Statens vegvesen utestenger Trafikkdirigering AS fra fremtidige kontrakter
Statens vegvesen undersøkte arbeidsforholdene til 33 arbeidere i Trafikkdirigering AS. Vegvesenet mener funnene er så grove at bedriften utestenges fra å inngå nye kontrakter der Vegvesenet er byggherre, fram til den kan dokumentere at alt er i orden. Nå jobber bedriften på spreng for å rette opp i forholdene.
Illustrasjonsfoto.
Ole Palmstrøm
ane.borrud@lomedia.no
Trafikkdirigentene er veiens lange arm. De skal sørge for trygghet og flyt i trafikken, både for dem som jobber langs veien og for trafikantene.
Trafikkdirigering AS er et av de større firmaene i denne bransjen, og har i dag 56 kontrakter på anlegg der Statens vegvesen er byggherre. Nå blir det ikke flere før bedriften rydder opp i eget reir.
Fikk du med deg denne? Vekter Henrik: – Du kan jobbe full stilling og ikke tjene opp en krone i pensjon. Det er en helt bisarr ting
Bekymringsmelding fra Arbeidstilsynet
Statens vegvesen hadde som byggherre avdekket lovbrudd og fått informasjon i samtaler med ansatte i Trafikkdirigering om at arbeidsforholdene ikke var i orden. Da de i tillegg fikk bekymringsmelding fra Arbeidstilsynet om alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene i 2017 og 2018, satte Vegvesenet i gang flere undersøkelser.
Byggherre i flere regioner utførte stikkprøvekontroller hos 33 ansatte i Trafikkdirigering i mai, juni og juli 2018. Det ble etterspurt arbeidsavtaler, timelister og lønnsslipper, gyldig HMS-kort og nødvendig fagkompetanse.
23,5 timer arbeidsdag og ulovlig arbeidskraft
Vegvesenet fant alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene og/eller bruk av forskjøvet arbeidstid hos alle de 33 arbeiderne som ble kontrollert.
Her er noen av funnene i rapporten:
• I Voss og Hardanger ble det avdekket daglig arbeidstid på over 20 timer. Ukentlig arbeidstid var oppe i 89,5 timer. Arbeidstagerne utførte arbeid på tre ulike kontrakter i løpet av to døgn.
• I Glåmdalen ble det arbeidet 17 og 18 timer i døgnet, både natt og dag uten tilstrekkelig hvile mellom skiftene. Det var ingen avtale om redusert hviletid. Enkelte utførte nattarbeid seks og syv uker i strekk, uten godkjenning til å drive nattarbeid.
• I Fosen hadde flere av arbeiderne arbeidstid opp i 23,5 timer i døgnet. Døgnhvile mellom to vakter på henholdsvis 21 og 23,5 timer var 2,5 time.
I tillegg var det bruk av ulovlig arbeidskraft på flere kontrakter. Blant annet utførte et firma som Trafikkdirigering leide inn nærmere 900 timeverk disse tre sommermånedene i fjor. Et firma som ifølge Brønnøysundregisteret ikke har noen registrerte arbeidstagere. Ingen av dem som Vegvesenet kontrollerte fra dette firmaet hadde gyldige HMS-kort. Og Vegvesenet mener lønnsslippene var fiktive, og faktureringen for utleie av arbeidskraft var falsk.
Et gjennomgående funn var også at mange jobbet uten tilgang til spiserom og toalett.
Om ikke det var nok: Skiltmyndighetene, som ligger under forvaltningsdelen av Vegvesenet, utførte to uavhengige kontroller av Trafikkdirigering AS i juli og august 2018. Og konkluderte med at bedriften hadde utført arbeid på en sånn måte at det var fare for liv og helse både for ansatte og trafikanter.
Trafikkdirigering er den andre trafikkdirigeringsbedriften Vegvesenet svartelister. På forsommeren i fjor ble Karmøybedriften KHV utestengt fra å kunne inngå kontrakter der Vegvesenet er byggherre, og bedriften gikk senere konkurs.
• Få nyhetsbrev fra Arbeidsmanden
– Jeg trodde vi var kommet lenger
Inge Haustveit, regional rådgiver for SHA og bergspregning (der SHA står for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø), er en av flere ansatte fra byggherreseksjonene i Vegvesenet som har undersøkt arbeidsforholdene i Trafikkdirigering AS, og er delaktig i rapporten fra region vest av funnene.
Han er inderlig skuffet.
– Jeg trodde vi hadde kommet lenger i Norge enn at vi skulle oppleve slike funn, sier han.
Hans tanker går til dem som har utført disse lange skiftene, og hvilke farer de har blitt utsatt for.
– Det skuffer meg at en arbeidsgiver i dag velger å behandle sine ansatte på denne måten.
Haustveit reiser selv mye langs veien.
– Jeg tar meg i å lure på om jeg møter på noen i en ledebil som har jobbet i 15,20 eller 25 timer - eller om de står og dirigerer trafikken i komatøs tilstand.
– Har hovedentreprenørene, som har leid inn Trafikkdirigering, sviktet?
– De har ikke etterlevd kontraktsvilkårene de har med oss som byggherre. Og hvis vi kaller en spade for en spade: Ja, de har sviktet.
– Har Trafikkdirigering noen mulighet til å komme tilbake som underentreprenør der Statens vegvesen er byggherre?
– Ja selvfølgelig kan de det. Det står ingenting i vedtaket om at de ikke kan bli brukt som underentreprenør i fremtiden. Men først må de bringe alt i orden, og vi må få dokumentasjon på at så er tilfelle. Statens vegvesen må være helt sikker på at det ikke forekommer lovbrudd før vi tar dem inn igjen, avslutter Haustveit.
– Vi rydder opp
Styreleder i Trafikkdirigering, Morten Wergeland Brekke, innrømmer at bedriften ikke har hatt kontroll på de ansattes arbeidstid og ikke har fulgt reglene i lov- og avtaleverk.
– Det er åpenbart at vi ikke har fulgt alle reglene som gjelder. Det må vi erkjenne og rydde opp i, sier han.
Wergeland Brekke forteller at bedriften nå er i god dialog både med Statens vegvesen, Arbeidsmandsforbundet og hovedtillitsvalgt i Trafikkdirigering.
– Vi er i gang med prosesser for å rydde opp. Vi arbeider med å dokumenter de forbedringene og endringene vi gjør.
– Kommer dere tilbake på Vegvesenets prosjekter?
– Ja, jeg håper det. Vi arbeider med å rydde opp, og etablerer nødvendige rutiner og prosedyrer.
– Ser ikke svart på det
Hovedtillitsvalgt i Trafikkdirigering, Gunnar Braadland, har også lest rapporten til Vegvesenet.
– Jeg kjente meg igjen i mye, men dem har nok tatt litt hardt i. Blant annet er jeg uenig i at det er svart arbeid hos oss, sier han.
Han bekrefter at samarbeidet med bedriften er godt.
– Det er klart at vi ser alvorlig på funnene i rapporten, det er grove tilfeller som blir avdekket. Nå jobber vi intenst for å rette det opp, og det ser ut som vi får det til. Samarbeidet mellom styreleder og meg er helt ypperlig, og jeg ser ikke svart på situasjonen.
Også Braadland tror at Trafikkdirigering kommer tilbake på Vegvesenets prosjekter.
– Jeg tror vi klarer å rydde opp i dette. Jeg tror nok det blir et bra år for bedriften. Vi satser på det, avslutter han.
Sommeren 2018 besøkte Arbeidsmanden trafikkdirigentene i Trafikkdirigering på jobb. Les arbeidsplassreportasjen her:
• Av og til blir trafikkdirigentene truet med juling. Andre ganger blir de kontaktet av politiet
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.