JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbund kjøper ikke klimakvoter

Bare to LO-forbund har skaffet seg avtaler om kvotekjøp for å gjøre egne flyreiser klimanøytrale.

LOs nye miljøprofil har foreløpig ikke materialisert seg i egne rekker i form av kjøp av kvoter for flyreiser de ulike forbundene kjøper. LO sentralt har innført en slik ordning, og Sjømannsforbundet og Forbundet for ledelse og teknikk har inngått avtale om kvotekjøp.

Storforbundene Fagforbundet og Fellesforbundet har startet en prosess for å komme i gang med en slik ordning, men ingenting er formalisert ennå, sier Odd Harald Sørensen i reisebyrået Via travel, som betjener fagforbundene.

2 av 22

Det betyr at så langt er fasit at bare to av 22 forbund betaler ekstra for å kompensere for miljøskadene kloden påføres av flyreiser. Flytrafikken regnes som en av de verste utslippskildene av drivhusgassen karbondioksid, og trafikkøkningen er stor.

Nordmenn flyr tre ganger så mye nå som i 1990, målt i antall kilometer per person. Inkludert utenlandsreiser utgjør flyreiser sju prosent av norske utslipp.

Ikke avlat

Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Jacqueline Smith sier at hun foreløpig er usikker på om kvotekjøpene fungerer skikkelig.

– Det har vært en del praktiske problemer knyttet til å komme i gang med å få brukt ordningen, sier Smith. Sjømannsforbundet kommer derfor til å etterbetale klimaavgifter når regnskapet er klart.

Smith sier tanken fra forbundet er å bidra til teknologiutvikling i land som India og Afghanistan, slik at disse landene kan få bukt med sine utslippsproblemer.

– Dette er solidaritet, ikke avlat.

Grønt forbund

Et av forbundene som ikke har avtale om kjøp av klimakvoter er Norsk tjenestemannslag.

– Det kommer, det kommer! sier forbundsleder Turid Lilleheie. Hun forteller at kjøp av kvoter for flyreiser er en del av en større pakke som NTL jobber med for å bli et «grønt forbund».

– Det kan se ut som verden er i ferd med å gå av hengslene, og vi kan ikke gjøre annet enn å bidra. Men vår holdning er at det nytter ikke å stille krav til den tredje verden uten å gjøre noe selv også, sier Lilleheie.

Også Norsk Arbeidsmandsforbund vurderer å knytte seg opp en kjøpsordning.

– Det finnes så mange ulike pakker på markedet, og det er litt uklart hva de forskjellige tilbyr og hvilken profil de har. Vi kommer til å ta opp denne saken igjen i forbundet over nyttår, sier informasjonsansvarlig Trond Erik Thorvaldsen.

Omstridt

Ordningen med kvotekjøp er omstridt, særlig har det vært reist tvil om pengene man betaler inn faktisk kommer klimaet til gode eller om det går i lommene på tilbyderne. Det er også en etisk debatt om slike kvotekjøp er en ansvarsfraskrivelse fra rike i Vesten, og om man heller bør redusere bruken av fly kraftig.

Det kvotekjøpsystemet LO har knyttet seg opp mot er utviklet i samarbeid med Fremtiden i våre hender, og kalles Mitt klima. Organisasjoner som KS, Cicero, Fairtrade, Fredskorpset, Enova og Parat er blant brukerne. Ifølge Mitt klima selv, går 80 prosent av inntektene til klimaprosjekter.

Valla

Det var i januar i år at daværende LO-leder Gerd-Liv Valla uttalte offentlig at LO skulle bli karbonnøytralt. Det reises mye med fly både i sentralleddet og i forbundene, og Valla mente LO burde følge oppfordringen fra statsminister Jens Stoltenberg om å bli karbonnøytralt. Regjeringen har imidlertid ennå ikke selv innført kvotekjøp, kom det fram denne uka. Dermed reiser ikke regjeringen og 130 000 statsansatte karbonnøytralt.

Kjøp av kvoter er ment å kompensere utslipp av miljøskadelige gasser fra flytrafikk.

Både organisasjoner, flyselskap og reiseoperatører tilbyr slike kvotekjøp.

Pengene skal etter hensikten brukes på for eksempel rensing av utslipp i utviklingsland.

Det varierer fra hvor mye av det man betaler som går til faktiske prosjekter, fra 23 til 93 prosent.

Annonse
Annonse

Kjøp av kvoter er ment å kompensere utslipp av miljøskadelige gasser fra flytrafikk.

Både organisasjoner, flyselskap og reiseoperatører tilbyr slike kvotekjøp.

Pengene skal etter hensikten brukes på for eksempel rensing av utslipp i utviklingsland.

Det varierer fra hvor mye av det man betaler som går til faktiske prosjekter, fra 23 til 93 prosent.