JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Foran avgjørende veivalg

Veivalget mellom gassrør og LNG avgjør utviklingen i Barentshavet for flere tiår framover.



29.04.2012
10:23
16.12.2013 19:02

Det skal investeres for flere titalls milliarder kroner.

Utfallet av den intense dragkampen mellom rørtilhengere og dem som ønsker mer LNG-industri i Hammerfest vil trolig være klart før sommeren. Tidlig i juni møtes eierne av Snøhvit for å avgjøre om de skal gå videre med de såkalte Tog 2-planene. De går ut på å doble kapasiteten ved Melkøya, der Snøhvitgassen prosesseres og kjøles ned til flytende naturgass (LNG).

Raskere produksjon

– Med dagens løsning vil vi produsere på Snøhvit helt ut til 2040–2050. Vi ønsker å produsere Snøhvit raskere. Både fordi det gir bedre lønnsomhet og fordi at vi da kan frigjøre kapasitet til andre funn i Barentshavet, sier Statoils konserndirektør for Utvikling og Produksjon Norge, Øystein Michelsen, til NTB.

Støre-rør

Alternativet er å gjøre som utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslo på LOs nordområdekonferanse i Bodø i fjor høst – å forlenge dagens gassrørsystem fra Norskehavet og opp til Barentshavet. Tanken om et «Støre-rør» til Barentshavet ble først godt mottatt i nord. Men så meldte ettertanken seg.

– Hvis du bare skal ha et rør ned til Europa er det begrenset til ett marked. Med LNG står du friere til å levere der prisene er best. Vi mener også at et rør betyr en kraftig utsettelse på å ta gassen i bruk. Et gassrør til Barentshavet vil bety mange års forsinkelse. Vi mener også at et LNG-anlegg vil gi langt mer lokale ringvirkninger enn et rør, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen.

– Les også: – Ingen framtidsdrøm

Olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) sier seg «forbauset» over diskusjonen som har oppstått. Overfor NTB understreker han at ressursene i havet er det viktigste.

– Jeg er overrasket over diskusjonen, fordi uansett hvilket alternativ som velges vil det bety store investeringer på land, sier Borten Moe.

Utfordringer

Han synes ikke debatten har tatt høyde for at økt kapasitet uansett innebærer et «enormt» potensial for ny aktivitet. I dag er kapasiteten for transport av gass ut av Barentshavet fylt på Melkøya.

– Da er egentlig insitamentet for å lete etter gass i Barentshavet forholdsvis lite fordi du uansett vil ha utfordringer knyttet til å få gassen fram til markedet. All erfaring fra norsk sokkel for øvrig, der man har hatt eksportløsninger, viser at det at kapasiteten finnes utløser en aktivitet, sier Borten Moe.

Ressurser først

Statoils konserndirektør tar det motsatte utgangspunktet.

– Historien på norsk sokkel viser at det alltid har vært ressursene som har kommet først, og at infrastrukturen har blitt etablert etter dette. Jeg tror i dette tilfellet at det vil bli krevende å etablere en infrastruktur som er til for noe som kanskje kan komme, sier Øystein Michelsen.

Under Barentshavkonferansen i Hammerfest i forrige uke minnet Ola Borten Moe om at det er langt mer enn Snøhvit-eiernes interesser som blir avgjørende.

– Vi skal velge løsninger på norsk sokkel ut fra hva vi tror skaper mest verdier for fellesskapet. Dette er med andre ord en beslutning som er større enn Snøhvit-lisensen, og som departementet kommer til å følge godt med på, sa Borten Moe i Hammerfest.

Pekte på rør

Styrelederen for den nordnorske leverandørsammenslutningen PetroArctic, Arvid Jensen, mener Ola Borten Moe langt på vei pekte på en rørløsning.

– Det kan bli en spesiell situasjon hvis lisensen vil ha LNG og ministeren går for et rør. Dette er et svært viktig strategisk valg der alternativene sannsynligvis kommer like godt ut økonomisk. Da må vi velge om Norge ensidig skal gjøre seg avhengig av et europeisk rørmarked med fallende priser, eller om vi skal ha fleksibiliteten som LNG gir. I en akselererende omskiftelig verden, kan ikke jeg se noen annet svar enn at vi må satse på LNG, sier Jensen til NTB. (ANB-NTB)

* Siden 2007 har Statoil ført i land gass fra Snøhvit til Melkøya utenfor Hammerfest. Her blir gassen skilt ut og kjølt ned i flytende form til såkalt LNG.

* Melkøya var det første eksportanlegget i Europa for LNG som fraktes ut med om lag 70 skipslaster i året.

* De opprinnelige reservene på Snøhvit er større enn man trodde. I tillegg er det gjort nye funn i nærheten som gjør det mulig å bygge et nytt LNG-anlegg på Melkøya - det såkalte Tog 2.

* Rørledningsselskapet Gassco foreslår å bygge en rørledning til Barentshavet, og fikk støtte fra Jonas Gahr Støre i fjor høst.

* Det er ikke påvist nok gass til både å fylle et gassrør og en ny LNG-fabrikk. Eierne av Snøhvit-lisensen skal avgjøre om de går videre med LNG-planene innen sommeren. (©NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.04.2012
10:23
16.12.2013 19:02



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker