JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godstrafikk fra bane til vei på Raumabanen

– Godstrafikken på Raumabanen legges ned og overføres til vei. Konsekvensen er 10.000 nye trailere på veien pr. år, og det er bare begynnelsen, sier Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).



27.09.2013
10:29
16.12.2013 23:59

oystein@lomedia.no

Styret i CargoNet har besluttet å anbefale overfor sin eier, NSB konsernet, å kutte tilbudet med godstransport på Raumabanen fra ruteendringen 15. desember 2013. Da vil det ikke være godstrafikk igjen på Raumabanen, og til og fra Nord-Vestlandet.

Selskapet har gjennom flere år slitt med lønnsomheten, og går nå til det drastiske skritt å kutte togtilbudet til kundene. Det er Tollpost og Posten Bring som står for 70 prosent av volumene på Raumabanen. Tilbudet består av et togpar pr. dag, det innebærer at 20.000 containere overføres til et allerede overbelastet veinett.

– De ansattes representanter stemte imot forslaget, og frykter at dette bare er begynnelsen på en nedadgående spiral, hvor godstransport på bane blir overført til veinettet. Å starte med Raumabanen kan virke udramatisk, men i realiteten kan dette være spikeren i kista for all togtrafikk på den fra før hardt prøvde Raumabanen. Forholdet mellom inntekter og kostnader på strekningen er ikke mer dramatisk enn på flere andre banestrekninger. Tiltaket vil ikke gi noen umiddelbar virkning på bunnlinjen, mener NJF og NLF.

Det økonomiske fundamentet for å få lønnsom drift i godstransporten på skinner i Norge er svakt. Statens og CargoNet-eierens målsetning om å overføre mer gods fra vei til bane går i feil retning. Forholdet henger sammen med flere forhold;

– Oftere stengte banestrekninger som følge av ekstremvær og ras.

– Flere togoperatører i markedet presser transportprisene nedover.

– Utenlandske trailere kjører til langt lavere priser.

Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund krever at vedtaket blir gjort om og at det gjennomføres strakstiltak.

– Dersom ikke Samferdselsdepartementet kommer på banen kan dette være starten på en massiv omlegging og nedskalering av næringslivets togtilbud på de fleste banestrekninger i Norge, mener NJF og NLF.

Bransjen sjøl og andre interesseorganisasjoner har spilt inn flere mulige tiltak for å bremse den negative utviklingen, blant disse er:

– Erstatning til kunder ved ikke-planlagt driftsstans.

– Tilskuddsordninger til transportører som velger kombinerte løsninger for å avlaste veitrafikken.

– En konkurransenøytral effektiv terminaldrift i statens regi.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.09.2013
10:29
16.12.2013 23:59



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder