Matpriser
Slakter regjeringens pris-grep
Konkurransetilsynet skal få mer makt. Ekspert har null tro på at det vil gi lavere priser.
Fra 1. juli kan Konkurransetilsyne starte etterforskning av markeder med svak konkurranse.
Brian Cliff Olguin
Saken oppsummert
yngvil@lomedia.no
Svak konkurranse gir ofte både høyere priser og dårligere utvalg for oss forbrukere.
Nå har regjeringen gitt litt mer makt til dem som følger med på konkurransen i alle markeder: Konkurransetilsynet.
Nye regler fra 1. juli gjør at de kan starte etterforskning av markeder med svak konkurranse.
Arbeiderpartiet trekker fram bank og dagligvare som aktuelle markeder for etterforskning.
Dagligvareekspert Erik Fagerlid har ingen tro på at det vil gi verken mer konkurranse eller lavere priser, hvis de velger å etterforske i dagligvarebransjen.
Hva betyr egentlig dette?
Hva kan en etterforskning føre til? Vi spør de som skal utføre oppdraget.
• Det kan resultere i at aktørene i markedet må gjøre det lettere for kundene å finne informasjon om prisene. For eksempel ved at aktørene i et marked får pålegg om å ha prislister godt synlig for kundene.
• Et annet tiltak er at aktørene må gjøre det lettere å sammenligne tjenester mellom ulike tilbydere.
Det opplyser seniorrådgiver Inger Sommerfelt Ervik i Konkurransetilsynet til FriFagbevegelse.
– Lavere matpriser på sikt
Truls Vasvik fra Vestfold sitter på Stortinget for Arbeiderpartiet.
– Vi ser at konkurranseregelverket ikke har tilpasset seg samfunnsutviklingen raskt nok, og dermed også måten markeder fungerer, sier Vasvik til FriFagbevegelse.
– Tror du markedsetterforskning kan føre til lavere matpriser?
– Ja, jeg har troa på at summen av grepene vi gjør i dagligvarebransjen kan føre til lavere matpriser på sikt, svarer Vasvik, som er økonom.
Han sier regjeringen vil gjøre det enklere for å nye aktører å komme inn i markedet, både leverandører, grossister og kjøpmenn.
– Det vil gi oss et bedre tilbud i matbutikken, samtidig som vi holder de etablerte kjedene i ørene sånn at de ikke utnytter dagens situasjon med lav konkurranse.
Har null tro på det
FriFagbevegelse spør dagligvareekspert Erik Fagerlid om han tror markedsetterforskning kan styrke konkurransen og få ned prisene i dagligvarebransjen, hvis den skulle bli gjenstand for markedsetterforskning.
«Nei!», svarer han. Norske myndigheter har «etterforsket» bransjen i 20 år, viser han til.
Fagerlid mener andre ting må til for å få ned matprisene: Nye aktører, lavere moms og avgifter, og mindre toll på importerte varer.
Han har ikke tro på at nye aktører vil etablere seg i Norge fordi vi er få innbyggere, det er lange avstander og toll og avgifter.
Dagligvareeksperten vurderer at konkurranseloven allerede er streng, og at konkurransetilsynet har brukt veldig mye tid på bransjen i veldig mange år.
«Resultatet er stort sett ingenting», sier Fagerlid.
– Bankene bør skjerpe seg
Ap-representanten mener bankbransjen bør skjerpe seg. Han mener dette er en aktuell bransje å etterforske.
– God og hard konkurranse mellom bankene er til det beste for oss forbrukere. Da må bankene konkurrere om å gi oss kunder best mulig vilkår på lånene våre, sier han til FriFagbevegelse.
Vasvik understreker at det ikke er politikerne, men Konkurransetilsynet som bestemmer hvilke markeder som skal etterforskes.
Ikke bestemt seg ennå
Inger Sommerfelt Ervik er økonom og seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.
– Er det interessant for dere å etterforske konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen?
– Vi tar med oss all markedskunnskapen vår når vi skal beslutte hvor verktøyet skal brukes, også det vi vet om dagligvaremarkedet, svarer hun.
Hun forteller at de ennå ikke har bestemt hvilke markeder de skal undersøke.
Les også: Dagligvarekjedene soper inn på høye matpriser. Rammer lønnstakerne
Dette er saken
• Fra 1. juli gjelder nye regler om markedsetterforskning.
• Konkurransetilsynet kan starte etterforskning av et marked, hvis de ser at konkurransen i dette markedet er dårlig.
• Arbeiderpartiet trekker fram at bank og dagligvare kan være aktuelle markeder å granske.
• Konkurransetilsynet bestemmer hvilke markeder som har så svak konkurranse at det er nødvendig med etterforskning.
• Mange andre land i Europa har innført markedsetterforskning. For eksempel Storbritannia.
• Før en markedsetterforskning igangsettes, skal det gjennomføres en åpen høring.
• Berørte aktører og andre interessenter kan komme med innspill.
• Deretter gjør Konkurransetilsynet en grundig analyse, vurderer konkurranseforholdene og kartlegger utfordringene i markedet.
• Hvis etterforskningen avdekker vesentlige konkurranseproblemer, kan Konkurransetilsynet pålegge tiltak for å styrke konkurransen.
• Eksempel på tiltak er at aktørene i markedet som etterforskes må gjøre det lettere å finne informasjon om prisene. Et annet tiltak er at de må gjøre det lettere å sammenligne tjenester mellom ulike tilbydere.
Kilder: Konkurransetilsynet


Nå: 0 stillingsannonser