Nå må alle bedrifter som skal drifte veier i Trøndelag ha tariffavtale
Rett før sommeren i år vedtok fylkestinget i Trøndelag at det skal stilles krav til tariffavtale i nye veidriftskontrakter som lyses ut.
Entreprenører som skal holde vinterveiene åpne i Trønderlagpå fremtidige kontrakter, må ha tariffavtale. Det har fylkestinget i Trønderlag bestemt.
Bjørn Grimstad
ane.borrud@lomedia.no
I november skal fire nye driftskontrakter for veivedlikehold ut på anbud i Trøndelag: Røros, Stjørdal, Trondheim og Hitra. «Det settes krav til at entreprenørene skal ha inngått tariffavtale», står det i mandatet for driftskontraktene.
Mistet tariffavtale - mister AFP
Du fikk kanskje med deg saken om veiarbeidere i Namsos som kan miste AFP verdt én million krone?
Torbjørn Størvold, tidligere tillitsvalgt i Veidrift AS, kjente på kroppen hva det kan bety når det ikke er krav om tariffavtale i anbudspapirene.
Han har jobbet med veivedlikehold siden 2008, og vært på Namsos-kontrakten siden 2011. Fram til 2017 var han ansatt i Mesta, en bedrift med tariffavtale. Da Veidrift tok over kontrakten for perioden 2017 - 2022, søkte alle som hadde vært ansatt i Mesta hos den nye oppdragstakeren. Alle fikk jobb. Og de trodde de skulle få på plass en tariffavtale. Men nå har det gått halvannet år siden det første kravet ble sendt, og ingen tariffavtale er på plass. Dermed ryker i disse dager den avtalefestede pensjonen for dem som er 55 år eller endre.
Samferdselsutvalget tok tak
Størvold sitter i samferdselsutvalget i NAF avdeling 8 Midt-Norge, og tok opp saken der.
– Vi så jo at det ble fullstendig feil på veidriftskontrakten i Namsos. En setning med at det kreves tariffavtale kunne ha endret hverdagen vår, sier han.
Bransjeutvalget tok ballen, og har jobbet målrettet opp mot fylkeskommunen for å få på plass krav om tariffavtale i nye driftskontrakter.
– Det er jo mange grupper i Arbeidsmandsforbundet som sliter med anbudspolitikken, det er ikke bare veidrift, understreker Størvold.
Vedtak i fylkestinget
12. juni i år vedtok fylkestinget i Trøndelag fylkeskommune at det skal settes krav til tariffavtale i de nye veidriftskontraktene som lyses ut.
Gunnstein Flø Rasmussen, saksbehandler i Trøndelag fylkeskommune, bekrefter at bransjeutvalget har gjort en viktig innsats.
– Vedtaket er en konsekvens av innspillet fra NAF, slår han fast.
Og fortsetter:
– Samferdselsutvalget i avdeling 8 har vært en god høringspartner, og vi har hatt en god dialog med dem. De har vært seriøse, og da blir de tatt seriøst.
Valgresultatet er alfa og omega
– Vi er blitt hørt, slår Størvold fast.
Nå håper han at det ikke blir endring av den politiske makten på fylkestinget etter valget. I februar neste år skal nemlig fylkestinget vurdere om det er mulig å ha veidriften i egen regi. Det vil si at det ikke settes ut på anbud, men utføres av egne ansatte i fylkeskommunen.
– Jeg håper sammensetningen på fylkestinget fortsetter som i dag. Blir det blått så sliter vi. Blått betyr privatisering, mener Størvold.
Veiarbeideren er fornøyd med at fylkeskommunen nå skal sette krav om tariffavtale i nye driftsavtaler. Men aller helst vil han at fylkeskommunen utfører arbeidet selv, med egne fagarbeidere.
– Jeg skulle ønske vi kunne få bort denne anbudspolitikken. Derfor er resultatet av fylkestingsvalget alfa og omega, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.