Mensen på jobb
Trafikkdirigent Emilie (24): – Den uka du har mensen er du helt «fucked»
Når Emilie Gundersen har mensen på jobb, hender det at hun må skifte bind i buskene.
– Det suger å være kvinnfolk av og til, sier trafikkdirigent Emilie Gundersen.
Kasper Holgersen
camilla.yndestad@lomedia.no
kasper.holgersen@lomedia.no
– Det verste er når du blør gjennom og ikke har med deg ekstra tampong og truse, og må gå rundt med det skitne greiene til du er ferdig på jobb, sier Emilie Gundersen.
Til daglig jobber 24-åringen som trafikkdirigent i Saferoad Traffic, der hun også er både tillitsvalgt og verneombud.
Når Arbeidsmanden møter henne, er hun på ungdomskonferanse i regi av Norsk Arbeidsmandsforbund i Stavanger. Med refleksjakke og bestemt blikk, legger hun ikke fingrene mellom når hun beskriver hvordan det er å ha mensen på jobb.
– Den uka du har mensen er du helt «fucked», sier Emilie, og forteller at hun og de kvinnelige kollegaene er helt avhengige av det er en bensinstasjon eller et offentlig toalett i nærheten av der de jobber.
Om det er langt unna, er man prisgitt kollegaene de dagene man blør:
– Da er du avhengig av at de kan ofre litt av sin pause for at du skal kunne kjøre til et toalett og gjøre det nødvendige. Blir det helt totalt krise, må du bare finne deg en busk. Det er ikke det mest lukrative, det, sier Emilie.
Låner pause av kollegaene
Emilie forteller om grundig planlegging den ene uka i måneden. Da helgarderer hun seg, og bytter bind rett før hun går på jobb – sånn at hun er sikker at hun har «litt å gå på».
– Om du skal kjøre langt, så stopper du på den siste bensinstasjonen og bytter igjen – selv om det ikke er helt på tide. Og så sikrer du deg kanskje med både bind og tampong samtidig, for om skulle du blø gjennom, så har du fortsatt bindet å gå på, sier Emilie.
Hun smiler:
– Det er litt som å ha en baby, der du må ha med deg bleier og ekstra klær overalt hvor du skal.
Emilie forteller at hun flere ganger har vært i situasjoner der hun har måttet «låne» litt av pausene til kollegaene.
– Det er jo den legendariske «et nys», som vi damer kjenner oss igjen i. Man blør veldig, og da er det litt sånn «faen, nå er det for lenge til pausen». Da spør du på radioen om hen som har pause kan gå litt tidligere – for så å få tilbake litt av din pause en annen gang, sier 24-åringen.
Hun legger til at dette vanligvis ikke er noe problem for kollegaene, og at guttene ofte er forståelsesfulle.
Selv har Emilie sørget for til enhver tid å ha en liten sminkepung med bind og tamponger i bilen sin som de andre kvinnelige kollegaene kan benytte seg av, dersom det skulle bli nødvendig.
– Noen ganger har du kanskje glemt å telle dagene og begynner å blø før du trodde. Det suger å være kvinnfolk av og til, sier trafikkdirigenten.
Les også: Alma (24) jobber ikke når hun har sterk PMS
Ønsker seg flere offentlige toalett
I fjor fikk trafikkdirigentene egen tariffavtale. Under avsnittet Brakke/Letthus for bruk ved arbeid på vei står det svart på hvitt at «Det skal være toalett».
Emilie forteller at de jobbene som går over lengre tid ofte har tilgang til toalett, men at disse jobbene er av det sjeldne slaget – og da er det gjerne entreprenøren som de jobber sammen med som har med klosettet på hjul.
– De fleste prosjektene varer gjerne bare et par timer eller en dag. Da er det veldig vanskelig å få ut et toalett. Vi må ha med oss en egen henger med skilt – og vi har ikke mulighet til å ha med oss enda en henger. Logistikken går ikke opp, sier Emilie.
Selv tror hun en mulig løsning hadde vært flere offentlige toalett.
– Det er ikke mange rundt på veiene. Foreløpig vet jeg bare om tre i Rogaland, og de vinterstenger, sier hun.
NAF: – Helt tragisk at det skal være sånn i dag
Forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Frode Engen, reagerer på det Emilie forteller.
– Jeg synes det er helt tragisk at det skal være sånn i dag, sier forbundssekretæren.
At det skal være tilrettelagt med garderobe og toalett på arbeidsplassene er noe Arbeidsmandsforbundet ønsker at alle skal ta seriøst, men Engen forteller at det er vanskelig å legge til rette for at det skal kunne være med et toalett på kortere oppdrag.
– Når folk er på jobb, så skal de ha tilgang til toalett. Men så er det hvordan arbeidshverdagen er. Man kan liksom ikke pålegge arbeidsgiver å reise ut med et toalett der du skal jobbe dagen etterpå – for så å hente det igjen etter at du har jobbet i fire timer. Det blir litt vanskelig.
– Er flere offentlige toaletter og rasteplasser en mulig løsning, tror du?
– Ja, absolutt. Vi ser at mange av disse blir borte. Det er heller ikke alle bensinstasjoner som liker at de blir brukt som offentlig toalett, men flere bedrifter har inngått avtale om at ansatte har lov til å bruke deres fasiliteter. Det er veldig greit – ikke minst for folk som lever i bil og har en uforutsigbar hverdag, sier Engen.
Mensen, på sitt aller verste, kan gi både depresjon og selvmordstanker. Hør mer i podkasten Rørsla:
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.