JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fylkesråd i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik har utsatt den endelige avgjørelsen om anbudsrunden.

Fylkesråd i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik har utsatt den endelige avgjørelsen om anbudsrunden.

Helge Rønning Birkelund

Kinesisk selskap leverte billigste anbud på norsk bru – det ble det storpolitikk av

En bru over en fylkesvei i Nord-Trøndelag er blitt storpolitikk, etter at et kinesisk selskap opprinnelig ikke fikk sitt anbud vurdert.



27.10.2017
14:10
30.10.2017 08:37

helge@lomedia.no

– Vi har bare vært opptatt av å ha en ryddig prosess og oppfylle de forpliktelsene vi har i forhold til anbudene. Juridiske betraktninger vi fikk konkluderte med at vi ikke har noen forpliktelse til å vurdere det kinesiske anbudet, sier fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, til LO-Aktuelt.

Hun blir gruppeleder for Arbeiderpartiet i det nye Trøndelag fylke.

– Vi har anledning til å la dem bli vurdert, men har ingen plikt til å gjøre det ifølge de avklaringer vi fikk fra Statens vegvesen, poengterer hun.

Nå mener Mevassvik at saken har fått så store dimensjoner at det helt åpenbart er riktig at den ikke avghjøres av fylkesrådet i Nord-Trøndelag.

– Vi har oversendt behandlingen til Trøndelag fylkeskommune. Men jeg mener det fortsatt er viktig at prinsippene må avklares, sier Anne Marit Mevassvik.

Eierne tok ut flere hundre millioner kroner før søppelgigant gikk konkurs

40 mill mindre

Det skiller 40 millioner kroner på tilbudene som er kommet inn for byggingen av Beistadsundbrua på fylkesvei 17 i Nord-Trøndelag.

PNC Norge, med eiere i Østerrike, ga et tilbud på 318 millioner kroner, som er 40 millioner over tilbudet fra det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge.

Skanska Norge, med svenske eiere, ga et tilbud på 339 millioner kroner.

Kina er ikke medlem av EU/EØS. Det er i prinsippet ikke noen plikt til å vurdere tilbud fra land som Norge ikke har en handelsavtale med.

Statens vegvesen og to departement har bekreftet det prinsipielle i denne vurderingen.

Brua på 300 millioner kroner er blitt en het potet fordi det er et fylkeskommunalt prosjekt. Kineserne er allerede inne i Norge, men nå kan man stå foran et storinnrykk av kinesiske selskap som kan komme til å underby de fleste entreprenører, fryktes det.

Mange arbeidsløse får kutt i dagpengene

Kan bli førende

– Vi har verken studert eller vurdert innholdet i de tre anbudene som kom. Vi har blitt bedt om å avklare hvem som skal vurderes. Vurderingene av det enkelte anbudet gjøres av Statens vegvesen på vegne av oss.

– Vi har vært opptatt av prinsippene i saken. At den kan bli førende for framtiden til en av våre viktigste næringer i framtiden, er hun fullstendig klar over.

Satsingen på veiutbygging i Norge er nemlig formidabel og store oppdrag venter. Samtidig har blant annet fiskemarkedet stor betydning for norske kystsamfunn. Fiskeriminister Per Sandberg (FrP) har blant annet rast mot avgjørelsen som opprinnelig ble fattet av det politiske flertallet i fylket.

Blir utfordret

Senterpartiets parlamentariske leder, Marit Arnstad, mener saken ikke bare handler om en bru til 300 millioner kroner, men om det er en ønskelig utvikling at kinesiske selskap og kinesisk arbeidskraft skal inn i norsk samferdsel.

Hun mener saken er så viktig at sentrale myndigheter må komme på banen å prinsipielt avgjøre om det i det hele tatt er fornuftig å slippe statlige kinesiske selskap på det norske anbudsmarkedet.

– Det vil utfordre oss både i forhold til HMS, arbeids- og lønnsforhold. Og det må stilles spørsmål om hvordan det er mulig for kinesiske selskap å holde prisen så langt nede sammenlignet med alle andre, sier Marit Arnstad til LO-Aktuelt.

Hun mener det er et viktig spørsmål om norske private entreprenører skal konkurrere mot et kinesiske statsselskap, når forutsetningene kan vise seg å være forskjellige.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.10.2017
14:10
30.10.2017 08:37



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker