– Avislederne sparer seg til fant
Gunn Dønnestad Hansen i Fellesforbundet ser med gru på alle kuttplanene som rammer de norske avisene.
Saken oppsummert
erlend.angelo@lomedia.no
Det er dystre tider i norske aviser. Opplaget faller for alle. Alle de store konsernene svarer med å kutte ned på bemanningen – nok en gang.
Knut Øygard, sekretær i Fellesforbundet, mener det er dramatisk det som skjer i den norske avisbransjen.
– Nå skjer det mye, og det skjer fort. Tillitsvalgte og ansatte står midt opp en kritisk periode for bransjen. Dett er veldig dramatiske tider, sier Øygard.
Frykter for framtida
– Det er ganske dystert. Pengene rår. Man sparer seg til fant, mener Gunn Dønnestad Hansen, leder i avdeling 855 Sør-Øst Grafisk Fafgorening.
– Det avislederne der ute gjør nå, å satse alt på det digitale, det går ikke. Det er fortsatt papir de tjener penger på, og å satse uten papir i ryggen er en dårlig løsning, mener Hansen.
Avdelingslederen har hatt nok å henge fingrene i etter at Edda Media ble kjøp opp av A-pressen (og sammen er blitt til Amedia).
I Telemarksavisa ble fire grafikere sagt opp etter at det nye konsernet bestemte at annonseproduksjonen skulle sentraliseres.
De fire ansatte uttalte til Magasinet at de følte seg herset med.
Nå har to takket ja til tilbud om sluttpakke, den ene har fått jobb på Annografen på Lillestrøm – men den fjerde er det ingen løsning på.
– Det blir en sak for forbundet. Vi mener dette er en virksomhetsoverdragelse, hvor våre skal få tilbud om jobb i Tønsberg. Som de også ble lovet i utgangspunktet, sier Hansen.
Skeptisk avis-samling
Det er få gode nyheter å spore når tillitsvalgte i avisbransjen er samlet på Sørmarka i disse dager. Den ene kuttplanen etter den andre ble lagt fram fra talerstolen.
– Det har vært tøffe og lange dager. Jeg har aldri skrevet så mange protokoller, sier Per Syversen.
Han er klubbleder for den grafiske klubben hos Aftenposten, avisen som må ta den største støyten når Schibsted Norge skal kutte 400 millioner. Aftenposten må ta halvparten, noe som betyr omtrent 150 årsverk. Sammenslåing av kundesentre vil også bety at ytterligere 70 årsverk kan forsvinne. Totalt regner de med at hver fjerde ansatt forsvinner i Schibsted Norge de neste to-tre årene.
Polaris, med Adresseavisen i spissen, skal også kutte 100 millioner. I tillegg skal det nye konsernet Amedia kutte 350-400 millioner etter sammenslåingen mellom Apressen og Edda Media.
Fortsatt er trykkeriene holdt utenfor regnestykket. Mange på aviskonferansen mistenkte større samkjøring på trykkerisiden. Med andre ord flere kutt, færre årsverk. Totalt nærmer bransjen seg én milliard kroner i kuttplaner. Store deler tas på personalsiden.
Mange jobber forsvinner
– Mange har mistet jobben, og mange flere kommer til å miste jobben, oppsummerer Marianne Østlie, tidligere konserntillitsvalgt i Edda Media.
Fellesforbundet sentralt gjør sitt for å samle de lokale tillitsvalgte.
– Mye av dette kommer fra toppen i de store konsernene. Da må vi forsøke å samle troppene vi også, og koordinere de tillitsvalgte slik at de også kan svare på konsernnivå, sier Øygard – som etter et vanskelig 2012 er forberedt på at 2013 skal bli minst like tøft.
Dagbladet kutter 35 årsverk – hver femte ansatt forsvinner ut døren.
Polaris Media (Harstad Tidende, Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke med flere) skal kutte 100 årsverk. Halvparten blir trolig tatt i Adressa.
Bergens Tidende skal spare 150 millioner kroner fram til 2016. 70 stillinger skal kuttes, 40 av disse i redaksjonen.
Aftenposten skal kutte 150 stillinger fram mot 2016.
Nytt felles kundesenter i Schibsted kan bety at nye 70 årsverk forsvinner
I tillegg skal det tas ut såkalte synergieffekter i Amedia (det nye sammenslåtte konsernet fra tidligere Apressen og Edda Media). Målet er å spare inn 350 millioner kroner.


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Dagbladet kutter 35 årsverk – hver femte ansatt forsvinner ut døren.
Polaris Media (Harstad Tidende, Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke med flere) skal kutte 100 årsverk. Halvparten blir trolig tatt i Adressa.
Bergens Tidende skal spare 150 millioner kroner fram til 2016. 70 stillinger skal kuttes, 40 av disse i redaksjonen.
Aftenposten skal kutte 150 stillinger fram mot 2016.
Nytt felles kundesenter i Schibsted kan bety at nye 70 årsverk forsvinner
I tillegg skal det tas ut såkalte synergieffekter i Amedia (det nye sammenslåtte konsernet fra tidligere Apressen og Edda Media). Målet er å spare inn 350 millioner kroner.