tilknyttet oss en stund, skal få jobbe videre på disse prosjektene. Nå til våren er det to koordinatorer som starter, og så skal vi videreutvikle det, sier Nilsen .
Er utelukkende positiv
Per Herman Pedersen er avdelingsdirektør i Statens vegvesen sin krimavdeling, eller Krim, som enheten gjerne blir kalt.
Krim ble opprettet i 2016, og bakgrunnen var at Vegvesenet som byggherre opplevde at de selv måtte ta ansvar dersom de skulle få søkelyset rettet mot seriøsitetsarbeidet i egen etat.
Enheten driver med etterretningsarbeid. De innhenter informasjon, men jobber også tett med andre etater som politi, skatteetaten, A-krim og Arbeidstilsynet.
At Vegvesenet nå skal samarbeide med LO-koordinatorer, ser Pedersen på som utelukkende positivt:
– Vi vil få mer tilgang på informasjon, noe vi er avhengige av i arbeidet vårt. Om arbeidstaker har lavere terskel for å snakke med en LO-koordinator enn å ta kontakt med byggherre direkte, så vil det gi oss bedre tilgang på informasjon, sier Pedersen og legger til:
– Dette er enda et pluss-bidrag i det arbeidet som foregår mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Faktaboks:
Fire prosjekter
Disse utbyggingsprosjektene skal følges opp av LO-koordinatorer framover:
• Ring 1 og E39 Gartnerløkka/Kolsdalen i Oslo og Kristansand.
• Prosjekt Salten + bypakke Bodø (Bodø/Fauske)
• E136 Breivika – Lerstad/Bypakke Ålesund
• E39 Rogfast – ev.t andre prosjekter I Rogaland - Stavanger
LO-koordinator:
• En form for kontrollør som reiser rundt på bygg og anlegg, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.
• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.
• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.
• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.
• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
LO-koordinator:
• En form for kontrollør som reiser rundt på bygg og anlegg, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.
• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.
• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.
• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.
• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.