Fylkesråd i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik har utsatt den endelige avgjørelsen om anbudsrunden.
Helge Rønning Birkelund
Kinesisk selskap leverte billigste anbud på norsk bru – det ble det storpolitikk av
En bru over en fylkesvei i Nord-Trøndelag er blitt storpolitikk, etter at et kinesisk selskap opprinnelig ikke fikk sitt anbud vurdert.
helge@lomedia.no
– Vi har bare vært opptatt av å ha en ryddig prosess og oppfylle de forpliktelsene vi har i forhold til anbudene. Juridiske betraktninger vi fikk konkluderte med at vi ikke har noen forpliktelse til å vurdere det kinesiske anbudet, sier fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, til LO-Aktuelt.
Hun blir gruppeleder for Arbeiderpartiet i det nye Trøndelag fylke.
– Vi har anledning til å la dem bli vurdert, men har ingen plikt til å gjøre det ifølge de avklaringer vi fikk fra Statens vegvesen, poengterer hun.
Nå mener Mevassvik at saken har fått så store dimensjoner at det helt åpenbart er riktig at den ikke avghjøres av fylkesrådet i Nord-Trøndelag.
– Vi har oversendt behandlingen til Trøndelag fylkeskommune. Men jeg mener det fortsatt er viktig at prinsippene må avklares, sier Anne Marit Mevassvik.
• Eierne tok ut flere hundre millioner kroner før søppelgigant gikk konkurs
40 mill mindre
Det skiller 40 millioner kroner på tilbudene som er kommet inn for byggingen av Beistadsundbrua på fylkesvei 17 i Nord-Trøndelag.
PNC Norge, med eiere i Østerrike, ga et tilbud på 318 millioner kroner, som er 40 millioner over tilbudet fra det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge.
Skanska Norge, med svenske eiere, ga et tilbud på 339 millioner kroner.
Kina er ikke medlem av EU/EØS. Det er i prinsippet ikke noen plikt til å vurdere tilbud fra land som Norge ikke har en handelsavtale med.
Statens vegvesen og to departement har bekreftet det prinsipielle i denne vurderingen.
Brua på 300 millioner kroner er blitt en het potet fordi det er et fylkeskommunalt prosjekt. Kineserne er allerede inne i Norge, men nå kan man stå foran et storinnrykk av kinesiske selskap som kan komme til å underby de fleste entreprenører, fryktes det.
• Mange arbeidsløse får kutt i dagpengene
Kan bli førende
– Vi har verken studert eller vurdert innholdet i de tre anbudene som kom. Vi har blitt bedt om å avklare hvem som skal vurderes. Vurderingene av det enkelte anbudet gjøres av Statens vegvesen på vegne av oss.
– Vi har vært opptatt av prinsippene i saken. At den kan bli førende for framtiden til en av våre viktigste næringer i framtiden, er hun fullstendig klar over.
Satsingen på veiutbygging i Norge er nemlig formidabel og store oppdrag venter. Samtidig har blant annet fiskemarkedet stor betydning for norske kystsamfunn. Fiskeriminister Per Sandberg (FrP) har blant annet rast mot avgjørelsen som opprinnelig ble fattet av det politiske flertallet i fylket.
Blir utfordret
Senterpartiets parlamentariske leder, Marit Arnstad, mener saken ikke bare handler om en bru til 300 millioner kroner, men om det er en ønskelig utvikling at kinesiske selskap og kinesisk arbeidskraft skal inn i norsk samferdsel.
Hun mener saken er så viktig at sentrale myndigheter må komme på banen å prinsipielt avgjøre om det i det hele tatt er fornuftig å slippe statlige kinesiske selskap på det norske anbudsmarkedet.
– Det vil utfordre oss både i forhold til HMS, arbeids- og lønnsforhold. Og det må stilles spørsmål om hvordan det er mulig for kinesiske selskap å holde prisen så langt nede sammenlignet med alle andre, sier Marit Arnstad til LO-Aktuelt.
Hun mener det er et viktig spørsmål om norske private entreprenører skal konkurrere mot et kinesiske statsselskap, når forutsetningene kan vise seg å være forskjellige.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro