JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjørenekt medfører mye støy

–Yrkessjåfører kan nekte å kjøre hvis verktøyet er for dårlig, men dette medfører mye støy, sier Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).



01.10.2009
12:10
16.12.2013 11:22

– Arbeidsmiljøloven beskytter yrkessjåførene som går til dette skrittet, men det er ubehagelig. For det første vil passasjerene i bussen reagere. Bussen drar jo ikke videre. Dernest får sjåføren arbeidslederen, eiereren på nakken og muligens også den forrige sjåføren av samme buss på nakken. Men sjåføren som sier nei, har rett. Det er først og sist sjåføren som har ansvaret, presiserer Roger Hansen.

Tap av jobb og inntekt

Forbundslederen uttaler seg på generelt grunnlag, ikke med utgangspunkt i bussulykken i Skjåk, der fremste aksling ikke skal ha hatt vinterdekk.

– Har forbundet eksempler på sjåfører som har mistet jobben for kjørenekt på grunn av mangler ved utstyret?

– Slike saker blir vanligvis løst lokalt eller på annen måte før de havner i domstolen. Forbundet møter denne type vegring som et av flere argument fra motparten i oppsigelsessaker. Eksemplet trekkes fram for å vise hvor umulig eller lite samarbeidsvillig sjåføren kan være. Uansett havner sjåføren i en ytterst vanskelig situasjon når vurdering om arbeidsnekt tas. Det er ikke lett å si nei når 45 passasjerer ivrer etter å komme fram.

Stemplet som vanskelig

Roger Hansen karakteriserer det nærmest automatiske beslaget av førerkortet som forskjellsbehandling.

– Dette skjer før tiltale er tatt ut, altså at dom ennå ikke er falt. Dermed står sjåføren uten inntekt og på sikt også uten jobb. Sjåføren på ulykkesbilen i Skjåk er ut fra vårt kjennskap midlertidig siktet for overtredelse av veitrafikklovens bestemmelser om aktsomhet. Førerkortet hans ble beslaglagt på stedet.

Dømt før tiltale tatt ut

Forbundet er mer opptatt av at politiet beslaglegger førerkortet nærmest rent rutinemessig ved slike ulykker, altså uten saklig grunn.

Les mer om klassejustis i yrkeslivet

– Forbundet er svært opptatt av politiets praktisering av den såkalte håndhevingsintruksen. Førerkortet kan beslaglegges når det er åpenbart at videre kjøring kan medføre fare. Da er det behov for å ta vedkommende ut av trafikken. Den juridiske hverdagen er mer brutal for yrkessjåfører enn for folk flest. I 9 av 10 tilfeller blir beslaglagt førerkortet levert tilbake, sier Roger Hansen.

Høyesterett har talt

Yrkessjåførenes førerkort beslaglegges nærmest automatisk etter uhell eller ulykker. Dette skjer til tross for at en rekke kjennelser i Høyesteretts kjæremålsutvalg har påpekt at beslag av førerkort bare skal skje etter helt spesielle kriterier. Fra departementet har det også vært pååpekt i rundskriv til landets politimestere at beslag bare skal skje unntaksvist. Likevel opplever Transportarbeiderforbundet at mye av den automatiske inndragningen fortsetter, heter det i en artikkel i nettavisa FriFagbevegelse fra 18. juni i år.

Om sjåførenes juridiske hverdag

Skjevheten aksepteres

– Hvorfor når ikke forbundet fram med sitt syn?

–Si det! Håndhevingsinstruksen skiller lite mellom yrkessjåfører og andre som ferdes i trafikken. Hvis en yrkessjåfør mister lappen, mister vedkommende også jobben. Hvis andre mister førerkortet, klarer vi oss likevel. Denne skjevheten blir akseptert av det øvrige samfunn. Det er forskjell på Loke og Tor.

– Bør det ikke stilles strengere krav til yrkessjåfører enn andre som ferdes i trafikken?

– Holdningen i samfunnet synes å være at disse fæle trailerne og store bussene skal bort fra veiene, svarer Roger Hansen og legger fram dette eksemplet:

– Hvis en kirurg mister en pasient på operasjonsbordet og pårørende får mistanke om at feil er gjort, kan de henvende seg til fylkeslegen. Under en eventuell tilsynssak, vurderes utført arbeid av kirurgens yrkeskolleger, ikke av politiet. Og kirurgen kan fortsette med operasjoner mens saken pågår. Er du sjåfør derimot, mister du øyeblikkelig retten til å utøve ditt yrke, sier Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2009
12:10
16.12.2013 11:22



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Werner Juvik

Jan-Olav varslet om skandalen. Så ble han omplassert av sjefen

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant


Flere saker