Kinesisk selskap leverte billigste anbud på norsk bru – det ble det storpolitikk av
En bru over en fylkesvei i Nord-Trøndelag er blitt storpolitikk, etter at et kinesisk selskap opprinnelig ikke fikk sitt anbud vurdert.
Fylkesråd i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik har utsatt den endelige avgjørelsen om anbudsrunden.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
– Vi har bare vært opptatt av å ha en ryddig prosess og oppfylle de forpliktelsene vi har i forhold til anbudene. Juridiske betraktninger vi fikk konkluderte med at vi ikke har noen forpliktelse til å vurdere det kinesiske anbudet, sier fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, til LO-Aktuelt.
Hun blir gruppeleder for Arbeiderpartiet i det nye Trøndelag fylke.
– Vi har anledning til å la dem bli vurdert, men har ingen plikt til å gjøre det ifølge de avklaringer vi fikk fra Statens vegvesen, poengterer hun.
Nå mener Mevassvik at saken har fått så store dimensjoner at det helt åpenbart er riktig at den ikke avghjøres av fylkesrådet i Nord-Trøndelag.
– Vi har oversendt behandlingen til Trøndelag fylkeskommune. Men jeg mener det fortsatt er viktig at prinsippene må avklares, sier Anne Marit Mevassvik.
• Eierne tok ut flere hundre millioner kroner før søppelgigant gikk konkurs
40 mill mindre
Det skiller 40 millioner kroner på tilbudene som er kommet inn for byggingen av Beistadsundbrua på fylkesvei 17 i Nord-Trøndelag.
PNC Norge, med eiere i Østerrike, ga et tilbud på 318 millioner kroner, som er 40 millioner over tilbudet fra det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge.
Skanska Norge, med svenske eiere, ga et tilbud på 339 millioner kroner.
Kina er ikke medlem av EU/EØS. Det er i prinsippet ikke noen plikt til å vurdere tilbud fra land som Norge ikke har en handelsavtale med.
Statens vegvesen og to departement har bekreftet det prinsipielle i denne vurderingen.
Brua på 300 millioner kroner er blitt en het potet fordi det er et fylkeskommunalt prosjekt. Kineserne er allerede inne i Norge, men nå kan man stå foran et storinnrykk av kinesiske selskap som kan komme til å underby de fleste entreprenører, fryktes det.
• Mange arbeidsløse får kutt i dagpengene
Kan bli førende
– Vi har verken studert eller vurdert innholdet i de tre anbudene som kom. Vi har blitt bedt om å avklare hvem som skal vurderes. Vurderingene av det enkelte anbudet gjøres av Statens vegvesen på vegne av oss.
– Vi har vært opptatt av prinsippene i saken. At den kan bli førende for framtiden til en av våre viktigste næringer i framtiden, er hun fullstendig klar over.
Satsingen på veiutbygging i Norge er nemlig formidabel og store oppdrag venter. Samtidig har blant annet fiskemarkedet stor betydning for norske kystsamfunn. Fiskeriminister Per Sandberg (FrP) har blant annet rast mot avgjørelsen som opprinnelig ble fattet av det politiske flertallet i fylket.
Blir utfordret
Senterpartiets parlamentariske leder, Marit Arnstad, mener saken ikke bare handler om en bru til 300 millioner kroner, men om det er en ønskelig utvikling at kinesiske selskap og kinesisk arbeidskraft skal inn i norsk samferdsel.
Hun mener saken er så viktig at sentrale myndigheter må komme på banen å prinsipielt avgjøre om det i det hele tatt er fornuftig å slippe statlige kinesiske selskap på det norske anbudsmarkedet.
– Det vil utfordre oss både i forhold til HMS, arbeids- og lønnsforhold. Og det må stilles spørsmål om hvordan det er mulig for kinesiske selskap å holde prisen så langt nede sammenlignet med alle andre, sier Marit Arnstad til LO-Aktuelt.
Hun mener det er et viktig spørsmål om norske private entreprenører skal konkurrere mot et kinesiske statsselskap, når forutsetningene kan vise seg å være forskjellige.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.