JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO raser mot Nav-krav

Nav avslår mange søknader om dagpenger ved permittering. LO frykter bedriftene i stedet vil si opp folk og ansette midlertidig.



05.11.2012
09:41
16.12.2013 20:47

frode.ronning@lomedia.no

Nav har strammet inn praksisen, og nå avslår etaten mange flere søknader på dagpenger under permitteringer. LO er kritisk til innstrammingen, og mener den fører til at bedrifter sier opp ansatte, og vil leie inn folk når produksjonen øker.

LO-nestleder Tor-Arne Solbakken retter nå kraftig skyts mot Nav.

– Den rødgrønne regjeringa har et mål om at folk skal ha fast ansettelse. Da kan man ikke ha en statlig etat som jobber for at det blir flere midlertidig ansatte, uttaler Solbakken til Magasinet for fagorganiserte.

Huitfeldt reagerer

LO har tatt saken helt til topps, og mandag denne uka troppet nestleder Solbakken og NHO-advokat Nina Melsom opp hos arbeidsminister Anniken Huitfeldt for å dele sin bekymring.

– Huitfeldt tok dette alvorlig, og hun har bedt om en rapport fra Nav innen midten av denne måneden, sier Solbakken.

LO-nestlederen vil ikke forskuttere hva arbeidsministeren kommer til å gjøre, men han mener hun tar saken på alvor.

– Jeg fikk inntrykk av at hun mener Nav har gått for langt i forhold til hva de har hjemmel for, men det må du spørre henne om, sier Solbakken.

– Hva er LOs mål?

Vi ønsker at de permitterte skal få dagpenger. Da må vi få tilbake praksisen vi hadde tidligere. Det var slik at hvis en bedrift permitterte ansatte med hjemmel i hovedavtalen mellom LO og NHO, var det som regel grunnlag for å få dagpenger fra Nav, sier Solbakken.

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt var ikke tilgjengelig for kommentar, men statssekretær Gina Lund sendte følgende e-brev til Magasinet:

– Vi er opptatt av å sikre at permitteringsreglene blir brukt riktig. Derfor har departementet bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om å redegjøre for praksis.

– Fra departementets side er det ikke gitt signaler om å skjerpe praksis. De som mener de har fått saken sin uriktig behandlet, bør benytte seg av sin anledning til å klage, skriver Lund.

– Ser på sakene

Etter å ha fått klar beskjed fra arbeidsminister Huitfeldt, undersøker Nav nå om etaten bruker regelverket riktig.

Seksjonssjef Magne Fladby i ytelsesavdelinga i arbeids- og velferdsetaten viser til at i de 30 siste sakene som har blitt anket til trygderetten, har Nav fått medhold.

– Vi mener dette er et tegn på at de vurderinger som gjøres i Nav stort sett er riktige, sier Fladby.

Han mener etaten ikke har strammet inn regelverket, men at det har skjedd en presisering.

Fladby mener Nav tidligere har hatt en for liberal praksis i enkelte saker. Nav har derfor presisert sin praksis, med mål om at regelverket brukes på samme måte i hele landet og i alle bransjer.

– Det vi har sett eksempler på, er enkelte virksomheter som flere år på rad har permittert på samme tid på året, sier Fladby.

Han mener disse sakene er eksempler på hendelser som arbeidsgiver måtte forutse, og dette er ifølge Nav ikke et godt nok grunnlag for å utbetale dagpenger.

– Dagpenger skal være et sikkerhetsnett for situasjoner som arbeidsgiver ikke kan forutse, påpeker Fladby.

– Arbeidsgiver må planlegge

Nav mener at når årsaken til permitteringa kan forutsees, er det mulig for arbeidsgiver å påvirke situasjonen. Da er det ikke anledningen til å permittere. Nav mener arbeidsgiveren for eksempel kan legge om driften i tider med færre oppdrag, eller redusere arbeidsstokken.

– Hva med en bedrift i byggebransjen som taper et anbud, og ønsker å permittere. Gir dette grunnlag for å få dagpenger hos Nav?

– Det er et vanskelig skjønn i mange tilfeller, men jeg kan ikke kommentere slike enkeltsaker.

– I mange bransjer vil drifta variere etter om man lykkes med å få inn oppdrag eller om kunder gjør opp for seg. Er det akseptabelt å permittere og få dagpenger hvis en stor kunde går konkurs?

– Dette er igjen eksempler som er vanskelig å kommentere. Vi må vurdere om bedriften kunne forutsett situasjonen og dette må vurderes individuelt. sier Fladby.

LO ønsker forutsigbarhet

Regelverket for dagpenger under permitteringer bygger på to ting: Det ene er hovedavtalen mellom LO og NHO som regulerer bedriftenes adgang til å permitteringer. Det andre er folketrygdloven, som kan gi permitterte rett til dagpenger under permitteringer.

LO mener denne ordningen har fungert godt, i den forstand at ansatte som har blitt permittert med hjemmel i hovedavavtalen, har kunne dra på Nav og få dagpenger.

Det ble slutt på denne automatikken da Nav ved årsskiftet 2010/11 endret sin praksis.

LO ønsker at Nav senker lista for å få dagpenger under permittering til der den lå før innstramminga.

Nav vil ikke ta ansvar for at det skal være samsvar mellom hovedavtalens mulighet for permitteringer og Navs regelverk for å betale ut dagpenger under permitteringer.

– Har du forstått det slik at det har vært et nært samsvar mellom hovedavtalen og Navs praktisering av dagpenger under permittering?

– Det er ikke nødvendigvis noe sammenfall mellom hovedavtalen og folketrygdloven, som åpner for dagpenger under permittering, svarer Fladby.

– Partene i arbeidslivet mener det har vært en tett sammenheng mellom folketrygdloven og hovedavtalen, slik at de permitterte har fått dagpenger fra Nav. Er du enig?

– Det kan jeg ikke kommentere. Vårt regelverk er folketrygdloven. Den er politisk bestemt og vi er satt til å forvalte den, sier Fladby.

Ønsker Nav midlertidig ansatte?

LO påstår at Nav ber bedriftene bytte ut fast ansatte med midlertid ansatte eller innleide.

– Det har vært eksempler i enkelte av våre avslag på søknader om dagpenger på at vi har gitt bedriftene råd om å ansette midlertidig, men det er ikke vår oppgave å gi slike råd, sier Fladby.

– Kan konsekvensen av Navs praktisering av regelverket bli at bedriftene må basere seg på flere innleide eller midlertidige?

Det er vanskelig for meg å uttale meg om det. Vi ser at mange bedrifter er flinke til å håndtere variasjoner i produksjonen, sier Fladby.

– Navs ansvar

Enkelte tillitsvalgte i LO har spurt om hvem som står bak Navs endrede praksis når det gjelder dagpenger under permitteringer.

– Nav tok initiativet til presiseringene, på helt normal måte. Det er vi som har ansvaret for hvordan vi skal tolke regelverket, og regelverket er ikke endret, sier Fladby.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2012
09:41
16.12.2013 20:47



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker