JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

T-banekaos foran ski-VM

Det er full forvirring om hva slags materiell som skal frakte folk til ski-VM i Holmenkollen vinteren 2011. Byråd Jøran Kallmyr (Frp) sier noe. Ruter og Oslo vognselskap er på et helt annet spor.



02.09.2009
07:16
16.12.2013 10:59

vegard.velle@fagforbundet.no

De ulike virksomhetene som eier, leier ut, administrerer, kjører og reparerer vognene snakker ikke med hverandre. Å oppgradere de gamle røde vognene, som etter planen skal vrakes, kan komme til å koste så mye som 120 millioner kroner.

I verste fall risikerer arrangørene å stå uten nok transportmateriell under VM fordi t-banevognene som skal frakte folk er kondemnert eller ikke holder mål.

Vraker vognene

Titusener av mennesker vil trenge transport opp til Holmenkollen under ski-VM. Men hvilket t-banemateriell skal frakte dem dit?

For å stille med nok vogner, vurderer Ruter og Oslo vognselskap å bruke både de moderne MX-vognene og de gamle røde vognene. Men på instruks fra byråd Jøran Kallmyr er Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) i ferd med å vrake de sistnevnte. Ifølge KTP vil den siste røde vognen være kondemnert sommeren 2010, et halvt år før VM.

Stygge og usikre vogner

– Vi jobber etter en plan hvor de gamle røde vognene skal utfases sommeren 2010. Noe annet har vi ikke fått beskjed om. Og heller ikke penger, sier Alf Veland, direktør for verkstedenheten til KTP.

Å pusse opp de gamle vognene er såpass dyrt at det lønner seg å kjøpe nytt, forteller han. I tillegg kommer problemet med at kommunen må finne alternative transportmidler i den eventuelle perioden oppussing pågår.

– De gamle vognene er ikke lenger driftssikre. I tillegg er de ikke akkurat rene og pene. Setene, de innvendige panelene og lysarmaturene er veldig nedslitt. Tak og gulv er fulle av rust, forteller han. Mens de nye vognene kjører femti tusen kilometer før driftsfeil, må de gamle i snitt repareres etter fem tusen kilometer.

Koster 120 millioner

– For å holde vognene i god stand, må de ha kontinuerlig rustutbedring og forefallende vedlikehold. Men det arbeidet gjør vi ikke lenger. Hvis vi skulle pusse opp dagens 40 røde vogner, ville det fort gå et år og koste tre millioner kroner per vogn.

For 120 millioner kroner vil altså de røde vognene oppnå en god nok standard til å settes i bruk under VM. Vel og merke forutsatt at noen har kapasitet og tid til å gjøre jobben.

Ukjent problemstilling

Når vi spør Nina Gjøen Simensen, direktør for Oslo vognselskap, som bestiller oppgradering av eksisterende vogner, kjenner ikke hun til utfasingen av dagens vognpark.

– Nei, det vet jeg ikke noe om. Men utfasingsplanen er fullstendig reviderbar. Hvis vognene ikke holder mål, vil vi selvsagt ikke bruke dem, sier hun.

Simensen henviser til at det er Ruter som «kjenner til beskaffenheten på materiellet».

Ikke smart

Men heller ikke Ruter kjenner til problemene med det gamle materiellet. Og de utelukker ikke at de røde vognene vil være i bruk, selv om det kan koste mer enn det smaker.

– Den endelige beslutningen om materiell er ikke tatt. Men vi må være helt sikre på at t-banekapasiteten er god nok. Når det blir sådd tvil om vognene er i god nok stand til VM, haster det å avklare dette. Samtidig fremstår det ikke særlig smart å bruke veldig mange penger på vogner vi skal bruke en kort tid, sier Bernt Reitan Jenssen, Administrerende direktør i Ruter.

Forvirret byråd

Også Oslos byråd for samferdsel og miljø, Jøran Kallmyr, er ukjent med problemstillingen om at det kan være aktuelt å bruke de røde vognene under ski-VM.

– Ruter har aldri nevnt noe om å bruke røde vogner. Det er de nye vognene som skal gå under ski-VM. Vi har allerede begynt skrapingen av de gamle, forteller Frp-byråden.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2009
07:16
16.12.2013 10:59



Mest lest

Stein Inge Stølen

Selskap stjal lønn fra ansatte, men fikk likevel nye oppdrag av Postnord

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Håvard Sæbø

Šiuos metodus Norvegijoje nesąžiningi darbdaviai naudoja norėdami išnaudoti užsienio darbuotojus

Jan-Erik Østlie

Norge kan miste rundt 50.000 oljejobber. Men hvor er de nye, grønne arbeidsplassene?

 Mimir Kristjánsson (Rødt) og arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Mimir Kristjánsson (Rødt) og arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik.

Aslak Bodahl og Jan Erik Østlie

Knallhardt AAP-krav fra Rødt: – Folk skal ikke straffes for at staten ikke klarer å avklare dem

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

ARBEIDSTID: Torkel Ulvik er tillitsvalgt i en installasjonsbedrift på Haugalandet med 50 ansatte. Tillitsvalgte er stadig i diskusjon med arbeidsgiver om reisetid.

Leif Martin Kirknes

Elektrikerne vil ha betalt for reisetid: – Kanskje på tide å ta en streik

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Knut Viggen

Konflikt mellom ledelse og klubb i Norske Skog: – Vi sliter med å holde på folk

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

SKJEVE RAMMER: Lønnssystemet som åpner for at en ansatt kan tjene mindre enn kollegaen med samme ansiennitet, er modent for endring, mener NFFs nestleder. Neste år er det hovedoppgjør.

Eirik Dahl Viggen

4000 ansatte i Kriminal­omsorgen skal få ny lønn – nå pågår innspurten

SKUFFET: Målfrid Falch-Svendsen er skuffet over at arbeidsgiveren, Stavanger kommune, anker dommen i Sør-Rogaland tingrett som gav henne tilbake hundre prosent stilling som miljøterapeut.

SKUFFET: Målfrid Falch-Svendsen er skuffet over at arbeidsgiveren, Stavanger kommune, anker dommen i Sør-Rogaland tingrett som gav henne tilbake hundre prosent stilling som miljøterapeut.

Privat

Kommunen anker dommen som gav Målfrid tilbake full stilling som miljøterapeut

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

– Vi ble litt overrasket da vi så at statsråden vil direktetildele til Vy. Vi fortjener en sjanse til å bli vurdert, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Flytoget.

Ole Palmstrøm

Flytoget advarer regjeringen mot å gi Østlandet til Vy: – Vi ble litt overrasket


Flere saker