JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO raser mot Nav-krav

Nav avslår mange søknader om dagpenger ved permittering. LO frykter bedriftene i stedet vil si opp folk og ansette midlertidig.

frode.ronning@lomedia.no

Nav har strammet inn praksisen, og nå avslår etaten mange flere søknader på dagpenger under permitteringer. LO er kritisk til innstrammingen, og mener den fører til at bedrifter sier opp ansatte, og vil leie inn folk når produksjonen øker.

LO-nestleder Tor-Arne Solbakken retter nå kraftig skyts mot Nav.

– Den rødgrønne regjeringa har et mål om at folk skal ha fast ansettelse. Da kan man ikke ha en statlig etat som jobber for at det blir flere midlertidig ansatte, uttaler Solbakken til Magasinet for fagorganiserte.

Huitfeldt reagerer

LO har tatt saken helt til topps, og mandag denne uka troppet nestleder Solbakken og NHO-advokat Nina Melsom opp hos arbeidsminister Anniken Huitfeldt for å dele sin bekymring.

– Huitfeldt tok dette alvorlig, og hun har bedt om en rapport fra Nav innen midten av denne måneden, sier Solbakken.

LO-nestlederen vil ikke forskuttere hva arbeidsministeren kommer til å gjøre, men han mener hun tar saken på alvor.

– Jeg fikk inntrykk av at hun mener Nav har gått for langt i forhold til hva de har hjemmel for, men det må du spørre henne om, sier Solbakken.

– Hva er LOs mål?

Vi ønsker at de permitterte skal få dagpenger. Da må vi få tilbake praksisen vi hadde tidligere. Det var slik at hvis en bedrift permitterte ansatte med hjemmel i hovedavtalen mellom LO og NHO, var det som regel grunnlag for å få dagpenger fra Nav, sier Solbakken.

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt var ikke tilgjengelig for kommentar, men statssekretær Gina Lund sendte følgende e-brev til Magasinet:

– Vi er opptatt av å sikre at permitteringsreglene blir brukt riktig. Derfor har departementet bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om å redegjøre for praksis.

– Fra departementets side er det ikke gitt signaler om å skjerpe praksis. De som mener de har fått saken sin uriktig behandlet, bør benytte seg av sin anledning til å klage, skriver Lund.

– Ser på sakene

Etter å ha fått klar beskjed fra arbeidsminister Huitfeldt, undersøker Nav nå om etaten bruker regelverket riktig.

Seksjonssjef Magne Fladby i ytelsesavdelinga i arbeids- og velferdsetaten viser til at i de 30 siste sakene som har blitt anket til trygderetten, har Nav fått medhold.

– Vi mener dette er et tegn på at de vurderinger som gjøres i Nav stort sett er riktige, sier Fladby.

Han mener etaten ikke har strammet inn regelverket, men at det har skjedd en presisering.

Fladby mener Nav tidligere har hatt en for liberal praksis i enkelte saker. Nav har derfor presisert sin praksis, med mål om at regelverket brukes på samme måte i hele landet og i alle bransjer.

– Det vi har sett eksempler på, er enkelte virksomheter som flere år på rad har permittert på samme tid på året, sier Fladby.

Han mener disse sakene er eksempler på hendelser som arbeidsgiver måtte forutse, og dette er ifølge Nav ikke et godt nok grunnlag for å utbetale dagpenger.

– Dagpenger skal være et sikkerhetsnett for situasjoner som arbeidsgiver ikke kan forutse, påpeker Fladby.

– Arbeidsgiver må planlegge

Nav mener at når årsaken til permitteringa kan forutsees, er det mulig for arbeidsgiver å påvirke situasjonen. Da er det ikke anledningen til å permittere. Nav mener arbeidsgiveren for eksempel kan legge om driften i tider med færre oppdrag, eller redusere arbeidsstokken.

– Hva med en bedrift i byggebransjen som taper et anbud, og ønsker å permittere. Gir dette grunnlag for å få dagpenger hos Nav?

– Det er et vanskelig skjønn i mange tilfeller, men jeg kan ikke kommentere slike enkeltsaker.

– I mange bransjer vil drifta variere etter om man lykkes med å få inn oppdrag eller om kunder gjør opp for seg. Er det akseptabelt å permittere og få dagpenger hvis en stor kunde går konkurs?

– Dette er igjen eksempler som er vanskelig å kommentere. Vi må vurdere om bedriften kunne forutsett situasjonen og dette må vurderes individuelt. sier Fladby.

LO ønsker forutsigbarhet

Regelverket for dagpenger under permitteringer bygger på to ting: Det ene er hovedavtalen mellom LO og NHO som regulerer bedriftenes adgang til å permitteringer. Det andre er folketrygdloven, som kan gi permitterte rett til dagpenger under permitteringer.

LO mener denne ordningen har fungert godt, i den forstand at ansatte som har blitt permittert med hjemmel i hovedavavtalen, har kunne dra på Nav og få dagpenger.

Det ble slutt på denne automatikken da Nav ved årsskiftet 2010/11 endret sin praksis.

LO ønsker at Nav senker lista for å få dagpenger under permittering til der den lå før innstramminga.

Nav vil ikke ta ansvar for at det skal være samsvar mellom hovedavtalens mulighet for permitteringer og Navs regelverk for å betale ut dagpenger under permitteringer.

– Har du forstått det slik at det har vært et nært samsvar mellom hovedavtalen og Navs praktisering av dagpenger under permittering?

– Det er ikke nødvendigvis noe sammenfall mellom hovedavtalen og folketrygdloven, som åpner for dagpenger under permittering, svarer Fladby.

– Partene i arbeidslivet mener det har vært en tett sammenheng mellom folketrygdloven og hovedavtalen, slik at de permitterte har fått dagpenger fra Nav. Er du enig?

– Det kan jeg ikke kommentere. Vårt regelverk er folketrygdloven. Den er politisk bestemt og vi er satt til å forvalte den, sier Fladby.

Ønsker Nav midlertidig ansatte?

LO påstår at Nav ber bedriftene bytte ut fast ansatte med midlertid ansatte eller innleide.

– Det har vært eksempler i enkelte av våre avslag på søknader om dagpenger på at vi har gitt bedriftene råd om å ansette midlertidig, men det er ikke vår oppgave å gi slike råd, sier Fladby.

– Kan konsekvensen av Navs praktisering av regelverket bli at bedriftene må basere seg på flere innleide eller midlertidige?

Det er vanskelig for meg å uttale meg om det. Vi ser at mange bedrifter er flinke til å håndtere variasjoner i produksjonen, sier Fladby.

– Navs ansvar

Enkelte tillitsvalgte i LO har spurt om hvem som står bak Navs endrede praksis når det gjelder dagpenger under permitteringer.

– Nav tok initiativet til presiseringene, på helt normal måte. Det er vi som har ansvaret for hvordan vi skal tolke regelverket, og regelverket er ikke endret, sier Fladby.

Annonse
Annonse