JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Åpner for ny finansiering

Norge bør legge om dagens system for finansiering av vei og jernbane kraftig, er konklusjonen i en fersk rapport.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) erkjenner at det norske systemet for bygging av veier og jernbanestrekninger har klare svakheter.

Regjeringen har bedt tre ulike instanser vurdere hvordan vei og jernbane bør finansieres. Mandag ble rapporten fra Vista Analyse lagt fram. Den tar til orde for nye finansieringsformer.

- Rapporten viser hvor viktig det er med forutsigbar finansiering av vedtatte prosjekt. Dette gjelder for finansiering både innenfor og utenfor statsbudsjettet, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

– Les også: Tryggere på norske veier

Statsråden vil ikke kommentere rapportens forslag direkte nå, men nøyer seg med å fastslå at den legger forholdene til rette for en nyansert debatt. Først etter at Møreforskning og Finansdepartementet har lagt fram sine rapporter, vil regjeringen konkludere.

Rapporten fra Vista Analyse slår fast at dagens bevilgnings- og beslutningssystem bidrar til effektivitetstap og uforutsigbare rammebetingelser.

Et nytt bompengesystem er blant ideene som lanseres. Ifølge Vista bør de aller fleste norske veier få bompenger, med lave satser. I dag vedtas bompenger lokalt, med satser som settes så høyt som mulig, for å ta inn mest mulig penger. Dermed velger folk andre veier, buss, eller lar være å reise, mener daglig leder Ingeborg Rasmussen.

- Et forsiktig anslag tilsier at vi årlig vil få inn mellom 10 og 30 milliarder kroner ekstra ved en slik løsning, sier Rasmussen til Aftenposten.

Høyre og Frp sier kontant nei til forslaget, som heller ikke får statsrådens tilslutning. Kleppa mener det er avgjørende for bompengeprosjektenes legitimitet at de vedtas lokalt.

– Les også: – Én vil dø hver uke

Et av de fremste diskusjonsemnene i norsk samferdselspolitikk kalles OPS eller offentlig-privat samarbeid. Høyresiden ivrer for å ta i bruk en slik modell, men regjeringen har til nå motsatt seg dette.

Vista-rapporten slår fast at OPS har vist seg godt egnet innenfor veisektoren og følgelig bør vurderes som alternativ kontraktsform. Men byrået påpeker også en rekke svakheter ved modellen, som for eksempel at veiprosjektene ikke synes å bli nevneverdig billigere.

- Effektivisering er det eneste vektige motivet for å ta i bruk en OPS-løsning, står det i rapporten, som også trekker fram vekslende erfaringer fra Storbritannia, der den konservative regjeringen nå har slått inn på en ny kurs. Storbritannia som var først ute med OPS, skal nå vurdere modellen mer kritisk fra prosjekt til prosjekt.

- Rapporten peker på at alternative finansieringsformer er mye brukt i land som med store underskudd. I Norge er vi i en annen situasjon, vi har overskudd, sier Kleppa.

- Må handle

NHO mener Vista-rapporten viser at regjeringen må gå fra ord til handling.

- Dagens system for utbygging og finansiering av samferdsel fungerer ikke. Helt nye grep må tas i bruk for at regjeringen skal være i stand til å håndtere framtidige utfordringer i samferdselssektoren, sier NHOs direktør for næringspolitikk Petter Haas Brubakk.

Vista-rapporten tar også til orde for å opprette egne selskap som innen gitte rammer kan lånefinansiere utbygging av nye jernbaneprosjekter. Det faller i god jord hos Framtiden i våre hender.

- Mens jernbanen finansieres 100 prosent over statsbudsjettet, er situasjonen annerledes for andre deler av samferdselssektoren, som tar inn midler fra bompenger og taxfree-handel. Det har ført til en ubalanse i budsjettene, sier rådgiver i FIVH Marit Kristine Vea.

(ANB-NTB)

Annonse
Annonse