JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Anleggssekretær Truls Olav Strand Nilsen i LO og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte avtalen på Youngstorget tirsdag 30. januar.

Anleggssekretær Truls Olav Strand Nilsen i LO og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte avtalen på Youngstorget tirsdag 30. januar.

Per Kollstad/Statens vegvesen

Avtalen om LO-koordinatorer hos Statens vegvesen er i boks

Fire LO-koordinatorer skal jobbe på veianleggene til Statens vegvesen. Samarbeidsavtalen mellom LO og Vegvesenet er på plass. 



05.02.2024
12:11
06.02.2024 15:59

Camilla Yndestad (tekst)

– Vi skal forhindre sosial dumping, og ha et godt og brukbart arbeidsmiljø gjennom hele linjen, sier Truls Olav Strand Nilsen.

Han er anleggssekretær i LO, og smiler litt ekstra bredt i disse dager: Forrige uke skrev nemlig LO og Statens vegvesen under på en samarbeidsavtale for å forebygge anleggskriminalitet i anleggsbransjen.

Avtalen går ut på at Vegvesenet skal ha fire LO-koordinatorer ute på veiprosjektene sine. Disse skal ha LO som arbeidsgiver og reise rundt på veianleggsplassene, granske selskapene og snakke med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.

Per i dag er det 14 LO-koordinatorer på oppdrag rundt om i landet. Blant annet har byggherrene Nye Veier, Avinor, Oslo kommune og Statsbygg to LO-koordinatorer hver.  

Dermed blir Statens vegvesen den byggherren med flest LO-koordinatorer ute på anleggsplassene.

– Dette er noe vi har jobbet med i ganske lang tid. Det har vært mye fram og tilbake, men vi har fått god hjelp av fagforeningene i Vegvesenet, spesielt NTL. Nå er vi klare til å høste fruktene, sier Nilsen.

Begynner med to

Nilsen er også medlem i Norsk Arbeidsmandsforbund, forbundet som organiserer ansatte i anleggsbransjen i privat sektor.

Han forteller at planen er å plassere koordinatorene på fire ulike vegprosjekter der Vegvesenet er byggherre. SE FAKTABOKS

Og de fire er ikke uvitende om hva de går til. 

 – Vi prøver å få til en løsning der de LO-koordinatorene som vi har i arbeid nå, og som har vært tilknyttet oss en stund, skal få jobbe videre på disse prosjektene. Nå til våren er det to koordinatorer som starter, og så skal vi videreutvikle det, sier Nilsen .

Er utelukkende positiv

Per Herman Pedersen er avdelingsdirektør i Statens vegvesen sin krimavdeling, eller Krim, som enheten gjerne blir kalt.

Krim ble opprettet i 2016, og bakgrunnen var at Vegvesenet som byggherre opplevde at de selv måtte ta ansvar dersom de skulle få søkelyset rettet mot seriøsitetsarbeidet i egen etat.

Enheten driver med etterretningsarbeid. De innhenter informasjon, men jobber også tett med andre etater som politi, skatteetaten, A-krim og Arbeidstilsynet. 

At Vegvesenet nå skal samarbeide med LO-koordinatorer, ser Pedersen på som utelukkende positivt:

– Vi vil få mer tilgang på informasjon, noe vi er avhengige av i arbeidet vårt. Om arbeidstaker har lavere terskel for å snakke med en LO-koordinator enn å ta kontakt med byggherre direkte, så vil det gi oss bedre tilgang på informasjon, sier Pedersen og legger til:

– Dette er enda et pluss-bidrag i det arbeidet som foregår mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Faktaboks:

Fire prosjekter

Disse utbyggingsprosjektene skal følges opp av LO-koordinatorer framover:

• Ring 1 og E39 Gartnerløkka/Kolsdalen i Oslo og Kristansand.

• Prosjekt Salten + bypakke Bodø (Bodø/Fauske)

• E136 Breivika – Lerstad/Bypakke Ålesund

• E39 Rogfast – ev.t andre prosjekter I Rogaland - Stavanger

LO-koordinator:

• En form for kontrollør som reiser rundt på bygg og anlegg, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.

• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.

• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.

• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.

• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.

05.02.2024
12:11
06.02.2024 15:59

LO-koordinator:

• En form for kontrollør som reiser rundt på bygg og anlegg, gransker selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å stoppe sosial dumping.

• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på.

• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.

• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten.

• Det er i dag 14 LO-koordinatorer med oppdrag rundt i landet.




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker