JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forskning på flåtestyring

Flåtestyring og elektronisk overvåkning av arbeidstakere er et økende problem i medlemsbedriftene til EL & IT Forbundet. Nå har forbundet tatt initiativ til et forskningsprosjekt som skal se på flåtestyring og kontroll av ansatte.

csd@lomedia.no

– Vi har søkt LOs forsknigsfond om støtte til prosjektet i samarbeid med Norsk transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund, og håper at resultatene vil kunne være med på å styrke arbeidstakeres rettigheter når det gjelder innføring av disse systemene, slår forbundssekretær i EL & IT Forbundet, Henning Solhaug fast. Ved flere tilfeller har EL & IT Forbundet stått ovenfor medlemmer som fortviler over at arbeidsplassen deres i større og større grad blir kontrollert ved hjelp av nye overvåkningsmetoder. Fra arbeidsgiversiden argumenteres det at elektronisk overvåkning er nødvendig av hensyn til skattemyndighetenes krav til dokumentasjon i bruk av firmabil. Det andre hovedargumentet for kontroll- og overvåkningstiltakene er bedre effektivitet og tilgjengelighet, samt gjøre det enklere med fakturering og timeskriving. Ulempene med omfattende kontroll- og overvåkningstiltak er et arbeidsliv hvor arbeidstakerne opplever mistillit fra arbeidsgiver, samt manglende frihet i jobbsituasjonen som følge av kontroll og overvåkingskåte arbeidsgivere.

Misnøye

Det er Senter for rettsinformatikk (SERI) og Fafo som skal utføre forskningsprosjektet. I dag ble fremgangsmåte og metode for prosjektet presentert for interesserte i fra flere LO-forbund, samt fagpressen. Prosjektet skal gå over to år, og forskerne håper på mange gode innspill, først og fremst fra forbundene som står bak prosjektet, men også fra de andre forbundene om aktuelle problemstillinger og erfaringer. Det skal også gjennomføres intervjuer og case-studier i bedrifter som tilhører de fire forbundene. I en studie fra Fafo publisert i fjor, viste seg at hele 20 prosent av de spurte som hadde flåtestyring i en eller annen form, følte misnøye med systemet. Et av spørsmålene som kommer til å bli viktig i dette prosjektet er hvilke konsekvenser bruk av flåtestyring har på ansattes arbeidsmiljø. Ved siden av dette, ønsker forskerne å kartlegge praksisen for bruken av flåtestyring i arbeidslivet, se hvordan systemene brukes og hvilke opplysninger som faktisk blir lagret.

– For oss i EL & IT er det veldig viktig å få klarhet erfaringene med innføring og bruk av kontroll- og overvåkingsteknologi. Vi vet at mange opplever at flåtestyring bare blir innført uten at arbeidstakere eller tillitsvalgte har fått sagt sitt i prosessene før. Vi vet at det har oppstått konflikter mellom arbeidstakere og arbeidsgivere fordi utstyret blir misbrukt, og vi vet at flere av våre medlemmer føler seg overvåket og mistenkeliggjort av arbeidsgiver for hvordan de utfører jobben sin. Eksempler på dette har vi, men at mørketallene for innrapportering av slike hendelser er nok dessverre mye høyere, forklarer Solhaug.

Ikke ønsket

Solhaug er klar på at det ikke er ønskelig med et arbeidsliv der arbeidstakere skal føle seg mistenkeliggjort, eller at privatlivets fred skal bli ødelagt av en GPS-sender arbeidsgiver pålegger arbeidstaker å ta i bruk. Han håper at forskningsprosjektet vil føre til klarere regler for slike systemer og for hvilke opplysninger som kan lagres. Personvernet er viktig å verne om, mener han. Han stiller også spørsmålstegn ved at arbeidsgivernes kontrolliver retter seg mot enkelte grupper arbeidstakere. Dette vitner om at Taylorismens detaljstyring og kontroll over arbeidstakere i produksjonen lever i beste velgående, mener han.

– Mye forskning og erfaringsbasert læring har vist oss at denne måten å organisere arbeidet på er urasjonell og skadelig, sier Solhaug, og viser til at produksjonen blir dårligere og arbeiderne blir syke av å bli kontrollert og detaljstyrt av arbeidsgiver.

– Jeg håper forskningsprosjektet og resultatene av det vil føre til en langt større bevissthet rundt dette temaet. Samtidig håper jeg at det vil åpne for at bruk av flåtestyring på arbeidsplassen blir grundig diskutert i alle ledd av en bedrift, også før det tas i bruk, sier Solhaug. Han håper også gjennomgangen av lover, forskrifter og avtaleverk kan gi grunnlag for revisjoner og forbedringer. Han er svært glad for at flere forbund er like opptatt av denne problematikken med bruk av flåtestyring. Han er også glad for støtten LO har gitt, og ikke minst at både SERI og Fafo stiller med kompetente forskere på området.

– Også ønsker vi at vi skal kunne bidra til å oppnå mer forståelse på området, samt et strengere lovverk rundt bruken av flåtestyring, sier Solhaug.

Annonse
Annonse