JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stanset diskusjon om Grubbegata

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) avfeide i 2007 sin egen statsråds bønn om at regjeringens underutvalg måtte behandle stenging av veien gjennom regjeringskvartalet.

Daværende fornyingsminister Heidi Grande Røys (SV) hadde ansvaret for sikkerheten i regjeringskvartalet. Hun slo alarm da byrådet i Oslo gikk imot stengingen av Grubbegata, der Breivik tre år senere kjørte bombebilen inn til Høyblokka.

Røys mente Bondevik-regjeringens beslutning om å stenge veien «kunne fortjene en egen politisk behandling i den nye regjeringen», ifølge rapporten fra 22. juli-kommisjonen. En mulig bombebil i Grubbegata var sentral i analysen som førte til at regjeringens sikkerhetsutvalg anbefalte stenging i 2004.

– Les også: – Stoltenberg må ta ansvar

Røys skrev et notat til Stoltenberg hvor hun ba om å få orientere regjeringens underutvalg, det øverste organet for sikkerhetsspørsmål i Norge, skriver Dagens Næringsliv. I notatet understreket hun alvoret ved å påpeke at konsekvensen av en eksplosjonslast levert via Grubbegata, kunne bli katastrofal for regjeringskvartalet. «Dette er dokumentert gjennom simuleringer i regi av Forsvaret», skrev hun.

Stoltenberg mente tiltaket ikke var kontroversielt i regjeringen, og at det derfor ikke var nødvendig å ta opp saken i underutvalget. Han skrev på notatet at daværende statssekretær Karl Eirik Schjøtt-Pedersen ved Statsministerens kontor (SMK), nå statsråd i regjeringen, skulle følge opp saken: «KESP følger opp. Det er ikke nødvendig med en sak om dette i utvalget. Kan tas av KESP», skrev Jens Stoltenberg.

– Les også: Krever hoderulling

Men Grubbegata ble ikke stengt, og i 22. juli-kommisjonens rapport beskrives hvordan saken vandret mellom departementene og kommunen uten at noe ble gjort.

Schjøtt-Pedersen fastslår overfor Dagens Næringsliv at han og SMK prioriterte saken høyt. Det at saken ikke ble behandlet i underutvalget i 2007, hadde ingen praktisk betydning, mener han.

– Det var ikke nødvendig å behandle saken i underutvalget fordi det ikke var noen politisk uenighet om saken i regjering. Derfor var det snakk om å følge opp saken overfor Oslo kommune siden kommunen ikke ønsket å stenge gaten. Dette gjorde jeg og hadde blant annet møte med ordføreren i Oslo, og vi fikk en beslutning om stenging, sier Schjøtt-Pedersen. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse