JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forsvarsverksted blir foretak

Luftforsvarets Hovedverksted på Kjeller(LHK) skal omdannes til statlig foretak. 400 ansatte blir berørt. Allerede innen 15. desember skal det nye statlige foretaket være på plass. Norges Offiserforbund er skeptisk.

På Rygge flystasjon henger «Kari Traa» fastspent under taket. Etter å ha blitt plukket ut av et F-16,og fraktet fra Kjeller, har hun ikke vært helt i form. Det er tid for å teste henne.

– Vi er dyktige til dette. Arnt Haugen lener seg tilbake i stolen, ler så han rister bak den grønnkamuflerte uniforma si.

– Det vil være et stort tap for det nye foretaket dersom de ikke gir oss gode tilbud. Det er klart at det er vanskelig å erstatte den kompetan sen vi sitter på, sier han.

Hva skjer med jobbene?

21. oktober i år ble det avgjort at Luftforsvarets Hovedverksted på Kjeller(LHK) skal omdannes til statlig foretak. Allerede innen 15. desember skal det nye statlige foretaket være på plass. Aerospace Industrial Main tenance Norway (AIM Norway) skal da bli den nye arbeidsplassen til omlag fire hundre ansatte fra det nåværende LHK.

De to kapteinene som er stasjonert på Rygge, vil ikke få videreført sine militære stillinger til det nye foretaket. Arnt Haugen og Lars Oustorp vil da måtte velge mellom enten å gå over i sivil stilling i AIM Norway, eller bli videreført til en annen stilling internt i Forsvaret.

– Vi har fått sterke signaler på at vi er ønsket over i det nye foretaket. Men om vi aksepterer, avhenger jo også av om det tilbudet vi får er bra nok, sier Oustorp.

Pensjonsordninger

Både Oustorp og Haugen påpeker at det er viktig at de ikke skal tape noe på å bli med over til det nye foretaket. De sier at avgjørelsen vil tas basert på to ting; Hva forsvaret gir av permisjon, og hvilket tilbud det nye foretaket gir.

Hvis Oustorp og Haugen må gå over i sivile stillinger i det nye foretaket, mister de muligheten til å gå av med pensjon på særaldersgrense.

Og det er ikke ok. Det betyr at vi må jobbe ti år lenger enn regnet med, sier Oustorp.

Skjønner vedtaket.

Haugen og Oustorp sier at de begge skjønner behovet for å omdanne LHK til et statlig foretak.

– Jeg skjønner at dette er nødvendig for å kunne opprettholde en konkurransedyktighet. Vi er veldig fornøyde, bortsett fra at vi mister jobbene. Samtidig er det trist at kompetansen forsvinner ut fra Forsvaret, sier Oustorp, som har jobbet på Rygge siden 1988. Han mener at utredningsprosessen i forkant av omdanningsvedtaket bærer preg av de to, som militært ansatte, har vært i mindretall.

– Prosessen har nok gått litt skeivt. Men så er det heller ikke logisk at vi to skal velte en så stor sak. Det er viktig å understreke at vi ikke er sinte på noen, men nå må man ordne opp i dette og komme med et jobbtilbud så snart som mulig, sier Oustorp.

Sivilt ansatte.

Anders Melheim, prosjektleder for etableringen av LHK som statsforetak, mener at de sivilt ansatte i liten grad vil bli påvirket av at arbeidsplassen blir videreført til et nytt foretak.

– De sivile får tilbud om videreføring til det nye foretaket. Pensjonsordningene skal videreføres, og avtaleverket skal videreføres frem til 2014. Etter 15. desember vil de se at det henger et nytt skilt over døra, og det er egentlig det hele, sier Melheim.

I stortingsproposisjon 3 S om omdanning av LHK til statsforetak blir det lagt til grunn at alle sivilt ansatte skal videreføres til det nye foretaket. Om lag 40 ansatte ved LHK har i dag sin stilling i avdelingen Forsvarets laboratorietjenester (FOLAT). Denne enheten inngår ikke i det nye foretaket, og de ansatte vil bli videreført som forsvarsansatte.

De som er ansatt ved LHK på omdanningstidspunktet vil få videre ført sitt medlemskap i Statens pensjonskasse.

– Gladsak

Melheim mener at de ansatte stort sett er fornøyd med omdanningen til statsforetak.

– Dette er en gladsak for de ansatte. Det nye foretaket vil sikre bevaring av kompetanse, og også rekruttering. Vi kommer til å lyse ut flere titalls nye stillinger allerede i år. Her vil det også være mulighet for lærlinger å søke, sier Melheim.

– Ikke tatt med

Odd Einar Eilertsen, forbundssekretær i Norges Offisersforbund (NOF) uttrykker skepsis til det nye statlige foretaket.

– Jeg er skeptisk til å ta elementer bort fra forsvaret. All erfaring viser at kostnadene ved å kjøpe tilbake samme tjenester er høyere enn ved egen regi. Forsvaret bør nå være beredt på å betale mer for de samme tjenestene, sier Eilertsen.

– Tilsidesatt

Eilertsen er heller ikke tilfreds med måten NOF har blitt tatt med i utredningsarbeidet.

– Vi har blitt helt oversett i dette hurtigtoget av et utredningsarbeid. Selv om det er bare er to ansatte i LHK som er organisert gjennom NOF, skal vi ivareta våres medlem mer på lik linje med andre forbund, sier Eilertsen.

Han opplyser at forbundet ikke ble informert om utredningsprosessen, før den var nær mere ferdigstilt.

– Arbeidsgiver har en plikt til å orientere arbeidstaker i slike saker. I denne saken har NOF vært tilsidesatt, mener Eilertsen

«Kari Traa» besto forøvrig ikke testen. Motoren med det kvinnelige tilnavnet ville ikke tenne skikkelig denne dagen.

Driver med reparasjon og vedlikehold av fly, flymotorer, flyinstrumenter, aggregater, radarer og radio-, tele- og datautstyr.

Har om lag 400 ansatte. To av disse er militært ansatte stasjonert på Rygge. Der drives det tungt vedlikehold av flymotorer.

LHK skal i desember 2011 omdannes til statlig foretak. Forsvarsdepartementets begrunnelse er at virksomheten må videreutvikles og gjøres konkurransedyktig innen F-16 og Sea King forsvinner rundt 2020.

De sivilt ansatte vil videreføres til det nye foretaket. De militære stillingene forsvinner.

Annonse
Annonse

Driver med reparasjon og vedlikehold av fly, flymotorer, flyinstrumenter, aggregater, radarer og radio-, tele- og datautstyr.

Har om lag 400 ansatte. To av disse er militært ansatte stasjonert på Rygge. Der drives det tungt vedlikehold av flymotorer.

LHK skal i desember 2011 omdannes til statlig foretak. Forsvarsdepartementets begrunnelse er at virksomheten må videreutvikles og gjøres konkurransedyktig innen F-16 og Sea King forsvinner rundt 2020.

De sivilt ansatte vil videreføres til det nye foretaket. De militære stillingene forsvinner.