LO Svalbard slakter nedleggelse av gruver
Regjeringen vil stenge gruvene Svea Nord og Lunckefjell på Svalbard for godt. – Det er galskap når man har klargjort ressursene å ikke ta dem ut, sier Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard.
Svein Jonny Albrigtsen er leder i LO Svalbard og gruvearbeider i Gruve 7. Han jobbet i Store Norske i 32 år.
Tri D. Nguyen
ane.borrud@lomedia.no
Gruven i Lunckefjell på Svalbard ble åpnet februar 2014. Snaut to år etter ble gruva satt i driftshvile, sammen med gruva Svea Nord.
– Det ligger 14 millioner tonn kull som kan hentes. Det er galskap når man har klargjort ressursene og ikke ta dem ut, sier Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard.
I en uttalelse som LO Svalbard har sendt ut, står det:
«Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjettet besluttet at Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS skal avvikle gruvedrift i Svea og Lunckefjell. Dette betyr at investeringen i Lunckefjell på over en milliard kroner er tapt. LO Svalbard mener dette er en feil beslutning, og at verdiene som ligger i Lunckefjell må tas ut. Dette er kull som har en kvalitet der 70 prosent brukes til metallurgisk industri. Beregninger som Store Norske Spitsbergen Kulkompani har gjort, viser at drift av Lunckefjell vil være lønnsom. Etter at driften opphører vil det være nok midler igjen til opprydding.»
– Hadde vi tatt ut det siste kullet hadde vi hatt et driftsperspektiv på 10 til 15 år til. Det er det vi hadde sett for oss. Innstillingen i statsbudsjettet kom som en stor overraskelse. Det var ingen som hadde ventet noen sånt, fortsetter Albrigtsen.
200 helårs industriarbeidsplasser
Lederen i LO Svalbard peker på flere forhold som gjør det dramatisk å sanere hele Svea.
– Det er tross alt snakk om 200 helårs industriarbeidsplasser. Arbeidsplassene i Store Norske er ordentlige arbeidsplasser med skikkelige arbeidsforhold. Det er ikke lett å bygge opp tilsvarende her i Longyearbyen. Sosial dumping er et økende problem. Vi får flere henvendelser til LO-kontoret fra folk som er helt fortvila, er underbetalt og går for lut og kaldt vann, forteller Albrigtsen.
LO Svalbard frykter at nedleggelsen av gruvene fører til at den norske befolkningen på Svalbard vil bli mindre.
«I Svalbardmeldingen 2016, uttrykker regjeringen at Svalbard fortsatt skal være et robust familiesamfunn, der norsk suverenitet ivaretas. LO Svalbard ser med bekymring på at andelen av norsk befolkning minker, mens den utenlandske befolkingen øker. Siden 2009 har tallet på nordmenn gått ned med 221 personer. Antall utlendinger har vokst med totalt 346. Det totale folketallet var 2210 personer 1. oktober i år».
LO Svalbard frykter også at nedleggelse av gruvene vil ytterligere forsterke denne prosessen, ved at andre norske bedrifter vil trappe ned på virksomheten på Svalbard
– Det vil føre til en ytterligere nedtrapping av helårsarbeidsplasser og norsk tilstedeværelse, heter det i LO Svalbard sin uttalelse.
Svekket beredskap
LO Svalbard frykter også at beredskapen på øya skal bli dårligere. I dag har firmaet Lufttransport AS to fly i Longyearbyen.
– Det blir ikke lønnsomt å ha to fly her oppe hvis det blir slutt med flygningen til Svea, mener Albrigtsen.
For befolkingen er det en betryggelse å vite at det er to fly.
– Ved nødssituasjoner kan det ene flyet frakte folk til Tromsø, sier han.
Lederen i LO Svalbard understreker at det er god førstehjelp å få på sykehuset i Longyearbyen, men hvis det er livstruende eller kompliserte ting, er det viktig å komme seg til sykehuset i Tromsø så fort som mulig,
– Sykehuset må få ambulansefly opp fra Tromsø, og tiden teller. Hvis det blir større katastrofer er det viktig at det er fly her som kan frakte folk nedover, slår han fast.
Dårligere flytilbud og økte fraktutgifter
Mange av gruvearbeiderne i Svea var pendlere. Etter at gruvene i Svea gikk i driftshvile, har flytilbudet blitt dårligere.
– Passasjergrunnlaget for fly fra Longyearbyen til Tromsø er blitt mye mindre. Før gikk det fly seks dager i uka. Nå går det tre dager i uka. Skal du reise noen av de andre dagene må du via Oslo, forteller Albrigtsen.
Og fraktutgiftene opp til øya har økt.
– Store Norske hadde mye frakt oppover, og det ble konkurranse på prisene. Nå er det bare en båt som går, og prisene har skutt i været, sier lederen i LO Svalbard.
Som eksempel forteller han om da han nylig trengte ny oppvaskmaskin. Den kostet 6.500 kroner.
– I tillegg måtte jeg betale 6.500 kroner i frakt, så hele oppvaskmaskinen kostet meg 13.000 kroner.
Håper på en mellomløsning
Mandag 30. oktober kommer næringsminister Monica Mæland til Svalbard.
– Eg reiser til Svalbard for å møte dei tilsette, tillitsvalte og leiinga i Store Norske. Eg skal også ha møte med lokalstyret. Dette er vanskelige tider, men Store Norske vil framleis spele ein viktig rolle i Longyearbyen, båe gjennom drifta av Gruve 7 og gjennom oppryddinga i Svea/Lunckefjell, skriver næringsministeren på departementets hjemmeside.
Nå håper Albrigtsen på å få med seg ministeren på en mellomløsning: Å ta ut 6 millioner av de 14 millionene tonnene med kull som kan hentes.
– De 6 millioner tonnene er enkle å ta ut. Det vil gi Svea noen ekstra år, og det vil gi penger i kassa for Store Norske, sier han.
LO Svalbard er med å arrangerer fakkeltog og appeller i forbindelse med ministerens besøk.
– Vi er dypt uenige i nedleggelsen av gruvene i Svea. Hvis vi ikke prøver, får vi i alle fall ingenting. Det er tross alt snakk om 200 helårs industriarbeidsplasser, avslutter lederen i LO Svalbard.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.