JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjemper mot deltid

Hele arbeidsdagen til fots med tralla i Oslos gater blir for slitsomt, mener postbud Trond Kivijervi. Han har prøvd. Nå jobber han inne på Østlandsterminalen annen hver uke.



03.01.2012
12:19
16.12.2013 18:00

may.berg@lomedia.no

Trond Kivijervi jobber ei uke inne og ei uke ute. Når han går med post på Tøyen den ene uka, er arbeidsdagen på 5,5 timer. Den andre uka jobber han inne på Østlandsterminalen. Da begynner han klokka seks og slutter klokka tre. Han er en utgave av den nye postarbeideren.

Skal det bli mange nok heltidsarbeidsplasser, vil dette være en nødvendig løsning for noen, mener Postkom.

Vi møter Trond på Østlandsterminalen på formiddagen. Han er nettopp ferdig med å hekke dagens post i to bølger.

Resten av dagen skal han være på avdelingen for returpost.

For lange «turer»

– De ni timene inne kan bli litt lange. Det er likevel bedre enn bare å gå ute hele arbeidsdagen. Jeg har prøvd, men turene blir rett og slett for lange.

For landpostbud kan det nok gå, men ikke i bystrøk, sier Trond.

– Og når ikke Trond klarer det, skjønner jeg ikke hvem som skulle klare det, innskyter tillitsvalgt Tove Rundtom.

Ikke nok med at Kivijervi går med posten hele året; når ferien kommer, går han turmarsjer omkring i Europa.

«Stjeler» arbeid

Det blir verre og verre å fylle arbeidsdagen for postbudene. Dels skyldes det volumfall, dels at maskinene «stjeler» arbeidsoppgavene deres.

Jo mer maskinene finsorterer posten, jo mindre innearbeid for budene.

I Nederland vil det ikke være igjen heltids postbud om to år. Utviklingen går i samme retning i flere europeiske land.

I Norge kjemper Postkom med nebb og klør for å beholde heltidsjobbene.

Da Østlandsterminalen åpnet i 2010, hadde Posten og Postkom etter flere års forhandlinger undertegnet en avtale som sikret heltidsjobb for de 700 budene som skulle samles innenfor terminalens fire vegger.

Postarbeideren var unnfanget, et ektefødt barn av Postkom.

To år senere er Østlandsterminalen fortsatt et forsøkslaboratorium. Så langt er det ca 40 postbud som jobber på tvers og har litt arbeid i produksjon.

Denne måten å jobbe på prøves ut også utenfor terminalen.

To bølger på reol, samling av inneoppgaver og veksling mellom lange og korte vakter brukes også i Asker og Bærum, Romerike, Follo og i Østfold.

De fleste av regionens 1300 bud har fått endret sin hverdag betydelig de siste årene.

Motstand blant budene

Tove Rundtom forteller at integrasjon møter ganske mye motstand blant budene.

– Budene vil helst at jobben deres skal være slik den alltid har vært. De ser ikke at det blir mindre og mindre post i reolen, fordi endringen skjer gradvis. Vi har problemer med å få folk til å forstå framtidsbildene vi viser dem. De vil gjerne tilbake til det som var. Men den veien er nok stengt, sier Rundtom.

Det er først og fremst arbeidstiden som skaper motstand, men ifølge Rundtom er det vanskelig å selge inn et budskap om at endringer, som oppfattes til det verre, er nødvendig.

Hun forteller at en del bud i Oslo foretrekker å gå med post sju timer hver dag framfor å flytte til Østlandsterminalen og jobbe på tvers.

– Gudene må vite hvordan det går med dem til vinteren, og det er ikke oppnådd noen enighet om dette i drøftinger, sier Rundtom.

Jobbing på tvers er under utprøving også andre steder enn på Østlandsterminalen. Noen bud jobber med pakkesortering på Postens Godssenter før de går ruta si.

Et par postkontor har etter initiativ fra de ansatte begynt å gå med post i nærområdet i dødperioden midt på dagen for å slippe deltid.

Nei til kveldsarbeid

Tove Rundtom ser for seg ulike mulige jobbsammensetninger – pakkeproduksjon på morgenen og postbud på dagtid, eller postbud på dagtid og hjemkjøring av pakker på kvelden.

Det siste har man prøvd å lansere i Oslo, men ingen har meldt seg. Kveldsarbeid er upopulært blant budene. Det samme gjelder grytidlig oppmøte i produksjon.

– Egentlig tror jeg nesten alle arbeidsprosesser vi har egner seg for å jobbe på tvers. Men det er vanskelig å få folk til å jobbe på denne måten. Kanskje omstillingen må skje gjennom rekrutteringen av nye ansatte, sier Rundtom.

– Vi har støtte hos ledere høyere opp i systemet for denne måten å jobbe på. De ser at stor deltidsandel kan medføre høy turnover, lav yrkesstolthet og dårligere kvalitet. I det lavere ledersjiktet, de som «måles på krona», er det flere som vil ha en større andel av arbeidsstokken på deltid, sier Rundtom.

Det skyldes nok mest at det er komplisert å velge på tvers-løsninger. De krever mye både av ledere og systemer.

Prøving og feiling

Divisjonstillitsvalgt Paul Gamlemshaug medgir at det har tatt tid å komme i gang med jobbing på tvers, og ikke alt man har forsøkt hittil har vært like vellykket.

– Det blir litt prøving og feiling. Men det er nå vi må gjøre endringene for å beholde heltidsjobbene, ellers taper vi, som resten av Europa. Hvis deltidsandelen først får øke, så tror jeg ikke det blir mulig å få ledelsen med på en mer kompleks måte å jobbe på senere. Vi må ha på plass løsninger i hele landet senest om to-tre år, sier Gamlemshaug.

Postkom vil ha varierte og helsefremmende arbeidsplasser. Det har vært motivasjonen for å gå imot at budene skal jobbe ute hele arbeidsdagen.

Nå er ikke Gamlemshaug lenger like kategorisk.

– Jeg tror vi har overvurdert faren for å gjøre jobben så ensidig at folk blir syke av det. Vi vet at det er mulig for et landpostbud å ha full arbeidsdag ute. Hvis opplegget er skikkelig tror jeg også dette kan tilpasses i mer tettbygde strøk, men neppe i bykjernene og «bomaskinene», sier Gamlemshaug.

Maskinene kommer

Foreløpig er det postbud i byene som har blitt mest rammet av mekaniseringen.

Gamlemshaug sier det bare er et tidsspørsmål før man har maskiner som sorterer også på områdeadresser og navn på person, og som også håndterer omadressering.

– Da kommer posten ferdig lagt også til landpostbud. Og denne teknologien kommer kanskje allerede neste år, sier Gamlemshaug.

Trond Kivijervi har vent seg til en ny måte å jobbe på. Og hva med kollegene?

– Noen trives veldig godt, sier Trond.

– Og andre leser stillingsannonser, legger Tove til.

– Har du tro på at det lar seg gjøre å opprettholde heltidsstillingene i Posten?

– De nærmeste fire årene, kanskje, så spørs det. Når man ser på hva som skjer rundt i Europa, er det ikke grunn til å være optimistisk. Men jeg håper ikke andelen deltidsansatte blir for stor. Det går ut over kvaliteten, sier Kivijervi.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.01.2012
12:19
16.12.2013 18:00



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL.  Den andre er  anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Arbeidsmandsforbundet har to overenskomster for anleggsarbeidere. Den ene er overenskomst for private anlegg, der motparten er BNL. Den andre er anleggsoverenskomsten for maskinentreprenører, der motparten er MEF . Det er anleggsarbeiderne på BNL-avtalen denne saken gjelder.

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

STREIKEN I 1998:  Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.

NTB/Bjørn Halfdansen

Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

Debatt

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Det er altså ikke slik at lønnsnivået sakte men sikkert har steget fra 86 prosent til 92 prosent på disse årene, skriver Roger Hansen.

Birgitte Haneide/Ruter

NHO-toppen trikser med lønnstallene for bussjåfører, mener bussveteran

Håvard Sæbø

Tømrar Morten (27) bygger taubane 650 meter over Romsdalsfjorden

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

STØTTER STREIKEN: Silje Odden er lærling for Securitas på andre året, og er i tjeneste over hele Vestfold. Her er hun fotografert i hjembyen Sandefjord.

Atle Møller

Silje er lærling i Securitas. Hun forstår godt hvorfor vekterne streiker for henne


Flere saker