JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nesten helt på skinner

Uvanlig mye nedbør er noe vi har måttet venne oss til. De fleste sukker og rister på hodet, mens noen må holde seg i beredskapens frontlinje uansett vær.



02.01.2012
13:23
16.12.2013 17:59

odd.arne.olafsen@lomedia.no

– Det har vært mye å gjøre i sommer og i høst, kan Steinar Andersen fortelle.

Oppsynsmannen i Jernbaneverket befinner seg like nord for Rustad stasjon på Rørosbanen, ved brua der Gitlaelva passerer under jernbanen på sin vei ned mot Glomma.

Dagen før var han nødt til å stanse togtrafikken mellom Elverum og Rena i 10-tida fordi elvevannet vasket brulegemet rett under skinnene. Et døgn senere inspiserer han vannskadene sammen med geotekniker Håkon Heyerdahl fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) og overingeniør Odd-Arne Haarseth fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Trioen skal vurdere et sår i elveskråningen tett inntil brua. Det ble reparert i august, men er åpnet igjen av nye vannmasser.

Rekorder

Problemer med nedbørsmengdene er ingen nyhet for Andersen. Den 15. august, måtte han stenge samme strekning fordi det hadde samlet seg mye vann ved Rustad stasjon, og Gitlas vannmasser hadde gravd ut underlagsmassen på sørsida av jernbanebrua.

– Vannet tok med seg 50-60 meter av elveskråningsmuren fra 1926. Etter 85 år måtte den gi tapt. Nå står det bare to og en halv meter igjen av den, men den skal bygges opp igjen. Jernbaneverket reparerte skinnegangen, og NVE ga råd om hvordan jernbanefyllingen kunne sikres midlertidig med sprengt stein. Nå fire uker senere må altså Gitlabrua inspiseres på nytt, sier Andersen.

– Elveløpet er forandret, så vi må legge den nye muren slik at vannet får tilbake noe av det gamle løpet. Vannspeilet må ikke være for bredt, for da oppstår det lett is om vinteren, kan Haarseth fortelle.

Farlig

Allerede tre uker etter augusthendelsen måtte Andersen stenge togtrafikken på nytt. Da hadde en lokal bekk vasket med seg massen under jernbaneskinnene mellom Opphus og Rasta, tre mil sør for Koppang stasjon. 22 sviller med skinner på hang i løse lufta tre meter over bakken.

Et tog nordfra gjorde et hopp på skinnene og sporet av like etter. Tre dager senere hadde Jernbaneverket reparert skadene slik at togene kunne gå igjen.

Under inspeksjonen 20. september er det nesten uvirkelig at den lokale bekken, som er tilbake med tilnærmet normal vannføring gjennom en ny og oppdatert kulvert, kunne gjøre så store skader.

Vi besiktiger også jernbanebrua over Hovdaelva der oppsynsmannen har oppdaget at deler av forstøtningsmuren ned mot bruas nordside er vasket bort.

Haarseth noterer og anslår at de må tørrmure cirka 10-12 meter på nytt.

Lommekjent

Oppsynsmenn i Jernbaneverket bistår faglig leder i oppfølging av tekniske anlegg og vurderer og prioriterer nødvendige tiltak både på kort og lang sikt.

I Steinar Andersens tilfelle betyr det at han har strekningsansvar for ni og en halv mil jernbane fra Rustad til Atna.

– På min ansvarsstrekning er det mer enn 350 stikkrenner som må besiktiges. På hele Rørosbanen er det mer enn 1.800 slike med smått og stort. Underlaget til skinnene er opprinnelig lagt med håndkraft utfra den lokale massen som fantes. Når store vannmengder graver seg inn i gamle og dårlige fyllinger, kan vi få situasjoner som de vi har sett i det siste. Med dagens maskinpark er det mulig å hente spesialmasse over lengre avstander, slik at underlaget får en nødvendig forbedring der det trengs, sier Andersen.

Han har jobbet i 31 år på samme strekning, som oppsynsmann siden 2006. Han anser lokalkunnskap som veldig avgjørende.

I tillegg er samarbeid og tett informasjon overfor lokale grunneiere som grenser inn til jernbanestrekningen viktig.

Forskjeller

Nedbøren kan variere mye.

– Vi vet at tremilsstrekningen mellom Opphus og Åsta har mye mer nedbør enn resten av området. Derfor kan disse milene være ganske kritiske under ekstrem nedbør. Værprognoser er noe vi følger nøye med på, blant annet via PC i form av trafikklys fra Meteorologisk institutt. Vi bruker lysfargene i vurderingen av beredskapen vår, sier Andersen, som i kortversjon beskriver det slik:

– Grønn beredskap: når værprognosen sier mer enn 21 mm nedbør de neste 12 timer, kreves ekstra observasjoner og eventuelle rapporter fra togførerne, samt ekstra inspeksjoner av kulverter og bruer fra oppsynsmannens side.

– Gul beredskap: enda mer nedbør i vente, som betyr enda hyppigere inspeksjoner og lavere hastighet på enkeltstrekninger.

– Rød beredskap: ingen tog får kjøre på skinnene.

Steinar Andersen har naturlig nok opplevd flere politiske inngrep og omorganiseringer innen jernbanen siden midten av 1990-tallet og beskriver det slik:

– Organisasjonen har satt seg. Vi føler oss godt rustet til å takle beredskapen. Jeg føler personlig at vi blir hørt på alle områder og ser en helt annen hverdag når det gjelder midler til fornyelser med den regjeringen vi har nå.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.01.2012
13:23
16.12.2013 17:59



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Rødt og SV blir opprørt av Linns historie: – Folk blir ikke noe friskere av at ytelsene kuttes

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

KAN GLEDE SEG: Jonas Gahr Støre (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) ønsker å danne regjering sammen. Nå gir svarene fra Fagforbundets medlemmer vind i seilene. Her fra partilederdebatten på TV2 i 2019.

Marit Hommedal / NTB

Disse partiene støtter Fagforbundets medlemmer før valget

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget


Flere saker