JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Informasjonen sviktet

Informasjonen inn til Statsministerens kontor sviktet i de første, kritiske timene etter terrorangrepene 22. juli.

Det innrømmer statssekretær Hans Kristian Amundsen (Ap).

– Informasjonen var motstridende og mangelfull, og det gjorde at vi måtte improvisere der vi kunne brukt tid på andre ting, sier statssekretæren ved Statsministerens kontor (SMK).

Torsdag holdt han foredrag for Kommunik-foreningen for kommunikasjonsmedarbeidere i kommuner og fylkeskommuner-om hvordan regjeringen jobbet med kommunikasjon de første minuttene, timene og dagene etter terrorangrepene.

Håndteringen har i stor grad høstet mye skryt, både i Norge og i utlandet. Men statssekretæren trekker også fram punkter for forbedring.

– Det som ikke fungerte, var informasjonsstrømmen inn til Statsministerens kontor om rene fakta, om hva som skjedde i regjeringskvartalet, om det var drepte og hvordan redningsarbeidet gikk, forteller Amundsen.

– Det fungerte ikke godt nok, men vårt arbeid stoppet heldigvis ikke opp, for det finnes andre måter å få informasjon på enn tjenestevei fra Politidirektoratet til Justisdepartementet og så til Statsministerens kontor, fortsetter han.

SMK måtte til en viss grad støtte seg på medienes rapportering, i tillegg til hva egne medarbeidere som kom seg ut av lokalene, hadde av informasjon.

Amundsen var selv på fjelltur ved Gratangen i Troms da beskjeden om angrepet mot regjeringskvartalet kom og kom seg på flyet fra Evenes til Oslo. Da var fortsatt situasjonen veldig uoversiktlig.

– Fra statsministeren fikk jeg beskjed om at jeg på turen til Oslo måtte formulere et sammenhengende budskap om hvordan Norge skulle håndtere den krisen vi var i, husker statssekretæren.

– Det gjorde jeg ved at jeg satt med min iPad på flyet i halvannen time. Og det er en viktig lærdom: Skjerm den som skal formulere et budskap, den som skal kunne lage en sammenhengende tanke som gir mening og retning, noe utover det opplagte. På flyuren var det bare jeg og iPaden, og jeg fikk tid til å formulere et utkast til det som ble det første budskapet fra statsministeren, fortsetter han.

Budskapet under pressekonferansen med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og justisminister Knut Storberget (Ap) klokka 22.30 kvelden 22. juli var todelt. Talen til Stoltenberg inneholdt et tydelig budskap til den eller de som sto bak angrepene-og på det tidspunktet var det fortsatt frykt for flere aksjoner.

– Det var også viktig å gi folk noe å holde fast i og knytte et håp til. Da handler det om å sette grusomheten inn i en sammenheng og hva vi møter det med, sier statssekretær Amundsen.

Utover natten til 23. juli ble det klart at Statsministerens kontor trengte en sammenhengende kommunikasjon i tiden som kom. Dette var noe statsministerens stab jobbet med i dagene som kom.

«Vi er et lite land, men vi er et stolt folk», sa Stoltenberg under markeringen i Oslo domkirke to dager etter angrepene mot regjeringskvartalet og Utøya.

– Da var det viktig å få fram et verdibudskap, sier Amundsen.

Etter 22. juli var det avgjørende for statsministeren å være synlig og til stede. Når terrorsaken starter mandag, er det viktigst for statsministeren å la rettsprosessen gå sin gang, forteller statssekretær Amundsen til NTB.

– Det vil nok skje at han kommenterer saken, men det er viktig at rettsvesenet får gjøre sin jobb, sier statssekretæren. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse