JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbund kjøper ikke klimakvoter

Bare to LO-forbund har skaffet seg avtaler om kvotekjøp for å gjøre egne flyreiser klimanøytrale.



23.11.2007
14:25
16.12.2013 03:06

LOs nye miljøprofil har foreløpig ikke materialisert seg i egne rekker i form av kjøp av kvoter for flyreiser de ulike forbundene kjøper. LO sentralt har innført en slik ordning, og Sjømannsforbundet og Forbundet for ledelse og teknikk har inngått avtale om kvotekjøp.

Storforbundene Fagforbundet og Fellesforbundet har startet en prosess for å komme i gang med en slik ordning, men ingenting er formalisert ennå, sier Odd Harald Sørensen i reisebyrået Via travel, som betjener fagforbundene.

2 av 22

Det betyr at så langt er fasit at bare to av 22 forbund betaler ekstra for å kompensere for miljøskadene kloden påføres av flyreiser. Flytrafikken regnes som en av de verste utslippskildene av drivhusgassen karbondioksid, og trafikkøkningen er stor.

Nordmenn flyr tre ganger så mye nå som i 1990, målt i antall kilometer per person. Inkludert utenlandsreiser utgjør flyreiser sju prosent av norske utslipp.

Ikke avlat

Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Jacqueline Smith sier at hun foreløpig er usikker på om kvotekjøpene fungerer skikkelig.

– Det har vært en del praktiske problemer knyttet til å komme i gang med å få brukt ordningen, sier Smith. Sjømannsforbundet kommer derfor til å etterbetale klimaavgifter når regnskapet er klart.

Smith sier tanken fra forbundet er å bidra til teknologiutvikling i land som India og Afghanistan, slik at disse landene kan få bukt med sine utslippsproblemer.

– Dette er solidaritet, ikke avlat.

Grønt forbund

Et av forbundene som ikke har avtale om kjøp av klimakvoter er Norsk tjenestemannslag.

– Det kommer, det kommer! sier forbundsleder Turid Lilleheie. Hun forteller at kjøp av kvoter for flyreiser er en del av en større pakke som NTL jobber med for å bli et «grønt forbund».

– Det kan se ut som verden er i ferd med å gå av hengslene, og vi kan ikke gjøre annet enn å bidra. Men vår holdning er at det nytter ikke å stille krav til den tredje verden uten å gjøre noe selv også, sier Lilleheie.

Også Norsk Arbeidsmandsforbund vurderer å knytte seg opp en kjøpsordning.

– Det finnes så mange ulike pakker på markedet, og det er litt uklart hva de forskjellige tilbyr og hvilken profil de har. Vi kommer til å ta opp denne saken igjen i forbundet over nyttår, sier informasjonsansvarlig Trond Erik Thorvaldsen.

Omstridt

Ordningen med kvotekjøp er omstridt, særlig har det vært reist tvil om pengene man betaler inn faktisk kommer klimaet til gode eller om det går i lommene på tilbyderne. Det er også en etisk debatt om slike kvotekjøp er en ansvarsfraskrivelse fra rike i Vesten, og om man heller bør redusere bruken av fly kraftig.

Det kvotekjøpsystemet LO har knyttet seg opp mot er utviklet i samarbeid med Fremtiden i våre hender, og kalles Mitt klima. Organisasjoner som KS, Cicero, Fairtrade, Fredskorpset, Enova og Parat er blant brukerne. Ifølge Mitt klima selv, går 80 prosent av inntektene til klimaprosjekter.

Valla

Det var i januar i år at daværende LO-leder Gerd-Liv Valla uttalte offentlig at LO skulle bli karbonnøytralt. Det reises mye med fly både i sentralleddet og i forbundene, og Valla mente LO burde følge oppfordringen fra statsminister Jens Stoltenberg om å bli karbonnøytralt. Regjeringen har imidlertid ennå ikke selv innført kvotekjøp, kom det fram denne uka. Dermed reiser ikke regjeringen og 130 000 statsansatte karbonnøytralt.

Kjøp av kvoter er ment å kompensere utslipp av miljøskadelige gasser fra flytrafikk.

Både organisasjoner, flyselskap og reiseoperatører tilbyr slike kvotekjøp.

Pengene skal etter hensikten brukes på for eksempel rensing av utslipp i utviklingsland.

Det varierer fra hvor mye av det man betaler som går til faktiske prosjekter, fra 23 til 93 prosent.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2007
14:25
16.12.2013 03:06



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den


Flere saker