Høyhastighet kan bli lønnsomt
Hvis staten tar investeringene, kan økonomien bli god for alle strekningene. Unntaket er Stavanger–Stord–Bergen. Og hvis viljen er til stede, er det fullt mulig med utbygging i Norge. Det er noen av konklusjonene i Jernbaneverkets utredning.
oystein@lomedia.no
I forhold til befolkning er det et stort mulig marked for høyhastighetsbaner mellom de store byene i Sør-Norge.
Utredningen viser at mellom 30 og 40 prosent av passasjerene vil gå på og av underveis.
Hvilke strekninger som lønner seg mest, er det ikke faglig grunnlag for å si noe om, men utredningen peker på at det kan være naturlig å prioritere utbygging der flest mulig får nytte av det.
Hvis vilkårene blir som for Gardermobanen, der Flytoget fikk slettet gjelden, gir inntektene et stort nok overskudd til å dekke driften av infrastrukturen.
Store summer
– Alle alternativer er teknisk gjennomførbare, sier Stillesby.
Samfunnsøkonomisk blir det ingen gevinst for noen av strekningene. Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier imidlertid at det ikke er uvanlig for samferdselsprosjekter.
– Dette er ingen overraskelse, sier Enger.
Kostnadene ved å bygge ut alle traseene anslås til cirka 900 milliarder kroner. Til sammenlikning er hele statsbudsjettet for 2012 noe over 1000 milliarder kroner.
* Noen mener det blir for dyrt
Usikkerheten ved regnestykket er stor, og prisen øker hvis farten skal være 330 km/t i stedet for 250 km/t. Jo høyere fart, jo mer fjell må sprenges.
– Tunneler er drivende for kostnadene, understreker prosjektlederen.
Miljø
Klimautslippene øker med antall tunneler. Her bidrar store mengder sement og armeringsjern. Alternativet Oslo–Trondheim gjennom Østerdalen vil være klimanøytralt først etter 37 års drift. For andre strekninger tar det 60 år og mer. Mye skyldes anleggsperioden, særlig når traseen går gjennom fjell.
Best
Hvilke strekninger som kommer best ut, varierer etter hva man legger vekt på. Ved å prioritere utbygging der flest mulig innbyggere får nytte av tilbudet, skiller Oslo–Kristiansand–Stavanger seg klart ut. Da blir det ni stopp underveis, inkludert Torp lufthavn og Arendal.
I det bedriftsøkonomiske regnestykket er utgangspunktet NSBs billettpriser mellom de store byene.
Rapporten antyder at det tar ti år fra et vedtak til en strekning står ferdig, tre år til planlegging og sju år til selve byggingen. Hvis Stortinget bestemmer seg raskt kan første åpningsseremoni dermed finne sted i 2023.
Økt ramme
Selve utredningen fikk en bevilgning på 50 millioner kroner, men har kostet mellom 70 og 80 millioner.
– En god investering i mye jernbanekunnskap, oppsummerer direktør Elisabeth Enger, som har hatt overordnet ansvar for prosjektet.
– Vi bygger allerede for høyhastighet på Vestfoldbanen, og planlegger Follobanen for det samme. En satsing på de lange strekningene vil legge til rette for regional utvikling og økonomisk vekst. Nå trenger vi en debatt om jernbanens rolle i et langsiktig perspektiv, sier Enger.
To år
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) tok initiativ til utredningen i 2010. Prosjektet har utredet Bergen–Stord–Stavanger og Oslo–Kristiansand–Stavanger (Sørlandsbanen), samt følgende strekninger fra Oslo: Bergen, Trondheim, Göteborg og Stockholm.
De to siste kommer dårligst ut når det gjelder passasjergrunnlaget, ifølge konsulentfirmaet Atkins. Kystlinjen Bergen–Stavanger over Stord blir kostbar på grunn av alle tunnelene.
Sluttrapporten vurderer samfunnsøkonomi, mulig lønnsomhet i driften, utbyggingskostnader og miljøregnskap.
Utredningen har foregått i tre faser: Oppsummering av tidligere utredninger, felles problemstillinger for alle strekningene og til slutt analyser av de fire aktuelle korridorene på et forholdsvis detaljert nivå.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.
Hanna Skotheim
Tre viktige endringer i reglene for AAP
Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.
Privat
Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde
Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.
Sissel M. Rasmussen
Suksessfabrikk flyttes ut av Norge: – Det har vært en slitsom tid
1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.
Tormod Ytrehus
1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.
colourbox.com
Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli. Dette må du vite
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.
Privat
Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.
Erlend Angelo
Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?
Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.
Kai Hovden
Nå er den nye nettleia her: – Jeg er spent på responsen
Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.
3F Lolland
Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar
Kommentar
Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.
Beate Oma Dahle / NTB
«Nok en gang viser det seg at staten ikke klarer å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Martin Guttormsen Slørdal