JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

HMS på bygg i fritt fall

Over en tredjedel av norske bedriftsledere i byggebransjen som bruker østeuropeisk arbeidskraft, mener at dette kan skape farlige situasjoner. Men de gjør ingenting for å avverge farene. Dette er noen av funnene som blir presentert på Fafo Østforums årskonferanse i dag.



31.05.2006
23:39
15.12.2013 23:06

Nesten 20 prosent av bedriftene i bygge- og anleggsbransjen bruker eller har brukt arbeidskraft fra de nye EU-landene det siste året.

Den foreløpige konklusjonen i FAFO-prosjektet ”Østeuropeisk arbeidskraft på grenseløse vilkår?” må bli at arbeidet med og standarden på helse, miljø og sikkerhet (HMS) på mange norske byggeplasser er i fritt fall, og at en stor andel av bedriftene gir blaffen.

I formiddag presenteres første del av undersøkelsen, der 1244 bedriftsledere i byggebransjen har deltatt. Innpå 90 prosent mener HMS-kunnskapen hos østeuropeisk arbeidskraft er for dårlig. I tillegg til det store opplæringsbehovet innen HMS mener 80 prosent av bedriftslederne at det trengs opplæring i språk, og 70 prosent mener det er behov for opplæring i norske arbeidsmetoder.

Sikkerhetsrisiko

Dessuten synes nesten halvparten at bruk av østeuropeisk arbeidskraft gjør samordningen av HMS-arbeidet på byggeplassen vanskeligere. Dette er vel å merke bedrifter som selv bruker eller har brukt innvandret arbeidskraft det siste året.

For bedrifter som ikke bruker slik arbeidskraft, er skepsisen atskillig større. 67 prosent av disse trodde det ville bli samordningsproblemer på HMS-området.

Som nevnt mener også en av tre bedriftsledere at østeuropeere på egen byggeplass utgjør en sikkerhetsrisiko, og 17 prosent mener språkproblemer har ført til flere ulykker.

Trass i disse dystre tallene er det en tredjedel av bedriftene som ikke løfter en finger for å motvirke risikomomentene, for eksempel ved opplæringstiltak, bruk av tolk eller annet. Blant de minste bedriftene i bransjen, med mellom en og ni ansatte, er det halvparten som ikke gjør noe med saken.

Brutal virkelighet

Den bredt anlagte Fafo-studien skal samle inn og systematisere kunnskap om vilkårene til østeuropeiske bygningsarbeidere i Norge. Spørsmålene som Fafo-forskerne Anne Mette Ødegård og Sigmund Aslesen stiller seg, er hva arbeidsinnvandringen betyr for helse, miljø og sikkerhet på norske byggeplasser, og hva norske bedrifter gjør for å tilpasse seg denne arbeidskraften.

Undersøkelsen gjennomføres på oppdrag fra Fondsstyret for regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen, og er et samarbeidsprosjekt mellom Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet, Maskinentreprenørene, Byggenæringens Landsforening (BNL), Arbeidstilsynet, Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet.

Og fra de regionale verneombudene har forskerne fått saftige virkelighetsbeskrivelser, som forteller at sikkerhetskulturen er en helt annen hos østeuropeerne, både når det gjelder holdninger og bruk av utstyr. Hvilken norsk arbeider ville ha jobbet i en 4 meter dyp og 70 cm bred usikret grøft, der trafikken dundret forbi to meter unna?

Frykt for å bli sendt hjem og behovet for å tjene penger, avholder dem fra å protestere.

Må ta ansvar

Sigurd Aslesen peker på at det er det samlede HMS-ansvaret på byggeplassen som er viktig. Dette blir vanligvis ivaretatt av den norske hovedbedriften, og ikke et østeuropeisk leiefirma med folk i Norge.

– De norske byggebedriftene bør i større grad ta ansvar for opplæring sjøl, eller kontrollere at den blir gitt, sier han.

Manglende fokus på HMS er ikke et problem som har dukket opp med polakkene. Det er innvevd i et kompleks der lovbrudd på andre områder er en del av bildet. De firmaene som er kjeltringer på ett område, er det gjerne på flere andre eller alle. Dette er en del av det useriøse arbeidslivet.

Anne Mette Ødegård sier det slik:

– Mange useriøse bedrifter har fått en ekstra dimensjon i sin useriøsitet.

Bredt utvalg

Fafo-prosjektet i ikke i mål. Det materialet som legges fram på Fafo Østforums konferanse i dag, to år etter at EU ble utvidet østover, viser at det i det vesentlige er polakker og folk fra Litauen som er kommet hit for å jobbe i byggebransjen. Anleggsbransjen har merket lite til arbeidsinnvandringen så langt.

De 1244 bedriftene som har deltatt i spørreundersøkelsen, spenner fra småbedrifter til større bedrifter med over 100 ansatte. Norstat har gjennomført denne undersøkelsen.

Fafo-forskerne har dybdeintervjuet regionale verneombud, folk fra Arbeidstilsynet og andre nøkkelpersoner som har direkte erfaringer med østeuropeisk arbeidskraft.

Over sommeren skal de til med case-studier av et utvalg bygge- og anleggsplasser, og så blir det personlige intervjuer med arbeidsinnvandrere.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.05.2006
23:39
15.12.2013 23:06



Mest lest

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform


Flere saker