JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nedbemanning: Mellom 70 og 110 ansatte mister jobben i anleggsdelen av Skanska.

Nedbemanning: Mellom 70 og 110 ansatte mister jobben i anleggsdelen av Skanska.

Siri Hardeland

Taper anbud mot utenlandske selskaper

Over 70 mister jobben i Skanska etter «lovlig sosial dumping»

Skanska taper i konkurransen mot utenlandsk arbeidskraft og ser seg nødt til å si opp mellom 70 og 110 anleggsarbeidere. – Et samfunnsproblem, sier hovedtillitsvalgt Jan Åge Vik.



16.02.2016
09:57
16.02.2016 15:25

merete.holtan.garte@lomedia.no

Vik har siden jul vært kjent med prosessen som leder til at mellom 70 og 110 ansatte mister jobben i entreprenørselskapet Skanska. Det dreier seg om anleggsdelen i Norge, der i dag rundt 650 er ansatt og over 100 har vært permittert siden starten av februar.

Mandag 15. februar ble de ansatte informert i allmøter landet over.

– Det er en forferdelig trasig situasjon. Jeg føler med de stakkarene som blir berørt av dette, det er snakk om voldsomt mange skjebner. Mange vil nå føle seg usikre på hva framtida vil bringe, sier Jan Åge Vik.

– Velger billig

Årsaken til oppsigelsene er lav ordreinngang, og Vik kan forstå at bedriftsledelsen må gå til det skrittet de gjør.

– De kan jo ikke sitte med lønnsplikt på over 100 mann uten at de har noe å gjøre.

Den mangeårige tillitsvalgte har mindre forståelse for anbudspolitikken det offentlige legger seg på.

– Skanska taper i konkurransen mot utenlandske bedrifter, og norske bedrifter som bruker utenlandske underentreprenører. Det dreier seg om en slags lovlig sosial dumping, sier Jan Åge Vik, og forklarer:

– Utenlandske underentreprenører blir mye brukt fordi bedriftene kan betale minstelønn og få kostnadene ned. Anleggsbransjen jobber stort sett for det offentlige, som gjør om oppdragene sine så de blir attraktive nettopp for selskaper som dette. De velger utenlandsk arbeidskraft fordi den er billig.

LES OGSÅ: Den norske anleggsarbeideren kan snart være historie

Gratisjobb

Jan Åge Vik bruker et konkret eksempel for å illustrere konkurransesituasjonen.

– Skanska jobba hardt for å anbudet på Follobanen, inkludert en delkontrakt for å legge betong på Oslo S. Betongjobben ville kreve én million arbeidstimer, og i Skanska koster en arbeidstime 500 kroner inkludert kost, losji og reise. Det ville bety en prislapp på en halv milliard kroner, den samme halve milliarden mer enn tilbudet fra det italienske selskapet som vant anbudet. I praksis hadde vi måttet jobbe gratis for å matche italienerne, forteller Vik, som ikke holder noe tilbake i kritikken av det offentlige:

Samfunnsproblem

– Her på berget synes vi det er greit å velge den billigste arbeidskrafta, men skjønner ikke at det er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Hva er det ungdommen skal jobbe med i framtida, om de ikke vil sitte og trøkke på en PC? spør Skanskas tillitsvalgte.

– Utviklinga i anleggsbransjen er et sosialt problem og et samfunnsproblem. Arbeidsplasser blir rasert, køene på Nav øker og penger lekker ut av statskassa. Jeg er skremt over utviklinga, på hele bransjens vegne.

Ansiennitet først

Nå starter prosessen med å finne ut hvem som må gå blant Skanskas 650 anleggsarbeidere. Jan Åge Vik tror ansiennitet vil bli det viktigste kriteriet, foran kompetanse og hensyn til sosiale forhold.

– Vi må for eksempel se på om noen over 58 år har lav ansiennitet. Det kan få katastrofale følger for AFP, påpeker Vik, som både håper og tror på en ryddig nedbemanningsprosess fra bedriftens side.

– Vi skal nok slippe å møtes i rettsapparatet, sier han.

«Arbeidsplasser blir rasert, køene på Nav øker og penger lekker ut av statskassa.»

Ivaretar ikke norsk kompetanse

Kommunikasjonsdirektør i Skanska, Pål P. Syse, bekrefter at nedbemanningen skyldes overkapasitet. Skanska er blant de norske aktørene på markedet som har slitt med å vinne de store samferdselskontraktene, og Syse frykter at den norske modellen, hvor kompetansen utvikles og beholdes innenfor bedriften, står for fall.

– Vi i Skanska mener at vi har kompetanse som er spesielt godt egnet for komplekse oppdrag, og at vi kjenner norske forhold ekstra godt. Vi skulle derfor tåle konkurransen mot utenlandske selskaper, men blir vedvarende forundret over at de greier å være så mye billigere enn norske aktører.

Skanskas kommunikasjonsdirektør viser til at samtlige av de store kontraktene i Follobane-prosjektet gikk til utenlandske aktører.

– Selv om oppdragsgiver ofte sier noe annet, koker alt ned til pris. Det virker ikke som om det offentlige har noe genuint ønske om å beholde norsk kompetanse i et langsiktig perspektiv, sier Pål P. Syse.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.02.2016
09:57
16.02.2016 15:25



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker