JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Direktiv-ja og høringsønske fra Arbeiderpartiet

Stortingsgruppa i Arbeiderpartiet sier ja til vikarbyrådirektivet, men ønsker samtidig en tilleggshøring om ekstraforslag for økt kontroll med bemanningsbransjen.

erlend.angelo@lomedia.no

Onsdagens gruppemøte i Arbeiderpartiets stortingsgruppe endte altså til slutt med et ja til å innlemme EUs vikarbyrådirektiv i norsk rett.

EU har satt en frist om å gjøre dette innen 5. desember, men fortsatt har ikke regjeringen kommet med sin innstilling overfor Stortinget.

Regjeringspartnerne SV og Sp er i mot, men Arbeiderparti-gruppas ja er likevel et stort skritt i retning mot at regjeringen går for å implementere direktivet.

Tilleggspakke

Fellesforbundets landsmøte endte i høst med et rungende nei til direktivet.

I etterkant har det derimot vært mer stille rundt direktivet, selv om fristen for implementering altså har nærmet seg med stormskritt. LO har heller ikke gått ut og endret sitt syn offentlig, selv om flere av de største fagforbundene er i mot direktivet. LOs offisielle standpunkt er dermed ja til direktivet, med en rekke tilleggskrav som kom fram i fjorårets høringsrunde.

Flere av disse tilleggskravene ser riktignok ut til å bli tatt hensyn til av Aps stortingsgruppe, blant andre solidaransvar for vikarbyråets plikt til å lønne ut fra likebehandlingsprinsipp.

(Se faktaboks til høyre for Ap-gruppas tilleggspunkter.)

Likebehandlingsprinsippet

På sin nettside skriver Arbeiderpartiet hvorfor de ønsker vikarbyrådirektivet som en del av norsk lov. Likebehandlingsprinsippet trekkes fram som den viktigste grunnen. Statsminister Jens Stoltenberg har også flere ganger trukket fram dette prinsippet som det store plusset med direktivet, som da han møtte Fellesforbundets landsmøte.

Fellesforbundet er helt enig i at vikarene/de innleide skal ha lønns- og arbeidsvilkår lik vilkårene i innleiebedriften, men mener dette kan legges inn i norsk lov uavhengig av direktivet.

** LES Fellesforbundets uttalelse om direktivet og et organisert arbeidsliv her **

– Det er ikke tvil om at bemanningsbransjen har betydelige utfordringer når det gjelder å sikre bransjens ansatte anstendige lønns- og arbeidsvilkår. ”Adeccosakene” fra sist vinter illustrerer dette. Direktivet gir en anledning til å iverksette en rekke tiltak for å bedre situasjonen for de ansatte i vikarbransjen og sikre en mer seriøs vikarbransje, sier arbeidspolitisk talskvinne Anette Trettebergstuen i Arbeiderpartiet.

Frykter EØS-domstolen

Tillitsvalgte landet rundt frykter at den norske arbeidsmiljøloven vil svekkes med det nye direktivet.

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO mener blant annet at paragraf 14-12, som setter en del krav til innleievirksomhet, må bort om direktivet implementeres i Norge.

Og mens Fellesforbundet og tillitsvalgte frykter at dette blir advokatmat og ender opp i domstolene i EØS, mener Arbeiderpartiet at denne frykten er ubegrunnet.

– Ekspertene er klare på arbeidsmiljølovens og tjenestemannslovens regler som begrenser adgangen til å leie inn arbeidskraft kan opprettholdes ved gjennomføring av direktivet. Det er avgjørende for norsk arbeidsliv, mener Trettebergstuen.

– Et krav til likebehandling er både til fordel for den som arbeider for vikarbyrået, og til fordel for dem som arbeider i bedriften som leier inn. Når virksomheter ikke lenger kan betale lavere lønn til dem som kommer fra vikarbyråer, faller denne konkurransefordelen for dagens vikarbyråer bort. Slik vil likebehandlingen forhåpentligvis kunne bidra til mer faste ansettelser, fortsetter Ap-kvinnen.

Det foreslås å lovfeste et solidaransvar som innebærer at innleievirksomheten må sørge for at vikarbyrået man velger, følger reglene og dekker lønn og utgifter etter likebehandlingsprinsippet.

Innleievirksomheten får plikt til å opplyse vikarbyrået om hvilke lønns- og arbeidsvilkår som ville vært tilbudt ved en direkte ansettelse.

Vikarbyrået får plikt til å opplyse vikaren om grunnlaget for fastsettelsen av sine lønns- og arbeidsvilkår.

Vikarbyrået får plikt til å opplyse innleievirksomheten om hvilke vilkår som faktisk avtales mellom vikarbyrået og den som leies ut, og de tillitsvalgte hos innleier skal få innsyn i dette materialet.

Innleievirksomheten (i tillegg til vikarbyrået) får ansvar for å påse at arbeidstidsreglene overholdes i innleieperioden.

Innleievirksomhetene får drøftingsplikt for om bruk av innleie med de tillitsvalgte, tilsvarende det som i dag gjelder ved bruk av midlertidig ansettelse, og Arbeidstilsynet gis myndighet til å kontrollere at drøftingene faktisk gjennomføres.

Kilde: Arbeiderpartiets nettsider.

Annonse
Annonse

Det foreslås å lovfeste et solidaransvar som innebærer at innleievirksomheten må sørge for at vikarbyrået man velger, følger reglene og dekker lønn og utgifter etter likebehandlingsprinsippet.

Innleievirksomheten får plikt til å opplyse vikarbyrået om hvilke lønns- og arbeidsvilkår som ville vært tilbudt ved en direkte ansettelse.

Vikarbyrået får plikt til å opplyse vikaren om grunnlaget for fastsettelsen av sine lønns- og arbeidsvilkår.

Vikarbyrået får plikt til å opplyse innleievirksomheten om hvilke vilkår som faktisk avtales mellom vikarbyrået og den som leies ut, og de tillitsvalgte hos innleier skal få innsyn i dette materialet.

Innleievirksomheten (i tillegg til vikarbyrået) får ansvar for å påse at arbeidstidsreglene overholdes i innleieperioden.

Innleievirksomhetene får drøftingsplikt for om bruk av innleie med de tillitsvalgte, tilsvarende det som i dag gjelder ved bruk av midlertidig ansettelse, og Arbeidstilsynet gis myndighet til å kontrollere at drøftingene faktisk gjennomføres.

Kilde: Arbeiderpartiets nettsider.