JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kongen og jeg

Jeg står på kaia i Tromsø. Rundt meg summer det i spent forventning på både tysk, fransk og engelsk. Vi venter alle på det samme. Vi venter på «kongen».



24.06.2011
14:20
16.12.2013 16:28

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Majesteten blant hurtigruteskipene kommer skliende bortover vannflata som ligger der slett som en nystrøket rød løper. Akter brer hekkbølgen seg ut som en kongelig kappe, mens skylaget henger like lavt som stemningen i det svenske kongehuset. Jeg er heldigvis i Norge, og har fått audiens. På «Kong Harald».

Rett hylle

Jeg er ikke alene. Båten er smekkfull med over 400 passasjerer og et mannskap på 58. I motsetning til mine medpassasjerer så er ikke målet mitt å se ut på flott norsk natur. Jeg vender i stedet blikket innover. Inn mot dem som har som oppgave å få reisen med «Kong Harald» til å bli en uforglemmelig opplevelse. Det kreves litt ekstra når man jobber ti timer hver dag, tre uker i strekk. Mange som prøver seg får nok sjokk over arbeidsmengden. Derfor heter også den maritime rekrutteringskampanjen «Ikke for alle». På «Kongen» ser de ut til å ha havnet på rett hylle hele gjengen.

I blodet

Det er over midnatt når jeg låser meg inn på lugaren på tredje dekk, men flere år uten midnattssol gjør sitt til at jeg ikke hopper i køya umiddelbart. En liten trapp opp finner jeg selskapet jeg trenger. Nattevakten. Hun sitter med ryggen til og følger Lillebjørn Nilsens metode for kryssordløsning. Siv Vårhus bruker kulepenn. Stjørdalsjenta har jobbet i fire år på Hurtigruten.

– Foreldrene mine traff hverandre på Hurtigruta, så jeg har det i blodet, ler hun.

Oluf

Til tross for at mange ikke har jobbet så lenge på «Kong Harald» grunnet en del omplasseringer etter at båten lå i dokk tidligere i år, er hun ikke bekymret for arbeidsmiljøet.

– Jeg tror dette kan bli veldig bra, sier hun oppriktig, før hun må springe til kiosken for å selge mat til en av gjestene om bord.

– Få med at æ stortrives, snur hun seg og sier bestemt.

Like standhaftig er hun da hun oppdager at det er selveste Arthur Arntzen, mannen bak det nordnorske humorikonet «Oluf» som står i kiosken hennes.

– Sett deg på fanget mitt, så tar han bilde, sier hun, og Arntzen er nok redd han ikke får mat om han ikke adlyder, så han smiler det beste han kan.

– Det er mange kjendiser som tar hurtigruta, forteller hun etter at «Oluf» har gått.

Nærmere halv to setter jeg kurs mot lugaren. For Siv Vårhus er det mange timer igjen på jobb. Først klokka åtte kan hun legge sine lyse lokker på puta og lukke de blå øynene sine.

– Men det er ikke alltid jeg er ferdig med kryssordet mitt. I går kom jeg ikke i seng før halv elleve, flirer hun.

To meters klaring

Neste morgen blir jeg fulgt opp på brua av purserassistent Camilla Andreassen. Førstestyrmann Håkon Waage fra Skjærvøy står til rors i det vi nærmer oss Risøyhamn. Skjønt «til rors» er ikke lenger helt presist. En liten joystick styrer autopiloten, og et par små dytt på den gjør at vi skifter ørlite kurs.

Utsikten her oppe fra er formidabel, men den bare 100 meter brede Risøyrenna ser fryktelig smal ut.

– Her styrer vi manuelt, forteller han, men jeg ser ikke noe ror nå heller.

En litt større joystick er alt han trenger for å styre det 122 meter lange og nesten 20 meter brede skipet.

– Risøyrenna er en utfordring i dårlig vær, og det hender vi går rett fra Harstad til Svolvær gjennom Tjeldsundet og hopper over stoppene i Vesterålen, sier han.

Waage viser meg dybdemåleren på instrumentpanelet. Sjokkert kan jeg konstatere at klaringen mellom kjølen og bunnen i Risøyrenna på det minste er 2,1 meter.

Kaptein med et smil

Ved siden av ham sitter kaptein Kjell Skjoldvær. Han er en stor brande, og det eneste som ikke er nybarbert på hodet hans er øyebrynene. Det høres kanskje bryskt ut, men det digre smilet hans ødelegger det som måtte være av slike tanker. For to og et halvt år siden gikk han av med pensjon, men det hindrer ikke 65-åringen i å seile fra tid til annen. Særlig siden han nettopp har fornyet sertifikatene sine.

– Jeg er stadig på tur, smiler han bak brilleglassene sine.

Denne gangen er han hyret inn siden den egentlige kapteinen er på møte i Tromsø.

– Det er 30 år siden jeg ble kaptein i Hurtigruten, og det gir meg fremdeles mye å komme om bord. Jeg har det veldig gøy, og treffer både gamle og nye kjente, smiler han igjen.

Ville ikke slutte

To teppekledde trapper nedover ser jeg et nytt menneske i kiosken.

– Vi setter oss borte i kroken. Jeg har noe jeg må fortelle, sier hun bestemt.

Damen heter Solfryd Eldorsen, er snart 63 år, og har i 34 av dem jobbet i Hurtigruten. Da hun rundet 62 i fjor, kom oppsigelsen i posten.

– Jeg måtte nesten krangle meg til å få jobbe videre, sier hun indignert.

Øynene hennes er så mørke brune at det er vanskelig å se hvor irisen slutter og pupillen begynner. De gløder når hun forteller om arbeidsplassen sin, for trivsel er den viktigste grunnen til at hun ønsket å fortsette i fjor, og ikke ser noen grunn til å slutte.

– Nå jobber jeg «just for fun», smiler hun, men blir fort alvorlig igjen.

– Det er for ille at man sier opp alle som blir 62 år i Hurtigruten. De som ønsker å fortsette burde kunne det. Det er mye å lære av eldre sjøfolk, sier hun bastant.

Hvor lenge hun selv kommer til å fortsette, aner hun ikke.

– Jeg får se hvor lenge det går, sier Solfryd Eldorsen.

Har tapt

Mens Eldorsen er alene i kafeteriaen, er det mer folksomt i bunnen av båten. Maskinrommet er definitivt ikke stedet å jobbe om man mangler stedsans, men jeg har hengt meg på maskinsjefen, eller chiefen som det heter på fagspråket, Svein Kyrre Karlsen ned alle trappene. Karlsen er stor som et fjell, og ruver både i høyde og bredde, men danser nedover som en erfaren fjellgeit.

– Her nede er vi foruten meg, en første- og en annenmaskinist, to motormenn, en elektriker og en reparatør. I tillegg har vi to motormannlærlinger og to elektrikerlærlinger, sier Karlsen. – Vi forsøker å ha en førsteårs- og en andreårslærling samtidig. Da er det et veldig godt supplement til jobben vi skal gjøre, fortsetter han.

De siste månedene har det blitt lite fri på chiefen, noe som skyldes mangel på maskinister. Det synes han ikke er rart.

– Når man tjener mer som motormann på rigg i Nordsjøen enn som chief i Hurtigruten er noe galt. Tidligere lå vi omtrent likt lønnsmessig med for eksempel Color Line, men de har hatt en mye større lønnsvekst enn oss. Det må forbundet få gjort noe med, fastholder Karlsen.

Likevel er det god stemning nede i maskinen. Reparatør Tor Bjørknes kan ikke få fullrost arbeidsmiljøet nok.

– Jeg tror det er et sterkere samhold blant oss i maskinen enn andre steder på båten, sier han, og tilbyr meg kake.

– Kake når klokka bare er 11 på formiddagen, tenker jeg, og takker høflig nei.

Jeg skal jo opp alle trappene også.

Tempo

I lunsjen er det fullt kjør i byssa. Med sju kokker, byssegutt og en drøss servitører som springer rundt, er det så vidt jeg får klemt meg inntil en vegg når jeg skal ta bilder.

– Ikke ta bilde av meg, roper Hild Bjørnvik som er assisterende kjøkkensjef med et stort smil om munnen.

– Joda, sier kjøkkensjef Jan Atle Stendal, og siden han er over henne på rangstigen, så knipser jeg likevel.

– Du burde ta bilder når jeg baker i stedet, ler hun.

Ved en benk står byssegutt Morten Jensen og skjærer opp frukt, mens servitør Svein Olav Brattberg springer til og fra restauranten med suppe.

Der ute står reiselederassistenten Thess Appelberg og fungerer som hovmester. Den svenske kvinnen spør på både engelsk og tysk om hvor mange de som kommer er. Så sender hun dem videre til servitør Lisa Eilertsen som viser de hvor de skal sitte.

Alt går i et rasende tempo, men samtidig alltid med et smil om munnen. Det heter at veien til hjertet går gjennom magen, og når maten er god og den kan nytes med norskekysten rett utenfor vinduet, er det ikke rart passasjerene trives.

«Auf wiedersehn»

Den utvendige lugaren min ser ut akkurat som jeg forlot den før frokost. I det jeg lukker kofferten kaster jeg et blikk ut av det runde vinduet. Ute ser jeg blå himmel, blå sjø og en karakteristisk fjellformasjon.

Noen minutter senere står jeg på kaia i Svolvær, men egentlig skulle jeg ønske at geita oppe i fjellsiden kunne stange meg tilbake om bord. Tilbake til nesten 60 flotte sjøfolk som stort sett ser ut til å trives like godt som passasjerene de frakter.

Før jeg rusler mot hotellet, snur jeg meg en siste gang mot «Kongen» og vinker mot brua.

– Dette er ikke farvel, tenker jeg.

– Dette er på gjensyn.

Byggeår: 1993

Lengde: 121,8 meter

Bredde: 19,2 meter

Høyde: 29 meter

Dyptgåtende: 4,7 meter

Brutto registertonn: 11.200 tonn

Passasjerer: 622

Køyer: 471

Biler: 45

Hovedmotor: 2 stk. MAK 6M 552 C, 6 syl., 4-takts dieselmotor, 4500 kW/6120 hk

Hjelpemotor: 2 stk. Bergen Diesel, type KRG-8

Propeller: 2 stk. fireblads KaMcWa med vridbare blader

Thrustere forut: 2 stk. Brunvoll, 790 kW, 1 stk. Rolls Royce Ulstein, 883 kW

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2011
14:20
16.12.2013 16:28



Mest lest

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Torgny Hasås

Sjåførene og arbeidsgiverne fortsetter den frivillige meklingen utover natta, men det er stor avstand

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Alexander Kristiansen er en av mange vikarer i varehandelen som nyter godt av at den såkalte 12-timersregelen ble fjernet i lønnsoppgjøret.

Aslak Bodahl

Alexander (22) fikk ikke ekstra betalt for å jobbe natt. Nå jubler han for en viktig seier

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

Alle partene i busskonflikten møter hos Riksmekleren onsdag

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF, og overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Det er anleggsarbeiderne på MEF-avtalen som får pensjon fra første krone.

Sissel M. Rasmussen

Anleggsarbeidere får pensjon fra første krone

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Sokkelens gigant, Johan Sverdrup, blir rammet av at Lederne tar ut ansatte i streik.

Arkivfoto: Equinor

Streik i oljebransjen: Equinor avviser nedstegning av Sverdrup

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

NY TARIFFAVTALE: Arbeidsretten gir bedriften rett i å flytte Guttorm Bjørnstad over på oljeserviceavtalen, og dermed inn i en disposisjonsavtale uten fast arbeidstid.

Jan Inge Haga

Guttorm tapte i Arbeidsretten: Mister fast arbeidstid

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

SJUKEPLEIAR: Nedrebø er også medlem i Fagforbundet på grunn av jobben sin som sjukepleiar. I 2016 var ho ferdigutdanna som sjukepleiar, etter eit ønske om nye utfordringar og meir fagleg bakgrunn som frivillig i Raude Kross. Bussjåfør og sjukepleiar har alltid vore draumeyrka hennar.

Bent Are Iversen

Marit er sjukepleiar og bussjåfør: – Vi er alle like viktige

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

Nanna Aanes Wolden

Helsekonsulenter kostet nesten en halv milliard. Nå må Bent Høie svare

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Klubbleder Dan Christian Torres Legaspi i Oslo og Akershus vekterklubb holdt appell under en støttemarkering for vekterstreiken på Youngstorget i Oslo en uke inn i streiken.

Jan-Erik Østlie

Fire punkter som oppsummerer hvorfor vekterne streiker

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Ragnhild Grøholt (72) har ikke lenger et eget kontor, men de dagene hun er på jobb sitter hun her.

Skjalg Bøhmer Vold

Ragnhild (72) velger å jobbe foran pensjonistlivet

PÅ JOBB: Kai Endre Stridh i sitt rette element som drifts- og vedlikeholdsoperatør på AKOFS Seafarer.

PÅ JOBB: Kai Endre Stridh i sitt rette element som drifts- og vedlikeholdsoperatør på AKOFS Seafarer.

Kai Endre Stridh

Oljearbeider Kai har fått fast arbeidstid: – Nesten litt uvirkelig

Lønnsoppgjøret

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

STREIKESTART I BERGEN: Ved Bybanens holdeplass ved Lagunen senter i Bergen samlet en hel gjeng bussjåfører seg for å markere streikestarten. Streikende bussjåfører har også vist seg fram på mange andre steder i Bergen.

Roy Ervin Solstad

Nå streiker 8300 bussjåfører: Store deler av landet berøres


Flere saker