Arbeidsplassene reddes av jernbanen
Moelven-konsernet tyr til gammel teknologi for å redde arbeidsplasser etter Tofte-nedleggelsen.
Saken oppsummert
erlend.angelo@lomedia.no
Hvorfor finne opp kruttet på nytt? I Moelven satser de nå på jernbanen for å redde en treindustri som skjelver etter at celluloseprodukssjonen på Tofte ble stoppet.
I forkant av nedleggelsen av det svære anlegget ble det advart om konsekvensene. Ikke rart; hvert fjerde tre som felles i Norge har i praksis gått til anlegget på Hurumlandet.
Tofte-nedleggelsen krever at norsk næringsliv lever opp til sitt rykte som omstillingsdyktig.
Tog for tømmer
Moelven-konsernet gjør i alle fall sitt. Etter ønske fra Moelven har 30 kilometer på Numedalsbanen blitt pusset opp for å kunne frakte flis og tømmer. Til Sverige, vel å merke.
– Dette er ingen ønskesituasjon, men jeg er veldig glad for at bedriften og konsernet reagerte så kjapt som de gjorde, sier klubbleder Odd Kåre Dalen ved Moelvens sagbruk i Numedal.
Dalen er med Magasinet og ser på siste del av oppussinga av Numedalsbanen, og konstaterer at skinnene er klare for transport. Den voksende flishaugen på sagbruket noen kilometer unna kan endelig sendes videre.
Siden Magasinets besøk har første tog allerede forlatt perrongen, og flislagrene er tømt.
– Vi måtte få på plass en løsning for flisa raskt. Uten det tror jeg arbeidsplassene raskt kunne forsvunnet, sier Dalen, som har 32 med seg i Fellesforbundets klubb på Flesberg.
6.000 arbeidsplasser påvirkes
Celluloseflis utgjør en fjerdedel av det som brukes av tømmeret. Alt dette har tidligere gått til Tofte. Liknende tall gjelder for flere sagbruk på hele Øst- og Sørlandet.
I Moelven-konsernet tyr de nå til jernbane flere steder for å få den nye kabalen til å gå opp.
– Vi må ha avsetning på hele tømmeret. Uten det, ingen tremekanisk industri, er den enkle forklaringen fra direktør i Moelven Virke, Morten Kristiansen.
Hele 6.000 arbeidsplasser kan forsvinne som følge av Tofte-nedleggelsen. I Moelven håper de å unngå å bli en del av den statistikken med å ty til jernbanen.
Håper på norsk
Planen er 400 tog til Sverige i året – for hele Moelven-konsernet, vel å merke. Dette gjelder sagbruk blant annet i Bø, Sokna, Koppang og Våler.
– Er dette en varig løsning?
– I et femårsperspektiv ser vi ingen umiddelbar løsning i Norge. Derfor selger vi nå til svenske kunder for å redde industrien og arbeidsplassen. Vi kan ikke sette skogen eller treindustrien på vent, så dette var helt nødvendig å få til, mener Kristiansen.
– Når det er sagt, så gikk det bare et par måneder fra beskjeden om nedleggelse på Tofte til vi sendte første tog, så vi i Moelven klarer å snu oss. Også om det skulle komme en norsk løsning.


Nå: 0 stillingsannonser