Kjørenekt medfører mye støy
–Yrkessjåfører kan nekte å kjøre hvis verktøyet er for dårlig, men dette medfører mye støy, sier Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).
– Arbeidsmiljøloven beskytter yrkessjåførene som går til dette skrittet, men det er ubehagelig. For det første vil passasjerene i bussen reagere. Bussen drar jo ikke videre. Dernest får sjåføren arbeidslederen, eiereren på nakken og muligens også den forrige sjåføren av samme buss på nakken. Men sjåføren som sier nei, har rett. Det er først og sist sjåføren som har ansvaret, presiserer Roger Hansen.
Tap av jobb og inntekt
Forbundslederen uttaler seg på generelt grunnlag, ikke med utgangspunkt i bussulykken i Skjåk, der fremste aksling ikke skal ha hatt vinterdekk.
– Har forbundet eksempler på sjåfører som har mistet jobben for kjørenekt på grunn av mangler ved utstyret?
– Slike saker blir vanligvis løst lokalt eller på annen måte før de havner i domstolen. Forbundet møter denne type vegring som et av flere argument fra motparten i oppsigelsessaker. Eksemplet trekkes fram for å vise hvor umulig eller lite samarbeidsvillig sjåføren kan være. Uansett havner sjåføren i en ytterst vanskelig situasjon når vurdering om arbeidsnekt tas. Det er ikke lett å si nei når 45 passasjerer ivrer etter å komme fram.
Stemplet som vanskelig
Roger Hansen karakteriserer det nærmest automatiske beslaget av førerkortet som forskjellsbehandling.
– Dette skjer før tiltale er tatt ut, altså at dom ennå ikke er falt. Dermed står sjåføren uten inntekt og på sikt også uten jobb. Sjåføren på ulykkesbilen i Skjåk er ut fra vårt kjennskap midlertidig siktet for overtredelse av veitrafikklovens bestemmelser om aktsomhet. Førerkortet hans ble beslaglagt på stedet.
Dømt før tiltale tatt ut
Forbundet er mer opptatt av at politiet beslaglegger førerkortet nærmest rent rutinemessig ved slike ulykker, altså uten saklig grunn.
Les mer om klassejustis i yrkeslivet
– Forbundet er svært opptatt av politiets praktisering av den såkalte håndhevingsintruksen. Førerkortet kan beslaglegges når det er åpenbart at videre kjøring kan medføre fare. Da er det behov for å ta vedkommende ut av trafikken. Den juridiske hverdagen er mer brutal for yrkessjåfører enn for folk flest. I 9 av 10 tilfeller blir beslaglagt førerkortet levert tilbake, sier Roger Hansen.
Høyesterett har talt
Yrkessjåførenes førerkort beslaglegges nærmest automatisk etter uhell eller ulykker. Dette skjer til tross for at en rekke kjennelser i Høyesteretts kjæremålsutvalg har påpekt at beslag av førerkort bare skal skje etter helt spesielle kriterier. Fra departementet har det også vært pååpekt i rundskriv til landets politimestere at beslag bare skal skje unntaksvist. Likevel opplever Transportarbeiderforbundet at mye av den automatiske inndragningen fortsetter, heter det i en artikkel i nettavisa FriFagbevegelse fra 18. juni i år.
Om sjåførenes juridiske hverdag
Skjevheten aksepteres
– Hvorfor når ikke forbundet fram med sitt syn?
–Si det! Håndhevingsinstruksen skiller lite mellom yrkessjåfører og andre som ferdes i trafikken. Hvis en yrkessjåfør mister lappen, mister vedkommende også jobben. Hvis andre mister førerkortet, klarer vi oss likevel. Denne skjevheten blir akseptert av det øvrige samfunn. Det er forskjell på Loke og Tor.
– Bør det ikke stilles strengere krav til yrkessjåfører enn andre som ferdes i trafikken?
– Holdningen i samfunnet synes å være at disse fæle trailerne og store bussene skal bort fra veiene, svarer Roger Hansen og legger fram dette eksemplet:
– Hvis en kirurg mister en pasient på operasjonsbordet og pårørende får mistanke om at feil er gjort, kan de henvende seg til fylkeslegen. Under en eventuell tilsynssak, vurderes utført arbeid av kirurgens yrkeskolleger, ikke av politiet. Og kirurgen kan fortsette med operasjoner mens saken pågår. Er du sjåfør derimot, mister du øyeblikkelig retten til å utøve ditt yrke, sier Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo