JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Han uttaler seg mot bedre vitende

Lederen i Statbanenes Verkstedarbeiderforening Oslo, Glenn Rygh, går hardt i rette med Ap-politiker Jan Bøhler som mener ei 30 mål stor jernbanetomt på Alnabru er det eneste alternativet for en beredskapsbase for politiet.

torgny.hasaas@lomedia.no

I Aftenposten onsdag gikk leder i Oslo Arbeiderparti, stortingsrepresentant Jan Bøhler, ut mot LO i Oslo som protesterer mot at en 30 mål stor jernbanetomt på Alnabru skal brukes til et beredskapssenter for politiet. Det er også meningen at politihelikopteret skal plasseres her.

– Jeg synes tilnærmingen deres (LO i Oslos red. anm.) blir veldig snever. Det er ingen planer for denne tomten, og Rom Eiendom, som eier den, ønsker at det skal bli et beredskapssenter der. Jeg er skuffet over at de ikke prøver å se dette i et bredere samfunnsperspektiv, sa Bøhler.

Han er opptatt av at beredskapssenteret, med helikopterbasen, må ligge nærmest mulig Oslo sentrum, og ser ingen alternative tomter i hovedstaden.

– Jan Bøhler, uttaler seg mot bedre vitende når han sier at det eneste alternativet for en beredskapsbase er på Alnabru, svarer Glenn Rygh, leder i Statbanenes Verkstedarbeiderforening Oslo.

– Les også: Bekymret for byggeplaner

Lahaugmoen

To kilometer fra bygrensa ligger den tidligere militærleiren Lahaugmoen.

Dette alternativet er godt kjent for Bøhler. Han var selv medlem av Stortingets 22.juli-komité, som blant annet behandlet plasseringen av helikopterbasen.

Komitéens innstilling er delt. Flertallet, som Bøhler tilhører, vil ha beredskapssenteret i Oslo. Mindretallet som består av Fremskrittspartiet og Høyre vil ha et beredskapssenter i Oslo-område. Forskjellen mellom flertallet og mindretallet ligger i vurderingen av Lahaugmoen.

Lahaugmoen er en fullt utbygd militærleir. 20 kilometer fra Oslo sentrum. Den ligger forholdsvis usjenert til med gode treningsmuligheter i nærområdet. En 200 meter skytebane er under utbygging, Oslo Brann- og redningsetat bruker stedet som øvingsområde i dag, og det skal ifølge utbygger Anton B. Nilsen Eiendom, være mulig å ha et fullt operativt beredskapssenter på plass i løpet av et år. (Se utbyggerens skisse av den ferdig utbygde Lahaugmoen nederst i artikkelen)

Togoppstillingsplasser

Eier av tomta på Alnabru, Rom eiendom, ønsker å selge tomta for å bygge et beredskapssenter. Rom er NSBs eiendomsselskap. Jernbaneverket er skeptisk til en slik utbygging på Alnabru fordi det vil stenge for videre ekspansjon for Norges viktigste knutepunkt for godstrafikken.

Et viktig problem er også oppstillingsplasser for tog som ikke er i trafikk. I dag brukes et areal ved Oslo Havn, Filipstad, til slik oppstilling, men dette er det planer om å bygge ut til boliger som en del av Fjordby-planen. Da vil den nærmeste oppstillingsplassen for Oslo-område, være nedover mot Østfold.

– Regjeringa tok Alnabru-terminalen inn i Norsk Transportplan fordi de sier at de vil satse på å få mer gods fra vei til jernbane, men hvis de tar tomta på Alnabru vil dette gjør denne utviklingen mye vanskeligere, sier Glen Rygh,

– Hvis det skal bli noe av en videre satsing på jernbanen er det viktig å få flere togoppstillingsplasser i Oslo-området ikke færre, sier Rygh.

30 mål tomt

Jernbaneverket har sammen med Rom Eiendom og Politiet utredet bruk av arealene på Alnabru.

– Vi mener at arealene på Alnabru er for trange i forhold til framtidige utviklingsmuligheter både for oss og politiet, sier sjefingeniør i Jernbaneverket, Bjørn Egede-Nissen, til LO-Aktuelt.

– Å plassere beredskapssenteret her vil fjerne 30 mål tomt som i dag er regulert til jernbaneformål, og vil frata jernbanen utviklingsmuligheter både når det gjelder gods- og persontrafikk . Det vil være så trangt at det heller ikke vil være utviklingsmuligheter for politiet om det skulle være ønskelig i framtiden, sier Egede-Nissen. Han peker også på at det ikke er lett å erstatte 30 mål tomt til jernbaneformål i Oslo-området.

– Dette er vårt innspill til departementet, og så må regjeringen fatte beslutningen. Men selv om de mener at arealet på Nyland er det beste er det lang vei fram før spaden kan stikkes i jorda. Disse arealene er som nevnt regulert til jernbaneformål, og det er mye utredningsarbeid som må til for å få til en omregulering, sier Egede-Nissen.

Lahaugmoen slik utbygger Anton B. Nilsen ser for seg området ferdig utbygd. Flytiden til Oslo sentrum er bergnet til fem minutter. Foto og skissemodell: Placebo Effects AS

Annonse

Flere saker

Annonse