JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjørenekt medfører mye støy

–Yrkessjåfører kan nekte å kjøre hvis verktøyet er for dårlig, men dette medfører mye støy, sier Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).



01.10.2009
12:10
16.12.2013 11:22

– Arbeidsmiljøloven beskytter yrkessjåførene som går til dette skrittet, men det er ubehagelig. For det første vil passasjerene i bussen reagere. Bussen drar jo ikke videre. Dernest får sjåføren arbeidslederen, eiereren på nakken og muligens også den forrige sjåføren av samme buss på nakken. Men sjåføren som sier nei, har rett. Det er først og sist sjåføren som har ansvaret, presiserer Roger Hansen.

Tap av jobb og inntekt

Forbundslederen uttaler seg på generelt grunnlag, ikke med utgangspunkt i bussulykken i Skjåk, der fremste aksling ikke skal ha hatt vinterdekk.

– Har forbundet eksempler på sjåfører som har mistet jobben for kjørenekt på grunn av mangler ved utstyret?

– Slike saker blir vanligvis løst lokalt eller på annen måte før de havner i domstolen. Forbundet møter denne type vegring som et av flere argument fra motparten i oppsigelsessaker. Eksemplet trekkes fram for å vise hvor umulig eller lite samarbeidsvillig sjåføren kan være. Uansett havner sjåføren i en ytterst vanskelig situasjon når vurdering om arbeidsnekt tas. Det er ikke lett å si nei når 45 passasjerer ivrer etter å komme fram.

Stemplet som vanskelig

Roger Hansen karakteriserer det nærmest automatiske beslaget av førerkortet som forskjellsbehandling.

– Dette skjer før tiltale er tatt ut, altså at dom ennå ikke er falt. Dermed står sjåføren uten inntekt og på sikt også uten jobb. Sjåføren på ulykkesbilen i Skjåk er ut fra vårt kjennskap midlertidig siktet for overtredelse av veitrafikklovens bestemmelser om aktsomhet. Førerkortet hans ble beslaglagt på stedet.

Dømt før tiltale tatt ut

Forbundet er mer opptatt av at politiet beslaglegger førerkortet nærmest rent rutinemessig ved slike ulykker, altså uten saklig grunn.

Les mer om klassejustis i yrkeslivet

– Forbundet er svært opptatt av politiets praktisering av den såkalte håndhevingsintruksen. Førerkortet kan beslaglegges når det er åpenbart at videre kjøring kan medføre fare. Da er det behov for å ta vedkommende ut av trafikken. Den juridiske hverdagen er mer brutal for yrkessjåfører enn for folk flest. I 9 av 10 tilfeller blir beslaglagt førerkortet levert tilbake, sier Roger Hansen.

Høyesterett har talt

Yrkessjåførenes førerkort beslaglegges nærmest automatisk etter uhell eller ulykker. Dette skjer til tross for at en rekke kjennelser i Høyesteretts kjæremålsutvalg har påpekt at beslag av førerkort bare skal skje etter helt spesielle kriterier. Fra departementet har det også vært pååpekt i rundskriv til landets politimestere at beslag bare skal skje unntaksvist. Likevel opplever Transportarbeiderforbundet at mye av den automatiske inndragningen fortsetter, heter det i en artikkel i nettavisa FriFagbevegelse fra 18. juni i år.

Om sjåførenes juridiske hverdag

Skjevheten aksepteres

– Hvorfor når ikke forbundet fram med sitt syn?

–Si det! Håndhevingsinstruksen skiller lite mellom yrkessjåfører og andre som ferdes i trafikken. Hvis en yrkessjåfør mister lappen, mister vedkommende også jobben. Hvis andre mister førerkortet, klarer vi oss likevel. Denne skjevheten blir akseptert av det øvrige samfunn. Det er forskjell på Loke og Tor.

– Bør det ikke stilles strengere krav til yrkessjåfører enn andre som ferdes i trafikken?

– Holdningen i samfunnet synes å være at disse fæle trailerne og store bussene skal bort fra veiene, svarer Roger Hansen og legger fram dette eksemplet:

– Hvis en kirurg mister en pasient på operasjonsbordet og pårørende får mistanke om at feil er gjort, kan de henvende seg til fylkeslegen. Under en eventuell tilsynssak, vurderes utført arbeid av kirurgens yrkeskolleger, ikke av politiet. Og kirurgen kan fortsette med operasjoner mens saken pågår. Er du sjåfør derimot, mister du øyeblikkelig retten til å utøve ditt yrke, sier Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2009
12:10
16.12.2013 11:22



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Emilie Enger Mehl, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Senterpartiet vil ikke melde Norge ut av EØS før et alternativ er på plass

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill


Flere saker