JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kongen og jeg

Jeg står på kaia i Tromsø. Rundt meg summer det i spent forventning på både tysk, fransk og engelsk. Vi venter alle på det samme. Vi venter på «kongen».



24.06.2011
14:20
16.12.2013 16:28

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Majesteten blant hurtigruteskipene kommer skliende bortover vannflata som ligger der slett som en nystrøket rød løper. Akter brer hekkbølgen seg ut som en kongelig kappe, mens skylaget henger like lavt som stemningen i det svenske kongehuset. Jeg er heldigvis i Norge, og har fått audiens. På «Kong Harald».

Rett hylle

Jeg er ikke alene. Båten er smekkfull med over 400 passasjerer og et mannskap på 58. I motsetning til mine medpassasjerer så er ikke målet mitt å se ut på flott norsk natur. Jeg vender i stedet blikket innover. Inn mot dem som har som oppgave å få reisen med «Kong Harald» til å bli en uforglemmelig opplevelse. Det kreves litt ekstra når man jobber ti timer hver dag, tre uker i strekk. Mange som prøver seg får nok sjokk over arbeidsmengden. Derfor heter også den maritime rekrutteringskampanjen «Ikke for alle». På «Kongen» ser de ut til å ha havnet på rett hylle hele gjengen.

I blodet

Det er over midnatt når jeg låser meg inn på lugaren på tredje dekk, men flere år uten midnattssol gjør sitt til at jeg ikke hopper i køya umiddelbart. En liten trapp opp finner jeg selskapet jeg trenger. Nattevakten. Hun sitter med ryggen til og følger Lillebjørn Nilsens metode for kryssordløsning. Siv Vårhus bruker kulepenn. Stjørdalsjenta har jobbet i fire år på Hurtigruten.

– Foreldrene mine traff hverandre på Hurtigruta, så jeg har det i blodet, ler hun.

Oluf

Til tross for at mange ikke har jobbet så lenge på «Kong Harald» grunnet en del omplasseringer etter at båten lå i dokk tidligere i år, er hun ikke bekymret for arbeidsmiljøet.

– Jeg tror dette kan bli veldig bra, sier hun oppriktig, før hun må springe til kiosken for å selge mat til en av gjestene om bord.

– Få med at æ stortrives, snur hun seg og sier bestemt.

Like standhaftig er hun da hun oppdager at det er selveste Arthur Arntzen, mannen bak det nordnorske humorikonet «Oluf» som står i kiosken hennes.

– Sett deg på fanget mitt, så tar han bilde, sier hun, og Arntzen er nok redd han ikke får mat om han ikke adlyder, så han smiler det beste han kan.

– Det er mange kjendiser som tar hurtigruta, forteller hun etter at «Oluf» har gått.

Nærmere halv to setter jeg kurs mot lugaren. For Siv Vårhus er det mange timer igjen på jobb. Først klokka åtte kan hun legge sine lyse lokker på puta og lukke de blå øynene sine.

– Men det er ikke alltid jeg er ferdig med kryssordet mitt. I går kom jeg ikke i seng før halv elleve, flirer hun.

To meters klaring

Neste morgen blir jeg fulgt opp på brua av purserassistent Camilla Andreassen. Førstestyrmann Håkon Waage fra Skjærvøy står til rors i det vi nærmer oss Risøyhamn. Skjønt «til rors» er ikke lenger helt presist. En liten joystick styrer autopiloten, og et par små dytt på den gjør at vi skifter ørlite kurs.

Utsikten her oppe fra er formidabel, men den bare 100 meter brede Risøyrenna ser fryktelig smal ut.

– Her styrer vi manuelt, forteller han, men jeg ser ikke noe ror nå heller.

En litt større joystick er alt han trenger for å styre det 122 meter lange og nesten 20 meter brede skipet.

– Risøyrenna er en utfordring i dårlig vær, og det hender vi går rett fra Harstad til Svolvær gjennom Tjeldsundet og hopper over stoppene i Vesterålen, sier han.

Waage viser meg dybdemåleren på instrumentpanelet. Sjokkert kan jeg konstatere at klaringen mellom kjølen og bunnen i Risøyrenna på det minste er 2,1 meter.

Kaptein med et smil

Ved siden av ham sitter kaptein Kjell Skjoldvær. Han er en stor brande, og det eneste som ikke er nybarbert på hodet hans er øyebrynene. Det høres kanskje bryskt ut, men det digre smilet hans ødelegger det som måtte være av slike tanker. For to og et halvt år siden gikk han av med pensjon, men det hindrer ikke 65-åringen i å seile fra tid til annen. Særlig siden han nettopp har fornyet sertifikatene sine.

– Jeg er stadig på tur, smiler han bak brilleglassene sine.

Denne gangen er han hyret inn siden den egentlige kapteinen er på møte i Tromsø.

– Det er 30 år siden jeg ble kaptein i Hurtigruten, og det gir meg fremdeles mye å komme om bord. Jeg har det veldig gøy, og treffer både gamle og nye kjente, smiler han igjen.

Ville ikke slutte

To teppekledde trapper nedover ser jeg et nytt menneske i kiosken.

– Vi setter oss borte i kroken. Jeg har noe jeg må fortelle, sier hun bestemt.

Damen heter Solfryd Eldorsen, er snart 63 år, og har i 34 av dem jobbet i Hurtigruten. Da hun rundet 62 i fjor, kom oppsigelsen i posten.

– Jeg måtte nesten krangle meg til å få jobbe videre, sier hun indignert.

Øynene hennes er så mørke brune at det er vanskelig å se hvor irisen slutter og pupillen begynner. De gløder når hun forteller om arbeidsplassen sin, for trivsel er den viktigste grunnen til at hun ønsket å fortsette i fjor, og ikke ser noen grunn til å slutte.

– Nå jobber jeg «just for fun», smiler hun, men blir fort alvorlig igjen.

– Det er for ille at man sier opp alle som blir 62 år i Hurtigruten. De som ønsker å fortsette burde kunne det. Det er mye å lære av eldre sjøfolk, sier hun bastant.

Hvor lenge hun selv kommer til å fortsette, aner hun ikke.

– Jeg får se hvor lenge det går, sier Solfryd Eldorsen.

Har tapt

Mens Eldorsen er alene i kafeteriaen, er det mer folksomt i bunnen av båten. Maskinrommet er definitivt ikke stedet å jobbe om man mangler stedsans, men jeg har hengt meg på maskinsjefen, eller chiefen som det heter på fagspråket, Svein Kyrre Karlsen ned alle trappene. Karlsen er stor som et fjell, og ruver både i høyde og bredde, men danser nedover som en erfaren fjellgeit.

– Her nede er vi foruten meg, en første- og en annenmaskinist, to motormenn, en elektriker og en reparatør. I tillegg har vi to motormannlærlinger og to elektrikerlærlinger, sier Karlsen. – Vi forsøker å ha en førsteårs- og en andreårslærling samtidig. Da er det et veldig godt supplement til jobben vi skal gjøre, fortsetter han.

De siste månedene har det blitt lite fri på chiefen, noe som skyldes mangel på maskinister. Det synes han ikke er rart.

– Når man tjener mer som motormann på rigg i Nordsjøen enn som chief i Hurtigruten er noe galt. Tidligere lå vi omtrent likt lønnsmessig med for eksempel Color Line, men de har hatt en mye større lønnsvekst enn oss. Det må forbundet få gjort noe med, fastholder Karlsen.

Likevel er det god stemning nede i maskinen. Reparatør Tor Bjørknes kan ikke få fullrost arbeidsmiljøet nok.

– Jeg tror det er et sterkere samhold blant oss i maskinen enn andre steder på båten, sier han, og tilbyr meg kake.

– Kake når klokka bare er 11 på formiddagen, tenker jeg, og takker høflig nei.

Jeg skal jo opp alle trappene også.

Tempo

I lunsjen er det fullt kjør i byssa. Med sju kokker, byssegutt og en drøss servitører som springer rundt, er det så vidt jeg får klemt meg inntil en vegg når jeg skal ta bilder.

– Ikke ta bilde av meg, roper Hild Bjørnvik som er assisterende kjøkkensjef med et stort smil om munnen.

– Joda, sier kjøkkensjef Jan Atle Stendal, og siden han er over henne på rangstigen, så knipser jeg likevel.

– Du burde ta bilder når jeg baker i stedet, ler hun.

Ved en benk står byssegutt Morten Jensen og skjærer opp frukt, mens servitør Svein Olav Brattberg springer til og fra restauranten med suppe.

Der ute står reiselederassistenten Thess Appelberg og fungerer som hovmester. Den svenske kvinnen spør på både engelsk og tysk om hvor mange de som kommer er. Så sender hun dem videre til servitør Lisa Eilertsen som viser de hvor de skal sitte.

Alt går i et rasende tempo, men samtidig alltid med et smil om munnen. Det heter at veien til hjertet går gjennom magen, og når maten er god og den kan nytes med norskekysten rett utenfor vinduet, er det ikke rart passasjerene trives.

«Auf wiedersehn»

Den utvendige lugaren min ser ut akkurat som jeg forlot den før frokost. I det jeg lukker kofferten kaster jeg et blikk ut av det runde vinduet. Ute ser jeg blå himmel, blå sjø og en karakteristisk fjellformasjon.

Noen minutter senere står jeg på kaia i Svolvær, men egentlig skulle jeg ønske at geita oppe i fjellsiden kunne stange meg tilbake om bord. Tilbake til nesten 60 flotte sjøfolk som stort sett ser ut til å trives like godt som passasjerene de frakter.

Før jeg rusler mot hotellet, snur jeg meg en siste gang mot «Kongen» og vinker mot brua.

– Dette er ikke farvel, tenker jeg.

– Dette er på gjensyn.

Byggeår: 1993

Lengde: 121,8 meter

Bredde: 19,2 meter

Høyde: 29 meter

Dyptgåtende: 4,7 meter

Brutto registertonn: 11.200 tonn

Passasjerer: 622

Køyer: 471

Biler: 45

Hovedmotor: 2 stk. MAK 6M 552 C, 6 syl., 4-takts dieselmotor, 4500 kW/6120 hk

Hjelpemotor: 2 stk. Bergen Diesel, type KRG-8

Propeller: 2 stk. fireblads KaMcWa med vridbare blader

Thrustere forut: 2 stk. Brunvoll, 790 kW, 1 stk. Rolls Royce Ulstein, 883 kW

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2011
14:20
16.12.2013 16:28



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren: – En stor lettelse

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)

Thomas Brun / NTB

Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie


Flere saker