Hålogalandsveien:
LO og NHO vil dele opp anbudet på byggingen av Hålogalandsveien
Av frykt for at Nord-Norges største veiprosjekt skal gå til et kinesisk selskap, vil NHO og LO at anbudet skal deles.
Anita Johansen, leder i Norsk Arbeidsmandsforbundet
Øyvind Aukrust
Samferdselsdepartementet vil investere nær 10 milliarder kroner i prosjektet, som inkluderer over 140 kilometer med ny vei mellom Bjerkvik, Harstad og Sortland i Nordland. De vil at én utbygger skal få hele oppdraget.
– Vi krever at prosjektet deles opp slik at norske entreprenører får en mulighet til å delta i konkurransen, sier leder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbundet til Klassekampen.
Hun syns at man burde lære av byggingen av Hålogalandsbrua i 2018, som det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group Corporation sto for.
Også regiondirektør Daniel Bjarman-Simonsen i NHO Nordland mener det er viktig å holde mest mulig av verdiskapningen i Norge.
– Slike store kontrakter bidrar ikke til lokal verdiskaping, og de er heller ikke med på å gi norske anleggsbedrifter økt kompetanse. Anbudet må deles opp, sånn at norske entreprenører får lov til å konkurrere, sier han.
Overfor avisa åpner statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet for å vurdere på nytt hvordan byggingen av Hålogalandsveien skal gjennomføres. Hun sier at regjeringen vil komme tilbake til dette når saken legges fram for Stortinget

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.