JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO tviler sterkt på effekten av et nytt veiselskap

Regjeringens vil opprette et nytt veiselskap ved siden av Statens vegvesen for å oppnå en mer helhetlig veiutbygging og større kostnadseffektivitet. Arbeidsmandsforbundet og LO tror ikke et nytt utbyggingsselskap er løsningen.
På høring: LOs samferdselskomite, presentert ved Kenneth Sandmo (til venstre), leder Helge Haukeland og Alf Edvard Masternes (til høyre) var på Stortinget i går for å protestere mot nytt veiselskap.

På høring: LOs samferdselskomite, presentert ved Kenneth Sandmo (til venstre), leder Helge Haukeland og Alf Edvard Masternes (til høyre) var på Stortinget i går for å protestere mot nytt veiselskap.

Tri Ngyuen Dinh

ane.borrud@lomedia.no

Regjeringen vil reformere samferdselssektoren. 17. april la den frem Stortingsmeldingen «På rett vei. Reformer i veisektoren». Essensen er at ved å etablere et eget utbyggingsselskap for deler av veinettet, vil det bli mulig å gjennomføre utbygging, drift og vedlikehold av riksvegnettet mer effektivt. Samtidig skal Statens vegvesen bestå.

«SVV har i dag en effektiv gjennomførerorganisasjon, og departementet legger opp til at Statens vegvesen fortsatt skal ha et omfattende ansvar for å gjennomføre utbygging, drift og vedlikehold av riksveg, står det i Stortingsmeldingen».

Dyrere og samme tempo

–Jeg sliter med å forstå hvorfor det skal opprettes et eget veiselskap. At veibygging skal gjennomføres mer effektivt? Ja. Det forstår jeg. Men hvorfor skal det opprettes et nytt veiselskap? spør Helge Haukeland. Han er leder av LOs samferdselspolitiske komite, og nestleder i Arbeidsmandsforbundet.

Haukeland peker på at uansett hvor slank administrasjonen i det nye veiselskapet blir, så vil det bli en administrasjon. Og det vil bli en kostnad. Dessuten vil det kreve mye ressurser i samferdselsdepartementet når selskapet nå skal opprettes. I tillegg vil det bli områder der det nye selskapet må kjøre parallelle løp med Statens vegvesen.

– At det nye veiselskapet skal få bygget veier så mye mer effektivt enn Statens vegvesen har vi liten tro på. Selskapet må jo forholde seg til kommunene og deres planer på samme måte som Statens vegvesen må i dag. Planleggingsprosessen vil ta like lang tid. Og selve veibyggingen i dag er effektiv. Det jobbes allerede så lange dager som loven tillater

OPS binder budsjettene

I stortingsmeldingen legger regjeringen opp til at bruken av OPS (offentlig-privat-samarbeid) skal øke. Arbeidsmandsforbundet og LO ser ikke behovet for denne finansieringsformen der private selskap får ansvaret for utbygging og drift av veiene, med avtaler som kan vare i 25 år.

– Det er unødvendig at private selskap må låne penger i det private markedet for å bygge veier i Norge. Det er fordyrende. Og OPS-prosjektene binder midler i samferdselsbudsjettet i nesten en mannsalder fremover. Hva blir konsekvensene for andre prosjekter i Nasjonal Transportplan?

Haukland peker på at de tre OPS-prosjektene som allerede er gjennomført her i landet, binder opp 10 prosent av samferdselsbudsjettet for de neste 25 årene.

– Og da snakker vi om 40 kilometer vei til sammen!

Høring på Stortinget

I går var deler av LOs samferdselskomite på høring om stortingsmeldingen på Stortinget.

Kenneth Sandmo, nestleder i næringspolitisk avdeling i LO, Alf Edvard Masternes fra FLT og Helge Haukeland presenterte LOs syn.

Alf Edvard Masternes er tillitsvalgt i FLT i Statens vegvesen. FLT er også skeptiske til opprettelsen av veiselskapet.

– Vi ser ikke at et nytt selskap kan gjøre noe annerledes enn det Statens vegvesen kan i dag. Og vi ble ikke så mye klokere av Stortingsmeldingen. Det er fortsatt mye usikkerhet, sa han til Arbeidsmanden før høringen på Stortinget.

Masternes mener regjeringen heller burde brukt tid på å se på muligheten for mer bruk av prosjektbasert styring i Statens vegvesen.

Les også:

Nytt veiselskap fra neste år

Samferdselsministeren på nye veier

Nytt veiselskap

Selskapet har fått arbeidsnavnet «Nye veier AS».

Skal være operativt fra 1.1.2016

Interimsstyret som skal selskapet opp og stå er utnevnt. Styreleder er Rolf G. Roverud.

Sju veiprosjekter skal i første omgang over fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet:

• E39 Lyngdal - Ålgård

• E18/E39 Kristiansand - Lyngdal

• E18 Langangen - Grimstad

• E6 Kolomoen - Moelv

• E6 Moelv - Ensby

• E6 Ulsberg - Melhus

• E6 Ranheim – Åsen

Med seg får de 130 milliarder fra statskassen. Samt lovnad om rundt 5 milliarder i årlige bevilgninger.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Nytt veiselskap

Selskapet har fått arbeidsnavnet «Nye veier AS».

Skal være operativt fra 1.1.2016

Interimsstyret som skal selskapet opp og stå er utnevnt. Styreleder er Rolf G. Roverud.

Sju veiprosjekter skal i første omgang over fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet:

• E39 Lyngdal - Ålgård

• E18/E39 Kristiansand - Lyngdal

• E18 Langangen - Grimstad

• E6 Kolomoen - Moelv

• E6 Moelv - Ensby

• E6 Ulsberg - Melhus

• E6 Ranheim – Åsen

Med seg får de 130 milliarder fra statskassen. Samt lovnad om rundt 5 milliarder i årlige bevilgninger.