JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kosmo kritisk til NAV

Riksrevisjonen mener NAV kunne frigjort 300 årsverk om effektiviteten ble bedre. NTL NAV mener de ubehandla sakene binder opp ressurser som burde vært brukt til å følge opp brukerne bedre.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Riksrevisjonen har vurdert ressursutnyttelsen i NAV, og mener etaten bør bli mer effektiv. Riksrevisor Jørgen Kosmo viser til at NAV har fått tilført mer penger fra 2007 til 2010, uten at det viser igjen på antall ubehandlede saker eller saksbehandlingstid.

Riksrevisjonen sier at 300 årsverk i NAV kunne vært frigjort om alle fylkesavdelingene var like effektive som de fem mest effektive fylkene. Det mest effektive fylket, Oppland, har bortimot 50 prosent større produksjon per ansatt enn fylket med lavest produktivitet, Finnmark.

– Økt effektivitet og mer målrettet bruk av ressursene er nødvendig for å bedre tjenestene til NAVs brukere og innfri Stortingets forventninger, sier Kosmo i en pressemelding.

Riksrevisjonens beregninger viser at bare 60 prosent av arbeidstiden til de ansatte går til jobbing med ytelser. Kosmo peker også på at de mest effektive fylkene også scorer best på saksbehandlingstider og oppfølging av brukerne. Antall klager fra brukere har også økt, og en stor andel av avslag blir omgjort etter anke.

– Det er ingen motsetning mellom høy produktivitet og god kvalitet, snarere tvert imot. Den store andelen omgjøringer utgjør en risiko for brukernes rettsikkerhet, og vitner om variabel forvaltningspraksis i etaten. Dette samsvarer ikke med forventningene om bedring i kompetanse og saksbehandlingskvalitet over tid, sier Kosmo.

Leder Jarle Berge i NTL NAV opplever at NAV er på rett vei, men et det fortsatt er utfordringer på en rekke områder.

- Ikke minst har vi utfordringer med å følge opp brukerne på en god måte, saksbehandlingstida og å få ut penger til rett tid. Men i all hovedsak begynner vi å levere, og har et tjenestetilbud som brukerne i større og større grad er fornøyde med, sier han.

Han mener det er viktig å få ned saksbehandlingstida og fjerne bunkene med ubehandla saker for å heve kvaliteten.

- Dette binder opp mye ressurser, og får vi orden på dette vil det frigjøre ressurser til en bedre oppfølging av brukerne av NAV. Oppfølging er et veldig tidkrevende arbeid. Vi må kanskje se på hvordan vi bruker ressursene i dag, om det er nok ressurser til oppfølgingsarbeidet i NAV og om vi har for lite ressurser til det, sier han.

Annonse
Annonse