JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Historien om kollegene som ga enken en dagslønn hver etter en arbeidsulykke, vant juryens hjerter

På et bransjeseminar i Norsk Arbeidsmandsforbund viste asfaltgutta fra Veidekke hva et godt fellesskap kan bety, og vant «Det store presentasjonsslaget».
KONKURRERTE: Inspirert av «Det store korslaget» på TV 2  satte Norsk Arbeidsmandsforbund i gang «Det store presentasjonsslaget» på bransjesamling for tillitsvalgte på Hotel Ambassadeur i Drammen i september. Vinnerne kom fra asfalt og veivedlikehold, anført av Rolf Martin Madsen (i midten på bakerste rad). Ellers ser vi Per Gunnar Strand, Bjarne Meldal, Vidar Nordby og Anders Nicholai Jacobsen (bak f.v) og Marius Ludvigsen, Johan Arnt Rostad og Stig Malcolm (foran f.v.).

KONKURRERTE: Inspirert av «Det store korslaget» på TV 2 satte Norsk Arbeidsmandsforbund i gang «Det store presentasjonsslaget» på bransjesamling for tillitsvalgte på Hotel Ambassadeur i Drammen i september. Vinnerne kom fra asfalt og veivedlikehold, anført av Rolf Martin Madsen (i midten på bakerste rad). Ellers ser vi Per Gunnar Strand, Bjarne Meldal, Vidar Nordby og Anders Nicholai Jacobsen (bak f.v) og Marius Ludvigsen, Johan Arnt Rostad og Stig Malcolm (foran f.v.).

Andreas Roel Vevle

merete.holtan.garte@lomedia.no

– Hjertet begynte å slå.

– Vi ble brått våkne, ja.

– Jeg ble forbanna!

– Nei, nei, nei, gutter, det hørtes spennende ut!

Les også: MS-syke Tove taper 30.000 kroner på Høies medisinkutt

Hemmelig programpost

Sånn reagerte Stig, Vidar, Bjarne, Marius, Johan Arnt, Per Gunnar, Anders og Rolf Martin i Veidekke Industri da de fikk vite at de skulle konkurrere i «Det store presentasjonsslaget» på bransjetreff i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Forbundet hadde samlet tillitsvalgte innenfor renhold og vakt, maskin og anlegg, asfalt og veivedlikehold og bergverk til tre dagers samvær på Hotel Ambassadeur i Drammen. På programmet sto blant annet en presentasjon av forbundets store organisasjonsprosjekt, der målet er å verve og vokse. Hele dag to var viet den kryptiske programposten «Synlighet, kommunikasjon og identitet».

Hva var nå dét?

Følg oss på Facebook.

Bonuspoeng og bekymring

«Nå skal dere jobbe selv» lød beskjeden da deltakerne møtte opp på morgenkvisten den dagen. De tillitsvalgte ble delt inn i grupper etter bransjer, og sendt på hvert sitt konferanserom. Oppgaven: Presenter fagforeningen deres. Fortell en personlig historie om hvordan engasjementet i fagforeningen startet. Velg en kampsak. Og til slutt: Overbevis uorganiserte om at de bør melde seg inn i fagforeningen.

Resultatet skulle presenteres på maks fem minutter, med kraft og power point, foran hele forsamlingen.

På konferanserommet «Sommerfryd» ble oppgaven lest opp høyt av Rolf Martin Madsen.

– Det er bonuspoeng for beste innlevelse og beste idé. Og så er det trøstepremie! begynte gruppelederen for asfalt og veivedlikehold.

Gutta så på ham med bekymrede blikk.

– Så vi kan gå for trøstepremien, altså, forsikret Madsen.

SE VIDEO

– Ikke bli for flinke

Før gruppearbeidet startet, fikk gjengen fra Veidekke med seg gode tips fra kommunikasjonsbyrået Try. Arbeidsmandsforbundet hadde nemlig hyret inn eksperter til å lede Presentasjonsslaget. Og Try ga de tillitsvalgte et lynkurs i retorikk, kunsten å overbevise.

– Det er tre stolper innenfor kommunikasjon. Vi snakker om hjerte, hode og hender, sa Sindre Beyer, og utdypet:

– Vi kan argumentere rasjonelt, med hodet, og vi kan fortelle folk hva vi kan hjelpe dem med, altså hender. Men dere må ikke glemme hjertet. Dere kan alt arbeidsmiljølov og forsikringsordninger, og blir ofte for flinke. For hvordan overbeviser dere aller best? Med hjertet! Å oppleve trygghet og bekjempe urettferdighet - husk å snakke om dét!

Få vårt nyhetsbrev.

Når journalisten ringer

Try-kollega Robin Idland Krüger tipset forsamlingen om hvordan de burde opptre hvis media tar kontakt.

– Ikke start samtalen med «Ja så, har dere ikke noe viktigere å drive med?», sa Idland Krüger, ikke uten humor.

Før den tidligere politiske journalisten i TV 2 satte en solid merkelapp på de tillitsvalgtes verdi.

– Ikke vær beskjedne. Ringer en journalist til dere, er det av en god grunn. Det er dere som vet hvor skoen trykker på deres arbeidsplass, og det er et journalistisk instinkt å ville snakke den lille manns sak. Stiller dere i media, er det en stor sjanse for at saken vil komme i favør av dere, beroliget Idland Krüger.

Herrene på balkongen

Bakerst i salen satt forbundssekretærene Brede Edvardsen og Terje Mikkelsen og lyttet og humret.

– Egentlig vet man jo alt dette, men det fort borte i hverdagen, kommenterte de to, før de diskuterte hvem av dem som skulle sitte i juryen for å kåre en vinner i Presentasjonsslaget.

– Vi ser etter patos! De som kan appellere til hjertet! proklamerte Edvardsen.

– Hvorfor satte dere i gang dette slaget?

– I kjølvannet av organisasjonsprosjektet har vi erkjent at det ikke hjelper at vi på forbundskontoret sitter og legger planer, det er ute i bedriftene at jobben gjøres. Det er der de tillitsvalgte rekrutterer nye medlemmer og bygger organisasjon, og da må de appellere til hjertet. Dét er grunntanken. Det er egentlig ambisiøse greier. Nå får de tillitsvalgte virkelig reflektert over rollen sin.

– Noe dritsexy og grensesprengende

Det fikk asfaltgutta drøye to timer til å tygge på inne på «Sommerfryd». Først skulle de finne en tittel for presentasjonen.

«Hvorfor vil du stå aleine?» «Vil du stå aleine?» «Vil du være med på laget?» «Er du med oss eller mot oss?» Forslagene avløste hverandre, og sekretær Anders Nicholai Jacobsen – utpekt for sine datatekniske ferdigheter – hamret på tastaturet.

– Nå begynner det å surre litt i kål´n, konstaterte Rolf Martin Madsen, men var ikke helt fornøyd.

– Vi må ha noe mer spenstig! Noe dritsexy og grensesprengende!

Etter en stunds stillhet rundt bordet, var det én som tok ordet:

– Kan vi ha opp vinduet?

Ga bort lønnen sin

Mer luft, flere idéer. Og en lengre diskusjon om foreningsfellesskapet kunne opphøye seg selv til «gutta på gølvet», uten å ekskludere andre.

– Vi framstiller jo de uorganiserte som kjøtere! lød innvendingen.

Da tiden var ute hadde gutta i asfalt og veivedlikehold likevel kommet fram til en presentasjon de ikke bare kunne stå for, men være stolt av.

– Vi skal ikke drive og prate med hodet, vi må ta fram følelser, lød mantraet fra gruppelederen.

Den viktigste og tyngste delen av foredraget bar derfor Bjarne Meldal på sine skuldre: Den personlige historien om hvordan engasjementet for fagforeningen oppsto.

Meldal fortalte om mannen som mistet livet i en gravemaskinulykke i Steinkjer i 2012.

– Han var ikke medlem og hadde ingen kollektiv forsikringsordning. Derfor gikk kollegene hans sammen om å gi enka en dagslønn hver. Det er jo ikke på den måten det egentlig skal skje. Men fellesskapet virka. Fellesskapet reagerte.

And the winner is …

Med den historien om samhold ble Meldal, Madsen og de andre i gruppa asfalt og veivedlikehold #2 kåret til presentasjonsmestere i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Gruppelederen var ikke i tvil om hva som vant juryen over, jevnt løp til tross.

– Vi holdt oss innenfor tida. I hvert fall sånn nesten. Gruppene foran oss brukte opp mot sju-åtte minutter, sa Rolf Martin Madsen da det hele var avgjort.

– Og så var det den sterke, personlige historien, da. Den appellerte til hjertet.

Les også:

Vektere i Nokas er lei av at lønna kan variere voldsomt fra måned til måned. Nå krever de fast månedslønn

Tillitsvalgt provosert av LO-nei til ansiktsdekkende plagg

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse